סגן שר האוצר כהן מש"ס בפאנל הבחירות של "גלובס": "מסים זה הרעל של הכלכלה הישראלית"

כיצד מתמודדים עם הגירעון ועם משבר הדיור, האם צריך להעלות את גיל הפרישה לנשים, ואיך מטפלים בפריון הנמוך ומגדילים את שיעורי השילוב בשוק העבודה? • נציגי המפלגות הגיעו לעימות כלכלי מיוחד שנערך במערכת "גלובס"

שבועיים לבחירות והנושאים הכלכליים והחברתיים שוב נדחקים לשוליים. בניסיון לחזור ולדון בסוגיות הליבה של הכלכלה הישראלית יזם "גלובס" עימות כלכלי מיוחד בהשתתפות נציגים ממגוון רחב של מפלגות.

בפאנל בחירות מיוחד השתתפו שר הכלכלה אלי כהן (הליכוד-כולנו), יו"ר ההסתדרות היוצא ח"כ אבי ניסנקורן ("כחול לבן"), סגן שר האוצר לשעבר איציק כהן (ש"ס) וסתיו שפיר ("המחנה הדמוקרטי").

בפאנל בהנחיית כתבי "גלובס", טל שניידר ודני זקן, התבקשו נבחרי הציבור להציג פתרונות לסוגיות הכלכליות הבוערות כמו דרכים לסגירת הגירעון, סדרי עדיפויות בתקציב, תמורות בשוק העבודה ומדיניות מיסוי.

סגן שר האוצר על העלאת מסים: "זה הרעל של הכלכלה הישראלית, זה ציאניד"

איציק כהן, סגן שר האוצר בעימות הכלכלי של "גלובס": "אני לא רואה בעיה עם פרסום דוחות מבקר המדינה עוד לפני הבחירות. באשר לסוגיית הגירעון אמר כהן: "מסים זה הרעל של הכלכלה הישראלית, זה ציאניד אין שום סיבה להעלות מסים". שר הכלכלה אלי כהן תמך בגישה זו ואמר "אין שום צורך להעלות מסים".

איציק כהן סגן שר האוצר / צילום: איל יצהר, גלובס
 איציק כהן סגן שר האוצר / צילום: איל יצהר, גלובס

‏אבי ניסנקורן התבקש להתייחס לנושא המפלגות החרדיות ואמר: "המצע שלנו משקף ערכים מסוימים, אנחנו לא בעד ממשלת חסינות לביבי ולא לקחת כספים לגורמים סקטוריאליים ולכן הדרך הכי מתאימה לפתור את זה היא ממשלת אחדות. שסתיו שפיר לא תלמד אותי איך נלחמים בשחיתות. ברור שכל שר שיש נגדו כתב אישום צריך לפרוש. רוב הציבור רוצה יעדים לאומיים ולא יעדים סקטוריאליים". איציק כהן מש"ס: "אנחנו מדינה יהודית. השבת המרחב הציבורי חייבת להישמר".

השר אלי כהן מהליכוד, ואיש "כולנו" לשעבר על "מחיר למשתכן": "צריך לעשות תיקונים בתוכנית"

אלי כהן, שר הכלכלה (ליכוד) שהגיע לכנסת ה-20 כנציג "כולנו" בראשות שר האוצר משה כחלון דיבר על תוכנית "מחיר למשתכן": "אחרי שנים של עלייה, מחירי הנדל"ן נבלמו. אני מאמין בתוכנית מחיר למשתכן. דירה זה לא מותרות. אבל צריך לעשות תיקונים בתוכנית, לא למכור דירות גג וגן למשל. משה כחלון לא ציני, הוא קם בשביל לעבוד אצל הזוגות הצעירים. אחרי שנים של דיבורים ראינו משהו שעשה".

שפיר התייחסה ליוקר מחירי הדיור והנדל"ן בארץ: "פתרון בעיית הדיור בעשור האחרון נעשה בצורה הכי עקומה שאפשר להעלות על הדעת. הרבה מדירות מחיר למשתכן הופכות לדירה להשקעה. באשר למחיר למשתכן אמרה: "אני הראשונה להילחם שיהיו דירות לדור הצעיר אבל לקחת מס מכל אזרחי ישראל כולל השכבות החלשות ולתת הנחות של מאות אלפי שקלים לדירה זה לא הגיוני".

ח"כ ניסנקורן: "סל הכלים בתחום הדיור חייב להיות רחב. מחיר למשתכן תוכנית חשובה אבל הטעות היתה ששמו את כל הביצים בסל אחד. יש שורה של בעיות. צריך לתת את כל סל הכלים כולל שכירות לטווח ארוך שלצערי לא קיימת בישראל.

ח"כ ניסקורן: "שהייתי יו"ר ההסתדרות ימי השביתה היו בשפל"

באשר לשאלה שהופנתה אליו על יחסי עבודה במשק אמר, יו"ר ההסתדרות לשעבר: "הבעיה הכי גדולה של ישראל בתחום יחסי העבודה היא הפריון, והנושא השני הוא צמצום פערים. צריך להמשיך במתווה של צמצום פערים שהתחלנו עם העלאת שכר המינימום. הפערים גדולים מדי וזה יכול לחיות ביחד עם שוק חופשי. בתקופה שהייתי יו"ר ההסתדרות ימי השביתה היו בשפל, "המשרוקית" של גלובס אפילו בדקה את זה. היום בתי דין לעבודה עושים איזונים טובים, ארגוני העובדים פועלים לצמצום ימי שביתה ולהסית את הדברים לשיח של שיתוף ולכן לא צריך בוררות חובה".

ח"כ אבי ניסקורן: "שהייתי יו"ר ההסתדרות ימי השביתה היו בשפל" / צילום: איל יצהר, גלובס
 ח"כ אבי ניסקורן: "שהייתי יו"ר ההסתדרות ימי השביתה היו בשפל" / צילום: איל יצהר, גלובס

שכר המינימום עלה אבל מי בזכות מי

אין ספק שמאז תחילת כהונתו השנייה של נתניהו (2009) כראש ממשלת ישראל, שכר המינימום החודשי בישראל טיפס בעשרות אחוזים (בכ-37%). אולם, גם במהלך תקופתו של ניסקורן כיו"ר ההסתדרות (2014-2019), טיפס שכר המינימום לא מעט. במסגרת הפאנל התפאר יו"ר ההסתדרות לשעבר על כך שהוא זה שהיה אמון על העלאת שכר המינימום.

השר אלי כהן התייחס לעובדה שאבי ניסנקורן אמר שהעלה את שכר המינימום ובין השניים פרץ עימות: "מי שמחליט זה ראש הממשלה והקואליציה. לא אתה עשית את הדברים האלה, אולי היית שותף אבל זה לא אתה עשית".

אלי כהן: "בתור חבר קבינט ביטחוני, ראש הממשלה מנהל אותו באחריות ובשיקול דעת. יש לנו מחוייבות למיגון וכך יעשה".

ניסנקורן השיב: "המיגון בישראל בחסר אדיר, וזה ביזיון וזה באשקלון, ראש הממשלה יכול להגיד שהוא עושה אבל הוא לא עושה. יש עיוורון אצל ראש הממשלה בנושאים חברתיים. לא אמרתי שכחלון לא חברתי אבל ראש הממשלה לא חברתי".

העימות התקיים היום (ד') ב"גלובסקול", בית הספר של העיתון הממוקם במשרדי המערכת בראשון לציון, והוא שודר באתר האינטרנט של "גלובס" ובדף הפייסבוק.

משתתפי הדיון הכלכלי בגלובס / צילום: איל יצהר, גלובס
 משתתפי הדיון הכלכלי בגלובס / צילום: איל יצהר, גלובס