נעילה בירידות שערים בוול סטריט: מניית טבע צללה ב-9.5%

הנאסד"ק איבד 0.34% • נעילה מעורבת באירופה • הבנק העממי של סין קיבע את היואן מעבר לציפיות הכלכלנים בשוק • דיווח: פיליפ מוריס במגעים למיזוג עם אלטריה בדרך של החלפת מניות, מניית פיליפ מוריס נפלה ב-7.7%

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו בירידות שערים קלות בהובלת מדד הנאסד"ק שירד ב-0.34%, הדאו ג'ונס השיל 0.48% מערכו, ו-S&P 500 ירד גם הוא ב-0.33%.

מניית טבע ירדה ב-9.5%.

פיליפ מוריס השילה 7.7% מערכה.

מניות חברות השבבים WD ומיקרון ירדו ב-3.5% וב-2.2% בהתאמה. גם אנבידיה איבדה 2.1% מערכה.

מניית חברת התרופות פייזר ירדה 1.4%.

חברת משחקי המחשב אקטיויז'ן בליזארד הוסיפה 5% לערכה.

מניות פרוקטר אנד גמבל וג'ונסון אנד ג'ונסון עלו ב-1% וב-1.8% בהתאמה.

21:40

המדדים בוול סטריט מוסיפים לרדת קלות, הנאסד"ק  מאבד 0.45% מערכו, דאו ג'ונס  יורד 0.4% וגם S&P 500  יורד קרוב ל-0.4%.

מניות הבנקים יורדות, סיטיגרופ  מאבדת 2.2%, בנק אוף אמריקה  יורדת ב-1.6% וג'יי.פי מורגן צ'ייס  משילה 1.3% מערכה.

מניית פיליפ מוריס  מוסיפה לרדת, ב-7.4% בשעה זו, על רקע הדיווח מעבר לים לפיו קיימים מגעים למיזוג עם חברת אלטריה  בדרך של החלפת מניות.

מניית טבע  יורדת כ-7.6%.

19:25

המדדים בארה"ב מוסיפים לרדת, הדאו ג'ונס והנאסד"ק יורדים 0.25% בשעה זו ו-S&P 500 משיל 0.2% מערכו.

18:35

המסחר בארה"ב מתנהל כעת ביציבות. דאו ג'ונס ו-S&P 500 נסחרים ללא שינוי ואילו נאסד"ק מאבד 0.1%. המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת. פוטסי איבד 0.2%, ואילו דאקס עלה ב-0.3% וקאק הוסיף 0.4%. סטוקס 600 עלה ב-0.5%.

העליות במניית אלטריה גרופ  נחלשו, וכעת היא עולה ב-2%. מניית ג'ונסון אנד ג'ונסון  עולה ב-2.5%. מניית טבע  מאבדת 5.5%.

16:35

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות, וזאת למרות היפוך עקום התשואות של האג"ח האמריקאי ל-10 שנים מול זה לשנתיים. הדאו גונס מטפס ב-0.5% בפתיחה, הנאסד"ק עולה ב-0.6%.

מנייתה של אלטריה גרופ  מזנקת בכ-9% על רקע הדיווח מעבר לים לפיו קיימים מגעים למיזוג עם חברת פיליפ מוריס  בדרך של החלפת מניות. מניית פיליפ מוריס מאבדת 5% בתגובה לדיווח.

מדד קייס שילר למחירי הבתים הצביע כי אלו עלו בחודש החולף בקצב הנמוך מאז 2012.

13:20

המדדים המובילים בשוקי אירופה מחקו את הירידות שנרשמו מוקדם יותר, בדומה לסנטימנט בוול סטריט, שם החוזים העתידיים על המדדים המובילים נסחרים כעת בטריטוריה הירוקה. הבוקר נרשם באסיה מהלך של קיבוע היואן ברמת שפל של יותר מעשור, ומעבר לתחזיות של הכלכלנים. אחד מדרכי ההתמודדות של סין עם המכסים מארה" הינו פיחות היואן.

11:20

המשקיעים ממתינים להתפתחויות סביב מלחמת הסחר, בהמשך לדברי הנשיא טראמפ שאמר אתמול כי סין ביקשה לחזור לשולחן הדיונים. ובינתיים, הבנק העממי של סין קיבע הבוקר את היואן ברמה של 7.0810 דולרים, מתחת לרמה שנקבעה אתמול אבל מעבר לצפי של הכלכלנים שחזו רמה של 7.1055 דולרים, כך לפי "רויטרס". מדובר ברמה שלא נראתה מזה יותר מעשור, ומה שאמור להטיב עם היצואנים הסינים.

"העימות בין סין לארה"ב לא הולך לשום מקום, ומי שציפה להסכם מהיר התבדה", אמר אמיר איל, יו" אינפיניטי. "הפער האידאולוגי האדיר בין החזון של הנשיא טראמפ (אמריקה פירסט) לחזון ה'ממלכה התיכונה' של הנשיא הסיני שי בלתי ניתן לגישור ומוביל למלחמת עולמות בין שתי מעצמות שמחפשות הגמוניה עולמית". לדברי איל, "ההחרפה האחרונה במלחמת הסחר שלחה את השווקים לירידות חדות, אבל היא לא צריכה להפתיע את המשקיעים. שוק ההון ימשיך להיות תנודתי מאד, ולצד ימים של ירידות חדות, חדשות טובות ביחס להתקדמות להסכם יזניקו את השווקים בחדות".

לדברי איל, "הסינים משחקים פוקר מסוכן עם יד חלשה ועלולים לצאת ניזוקים מאד, יותר מארה"ב. בפועל, לסינים נגמרה התחמושת, והם הולכים על כל הקופה מול ארה"ב עם העלאת המכסים האחרונה וההתגרות בארה"ב. לסין לכאורה אין טעם ללכת להסכם במצב הנוכחי כאשר ארה"ב מצויה בגירעון סחר מבני של 500 מיליארד דולר, אך מי שיזם את העימות הוא טראמפ, והוא לא ייסוג עד שייווצר שינוי מבני ביחסים הכלכליים בין המעצמות, ועלול אף להוציא איסור נשיאותי גורף על שיתוף פעולה עם חברות סיניות".

לדברי איל, "במבט קדימה, הסינים ייאלצו למצוא את המקום לפשרה, שכן עימות כולל יסכן את הכלכלה הסינית ואת החוסן החברתי הפנימי של סין, שסובל גם ככה מזעזועים קשים עם התגברות ההפגנות בהונג-קונג".

איל הוסיף כי, "הפנייה של טראמפ לחברות האמריקאיות 'צאו מסין' נועד למנוע המשך השתלטות של חברות סיניות על תשתיות ועל קניין רוחני של ארה"ב, במטרה לשמור על הגמוניה אמריקאית בשוק הגלובאלי. כיפופי הידיים משני הצדדים יימשכו בחודשים הקרובים, בניסיון להגיע לשולחן המו"מ במצב טוב יותר, והשווקים עלולים לסבול מתנודתיות גבוהה. במקרה של הסכמה בין הצדדים, השווקים יגיבו בצורה חדה למעלה, אך הדרך להסכם ארוכה והדבר צפוי לארוך חודשים רבים".

איל הוסיף כי, "בזירה הפנימית, הנשיא טראמפ צודק לחלוטין בגישה האגרסיבית שלו בנושא הצורך הדחוף בהורדת הריבית, אם כי נדמה לפעמים שניתן למתן את הסגנון הבוטה. בשורה התחתונה, ארה"ב חייבת להוריד את הריבית כדי להפסיק להתנהל בשדה הקרב עם יד קשורה מאחור. להערכתנו, פאוול יהיה חייב להוריד את הריבית ולרדת מהעץ הגבוה עליו טיפס במלחמה מול טראמפ".

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בטריטוריה האדומה, כאשר הדאקס מאבד 0.15%, הקאק יורד 0.3% והפוטסי משיל 0.5%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בשעה זו בירידות של עד 0.4%. באסיה המדדים ננעלו בעליות, כאשר הניקיי היפני טיפס בכ-1%, שנחאי עלתה ב-1.35%, והונג קונג ללא שינוי.

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח בטריטוריה האדומה, כאשר הדאקס מאבד 0.4%, הקאק יורד 0.5% והפוטסי משיל 0.4%. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בשעה זו בירידות של עד 0.5%.

06:30

המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית, כאשר בורסת טוקיו מתרוממת ב1.2%, מובלת על-ידי מניית סופטבנק שקופצת בכ-3%, בורסת שנחאי עולה ב-1.8%, ובורסת הונג קונג רושמת עליות של כ-0.3%.

הקוספי הדרום-קוריאני הוסיף כמעט 1% לערכו, בורסת אוסטרליה עלתה כ-0.3%.

אמש (ב') המסחר בוול סטריט ננעל בעליות חדות: נאסד"ק זינק ב-1.3%, S&P 500 הוסיף 1.1%, ודאו ג'ונס עלה ב-1%.

לאחר ההחרפה שנרשמה במהלך סוף השבוע במלחמת הסחר והתדרדרות נוספת ביחסי ארה"ב-סין, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצר אתמול בלבול נוסף בשווקים, שהעביר את וול סטריט לעליות.

נזכיר כי ביום שישי האחרון, בתגובה להודעתו של טראמפ מתחילת החודש על כוונתו להטיל מכס של 10% על מוצרים מיובאים מסין בשווי של 300 מיליארד דולר, סין הודיעה על כוונתה להטיל מכסים של 10%-5%, על יותר מ-5,000 מוצרים מארה"ב, בסך של 75 מיליארד דולר. בנוסף לכך, הסינים מתכוונים להטיל מכס בשיעור של 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב. הטלת המכסים תתבצע בשני שלבים, הראשון בתחילת ספטמבר והשני ב-15 בדצמבר.

תגובת הנשיא טראמפ לא איחרה לבוא, והוא הודיע על העלאת שיעור המכס מ- 10% ל-15% על סחורות סיניות בשווי של 300 מיליארד דולר כבר בשבוע הבא. בנוסף ארה"ב תגדיל את שיעור המכס מ-25% ל-30% על מוצרים בשווי של 250 מיליארד דולר החל מחודש אוקטובר. טראמפ גם קרא לחברות המובילות בארה"ב לחפש שותפים עסקיים ומסחריים אלטרנטיביים לסין. 

אתמול אמר טראמפ כי סין יצרה קשר עם משלחת הסחר האמריקאית בשתי שיחות טלפון במהלך הלילה, בבקשה לחזור לשולחן הדיונים, וזאת לאחר הטלת מכסים הדדית בשישי.

"נציגיה של סין התקשרו אמש לאנשי הסחר הבכירים שלנו ואמרו 'בואו נחזור לשולחן'", אמר טראמפ. "אז אנחנו נחזור לשולחן, ואני חושב שהם רוצים לעשות משהו. הם נפגעו מאוד קשה, אבל הם מבינים שזה הדבר הנכון לעשות, ויש לי כבוד גדול לזה. זו התפתחות חיובית מאוד עבור העולם", הוסיף טראמפ.

לדבריו, הצדדים יחלו בסבב נוסף של שיחות בקרוב. נזכיר כי המועד הקודם לשיחות היה בחודש ספטמבר הקרוב, כך שייתכן שהצדדים בכל זאת יקיימו את ההבטחה להיפגש כבר בחודש הבא, למרות ההסלמה על פניו של השיח מאז פסגת ה-G20.

בית המשפט באוקלהומה בארה"ב פסק אתמול נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון בפרשת האופיואידים וקבע כי החברה תשלם קנס של 572 מיליון דולר. ג'ונסון אנד ג'ונסון היא החברה הראשונה שהועמדה לדין בפרשה, והיא צפויה לערער על פסק הדין.

גם חברות טבע ו-Purdue Pharma היו נאשמות בפרשה, אך הן הגיעו להסדר עם הרשויות בארה"ב. כך, לפי ההסדר, טבע תשלם תשלום חד-פעמי בסך 85 מיליון דולר, שיועברו למדינה, ובכך יוסדרו כל תביעות המדינה נגד טבע. ההסדר אינו קובע כל מעשה פסול מצד החברה, וטבע הדגישה כי לא תרמה לשימוש לרעה של אופיואידים באוקלהומה בשום צורה.