בכירים לשעבר בישראל לקונגרס: פתרון שתי המדינות - חיוני

במכתב לצירים בבית הנבחרים אומרים החותמים, ששירתו בתפקידם בכירים במוסד ובצה"ל: "רק הסכם על שתי מדינות, שיושג במו"מ עם הפלסטינים, יבטיח את קיומה של ישראל כמדינה שלה הקדשנו את חיינו" • בין החותמים: עוזי ארד, עמי איילון, אודי דקל, שלמה גזית, עמרם מצנע, גדי שמני, שבתאי שביט, אפרים סנה ודני יתום

האלוף (במיל') עמרם מצנע, אחד מהגנרלים החתומים על המכתב לקונגרס / צילומים: אוריה תדמור
האלוף (במיל') עמרם מצנע, אחד מהגנרלים החתומים על המכתב לקונגרס / צילומים: אוריה תדמור

במכתב לצירים בבית הנבחרים של ארה"ב, מתריעים בכירים לשעבר בממסד הביטחוני בישראל מפני סיפוח חד-צדדי של הגדה המערבית ומכריזים כי רק פתרון של שתי מדינות, שיושג במשא-ומתן עם הפלסטינים, יבטיח את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית.

מכתב הבכירים לשעבר הוא מענה למכתב ששלחו לפני כשבועיים 21 ח"כים למחוקקים אמריקאים ולאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ובו מחו על החלטה של בית הנבחרים שתוקפת את תנועת BDS, אך גם מביעה תמיכה בפתרון של שתי מדינות. הח"כים טענו במכתבם כי הקמת מדינה פלסטינית מסוכנת לישראל הרבה יותר מ-BDS ומנוגדת לעמדת ממשלת ישראל והציבור הישראלי.

במכתבם של ותיקי מערכת הביטחון, שרובם שירתו בתפקידים בכירים במוסד ובצה"ל, מובעת תודה על ההתנגדות הדו-מפלגתית הרחבה של צירי בית הנבחרים לתנועת BDS, ועל "תמיכתם החזקה של המחוקקים בפתרון של שתי מדינות - מדינת ישראל הדמוקרטית והיהודית ומדינה פלסטינית דמוקרטית ובת-קיום - שיחיו זו בצד זו בשלום, בביטחון ומתוך הכרה הדדית".

הם כותבים: "למעשה, כמי שמילאו תפקידים בכירים במערכת הצבאית והמערכת הביטחונית של ישראל, אנו מאוחדים בדעתנו הנחושה, שפתרון של שתי מדינות, שיושג במשא-ומתן, חיוני לקיומה של אותה ישראל שלמענה הקדשנו את חיינו ושירתנו בכל החזיתות שלה: דמוקרטיה בטוחה ומשגשגת, עם רוב יהודי מוצק בדורות הבאים".

"אנו משוכנעים שישראל תדרוש הסדרי ביטחון מחושלים בכל משא-ומתן... ואלה יחזקו את ביטחונה ואת יכולתה להגן על עצמה בכוחות עצמה נגד כל האיומים, מקרוב ומרחוק", מציין מכתב הבכירים לשכעבר.

"לאמיתו של דבר, כל מהלך שמסכן את חזון שתי המדינות וחותר תחת סיכויי מימושו מהווה איום ממשי על ביטחונה של ישראל", מדגישים הבכירים לשעבר. "... אנו נערכים, באופן דחוף ביותר, לסכל כל צעד לקראת סיפוח חד-צדדי..."

ועוד הם כותבים: "סיפוח חד-צדדי עלול לשלול מהרשות הפלסטינית את (מעט) הלגיטימציה שנותרה לשיתוף-פעולה ביטחוני עם ישראל. אם יקרוס שיתוף-הפעולה הביטחוני, יתמלא החלל שייווצר בכוחות עוינים ובפעולות טרור, לרבות ארגונים קיצוניים כחמאס. כדי למנוע מצב כזה ייאלץ צה"ל לכבוש מחדש את האזור כולו, וישראל תמצא עצמה מנהלת חייהם של מיליוני פלסטינים ומתקצבת את כל צורכיהם, בלי שום אסטרטגיה לפתרון המצב".

בין החתומים על המכתב: עוזי ארד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה נתניהו; שאול אריאלי, שהיה ראש מינהל המשא-ומתן לשלום בתקופת כהונתם של ראשי הממשלה רבין, פרס וברק; עמי איילון, לשעבר ראש השב"כ ומפקד חיל-הים; תא"ל (במיל.) אודי דקל, לשעבר מפקד החטיבה לתכנון אסטרטגי בצה"ל באג"ת; אלוף (במיל.) דוד בן בעש"ט, מפקד חיל הים לשעבר; ערן עציון, לשעבר סגן היועץ לביטחון לאומי לראשי הממשלה שרון ואולמרט; דוד (צ'אק) פרויליך, שהיה סגן היועץ לביטחון לאומי לרה"מ שרון; אלוף (במיל.) שלמה גזית, לשעבר מפקד חיל המודיעין ומתאם הפעולות בשטחים; תת-אלוף (במיל.) גיורא ענבר, שהיה מפקד סיירת גולני ויחידת שלדג; תת-אלוף (במיל.) מיכאל הרצוג, לשעבר ראש חטיבת התכנון האסטרטגי, שהשתתף במשא-ומתןים עם סוריה ועם הפלסטינים; רולי גרון, לשעבר ראש אגף במוסד; תת-אלוף (דרגת ייצוג) (במיל.) רות ירון, לשעבר דוברת צה"ל ודוברת שגרירות ישראל בוושינגטון; אלוף (במיל.) עמרם מצנע, לשעבר מפקד פיקוד המרכז וראש אגף תכנון; אלוף (במיל.) אבי מזרחי, שהיה מפקד פיקוד מרכז וזרוע היבשה; אילן מזרחי, סגן ראש המוסד לשעבר; סא"ל (במיל.) אורנה מזרחי, לשעבר בכירה במל"ל; תא"ל (במיל.) ישראלה אורון, לשעבר קצינת ח"ן ראשית; דני יתום, ראש המוסד לשעבר; שבתאי שביט, ראש המוסד לשעבר; אפרים סנה, שהיה סגן שר הביטחון; (אלוף (במיל.) גדי שמני, לשעבר מפקד פיקוד המרכז ונספח צה"ל בוושינגטון; תת-אלוף (במיל.) דב צדקה, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים; אריה פלמן, לשעבר סגן ראש השב"כ; תת-אלוף (במיל.) אילן פז, לשעבר ראש המינהל האזרחי בגדה; ואלוף (במיל.) מנדי אור, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים.