לפיד מתנגח עם נתניהו על מדיניות העמימות של ישראל

יו"ר מפלגת יש עתיד ומקום שני ברשימת כחול לבן צייץ הערב כי השינוי שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר למדיניות העמימות הוא צעד פופוליסטי בגלל הבחירות, וזה הדבר המוביל לאיום על גבול הצפון

יאיר לפיד / צילום: גלעד קוולרצ'יק
יאיר לפיד / צילום: גלעד קוולרצ'יק

מספר שתיים במפלגת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, כתב הערב (א') בטוויטר שהשינוי שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר למדיניות העמימות הוא צעד פופוליסטי בגלל הבחירות, וזה הדבר המוביל לאיום על גבול הצפון: "ילדי הצפון במקלטים רק מסיבה אחת: כי ביבי הפר את מדיניות העמימות המצליחה בגלל הבחירות. זה מה שקורה כשראש הממשלה עושה פוליטיקה על חשבון הביטחון. מחזק את חיילי צה"ל ומפקדיו שעומדים על המשמר".

■ בהלת בחירות או סיום עידן העמימות: ישראל חושפת את התקיפות מחוץ לגבולותיה | טל שניידר

דבריו של לפיד הועמדו בניגוד בולט להודעה ממלכתית ומגבה של יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, "ביום כזה אין קואליציה ואין אופוזיציה.. לאור המצב הביטחוני הנחיתי להקפיא בשלב זה את הקמפיין עד התבהרות האירועים הביטחוניים". אך ציוצי גנץ זכו להבלטה בשל הסתירה הברורה בינו לבין לפיד בהודעות מקבילות שנשלחו באותה השעה.

הנושא עורר תגובות מיידיות של מפלגת הליכוד, אשר ביקשו להדגיש כי בעוד נתניהו מנהל את האירוע ביד רמה מאחר וראש הממשלה הוא גם שר הביטחון, בוחר לפיד לתקוף אותו: "יאיר לפיד הצטרף לשותפיו הטבעיים מהרשימה המשותפת ותקף את ראש הממשלה נתניהו באותן דקות שבהן הוא מנהל באחריות ובנחישות אירוע ביטחוני מורכב בצפון. ראש הממשלה נתניהו מנע מלחמה ושמר על אזרחי ישראל וחיילי צה"ל בזמן שלפיד שיקר כשאמר שתושבי הצפון במקלטים… לפיד שגה קשות כשבחר לעשות פוליטיקה קטנה על חשבון חיילי צה"ל בזמן שהם נלחמים בחיזבאללה. באותה דקה שבה לפיד צייץ את שקריו, גנץ הודיע שהוא מפסיק את הקמפיין. כרגיל חוסר תיאום בבלגנץ. אסור לתת לאדם מסוכן וחסר אחריות כמו יאיר לפיד להיות ראש ממשלה".

יצוין כי הוויכוח על מדיניות העמימות של צה"ל בנוגע למבצעי תקיפה שונים התעוררה בחודשים האחרונים ביתר שאת. לא מדובר יותר בשאלת מדיניות העמימות ביחס לגרעין, אלא ביחס לפעולות התקפיות ברחבי המזרח התיכון.

נתניהו הפתיע רבים כאשר בראיון לערוץ 9 לפני כעשרה ימים, רמז בתשובותיו כי ישראל עומדת מאחורי מתקפות נגד יעדים איראניים בתוך שטח עיראק. לאחר מכן, דובר צה"ל פרסם הודעה חריגה מאוד ביחס לפעולת תקיפה של צה"ל נגד מתקן שעמד לשגר מל"טים התקפיים לתוך שטח ישראל. חילות האויר והמודיעין סיכלו את התקיפה זמן קצר לפני שאמורה היתה להתבצע. החשיפה המכוונת של המבצע ואחריות צה"ל לביצוע גררו תגובות רבות פנים ישראליות המזהירות מפני שינוי מדינות העמימות. בדיעבד, הסתבר שבאותן השעות התרחשה פעולה נוספת בתוך שטח לבנון, בנוגע למפעל טילים מדויקים. על הפעולה האחרונה צה"ל לא לקח אחריות.