נעילה חיובית באירופה: הפוטסי קפץ ב-1%, הליש"ט צוללת מול הדולר

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון הודיע כי יכנס הערב ישיבה חריגה של הקבינט • פעילות הייצור במפעלים בבריטניה נפלה בחודש אוגוסט לרמה הנמוכה ביותר מזה 7 שנים • הדאקס והקאק עולים בכ-0.3% • היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט בשל הלייבור דיי

בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס
בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

18:35

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות על רקע נתוני מאקרו ביבשת, בהובלת הפוטסי הבריטי שקפץ ב-1.1% לקראת הודעת ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הערב. הליש"ט נופלת ב-0.8% מול הדולר בצל נתוני ייצור חלשים בבריטניה שהצביעו על שפל של 7 שנים. מדד מנהלי הרכש (PMI) בגוש האירו הצביע על התכווצות הפעילות בגוש האירו, עם זאת מדובר בנתון פחות מאכזב מהציפיות. מדד PMI של גוש האירו ירד ל-47 נקודות, לעומת הצפי לקריאה של 46.5 נקודות בחודש אוגוסט.

מדד הקאק הצרפתי עלה ב-0.2%, והדאקס טיפס ב-0.1%.

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בשעה זו בירידות, כאשר החוזים על הנאסד"ק יורדים ב-0.36%, והחוזים על מדד S&P 500 יורדים בשיעור דומה.

15:50

העובדה כי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע כי יכנס הערב (בשבע שעון ישראל) ישיבה חריגה של הקבינט הביאה לספקולציות במערכת הפוליטית בבריטניה לפיהן הוא עשוי להכריז על הליכה לבחירות. עם זאת, ה"בי-בי-סי" דיווח כי אפשרות של בחירות רק "נשקלת" בשלב זה, אם חברי מפלגה שמרנים יצביעו ביחד עם האופוזיציה ו"יסנדלו" את הממשלה לא לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם בימים הקרובים.

ג'ונסון הודיע בשבוע שעבר, כי ישעה את הדיונים בפרלמנט מה-9 בספטמבר ועד ל-14 באוקטובר, אולם לחברי הפרלמנט יש כמה ימי עבודה החל ממועד חזרת הפרלמנט לדיונים מחר (3 בספטמבר), כדי לנסות ולהעביר חוק שימנע ממנו לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם ב-31 באוקטובר 2019. כמה חברי פרלמנט שמרנים, כולל שרים לשעבר, כבר הודיעו שיתמכו בחוק שכזה. ג'ונסון הודיע כי ינאם בפני חברי מפלגתו לאחר כינוס הקבינט הערב.

בתוך כך, הליש"ט  צונחת בחדות מול הדולר, בין היתר בשל פרסום נתוני מאקרו חלשים מכיוון הכלכלה הבריטית. פעילות הייצור במפעלים בבריטניה נפלה בחודש אוגוסט לרמה הנמוכה ביותר מזה 7 שנים, בעוד אופטימיות בעלי העסקים נפלה לשפל חדש בצל אי הוודאות סביב הברקזיט. מדד IHS של מרקיט הצביע על ירידה מ-48 נקודות ביולי ל-47.4 נקודות בחודש אוגוסט.

14:30

אראונדטאון  (Aroundtown), אימפריית הנדל"ן המניב של הישראלי יקיר גבאי, מנהלת מגעים למיזוג עם חברת TLG Immobilien, לאחר שהאחרונה רכשה 5% ממניות אראונדטאון מחברת Avisco וצפויה להגיע להחזקה של כ-10% מההון אם אביסקו תממש אופציה למכור עוד 4.99% מהמניות של אראונדטאון.

 מנכ"ל תאגיד המכשור הרפואי הבינלאומי מדטרוניק , עומר ישראק, הודיע בסוף השבוע על התפטרותו לאחר כהונה מוצלחת מאוד של כמעט עשור, בעקבות הגעתו לגיל הפרישה המחייב את עובדי החברה. מחליפו בתפקיד יהיה ג'ף מרתה, שהיה עד כה ראש החטיבה השיקומית בחברה.

14:10

מתחזקות מעט העליות באירופה. מדד הפוטסי  עולה בקרוב ל-1.5%, בעוד הדאקס  והקאק  עולים בקרוב ל-0.5%. 

טלפוניקה הספרדית עולה ב-1.6% וקבוצת הבנקאות האיטלקית אינטסה סאן פאולו  מתחזקת ב-1% במחזור גדול. 

12:05

נתונים מאכזבים מעט באירופה במדד מנהלי הרכש במגזר הייצור. גם כך הצפי בגרמניה ובבריטניה היה להתכווצות, אבל הנתונים בפועל בשתי המדינות היו אף נמוכים יותר, במיוחד בבריטניה. בצרפת, בהתאם לתחזיות, המדד מלמד על  התרחבות הפעילות הכלכלית.

הפוטסי  עולה ב-1% בעוד הקאק  בצרפת והדאקס בגרמניה רושמים עליות מינוריות. 

10:35

המסחר באירופה נפתח במגמה חיובית קלה, בציפייה לפרסום של מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בכלכלות החזקות של אירופה.

באסיה נסגר המסחר במרבית הבורסות הבולטות. מדד שנחאי  עלה ב-1.3% והני.קיי  ירד ב-0.4%.

10:15

במסחר באסיה מוסיף מדד שנחאי  להיסחר במגמה חיובית ועולה ב-1.3%. לעומתו, ההנג סנג  מאבד 0.8% והני.קיי  יורד ב-0.4%.

7:50

לפנות בוקר (שעון ישראל) פרסמה חברת המדיה הסינית Caixin את מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור, המספק בכל חודש אינדיקציה ראשונית לפעילות הכלכלית של מגזר היצור במדינה. המדד היה גבוה במעט מהתחזיות המוקדמות.

בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בכלכלות החשובות באירופה, ובראשן גרמניה ובריטניה.

6:55

מגמה מעורבת במסחר באסיה. מדד שנגחאי עולה ב-1%, בעוד ההנג סנג יורד ב-0.5%. ירידות מתונות במדד ני.קיי.

אתמול נכנסו לתוקפם העלאות המכסים שהשיתה סין על ארה"ב וגם אלה שהטיל הנשיא דונלד טראמפ בתגובה.

במסגרת זו בייג'ין תאכוף הטלת מכסים של 5% על נפט גולמי מארה"ב. בין היתר ייגבה מכס של עוד 10% על בשר חזיר, בקר ועוף מארה"ב, והמכס על פולי סויה עלה ב-5% ל-30%.

מנגד, ממשל טראמפ החל לאכוף מאתמול מכסים בגובה של 15% על סחורות יבוא מסין בשווי של כ-125 מיליארד דולר, כולל רמקולים חכמים, אוזניות בלוטות' ומוצרי הנעלה, וזאת למרות התנגדות של אנשי עסקים וחברות בארה"ב שהפצירו בטראמפ לא להטיל מכסים.

המתח בין המעצמות פחת מעט על רקע הצהרת סין כי לא תחריף מיוזמתה את מלחמת הסחר, ויהיה מעניין לראות כיצד השווקים באירופה וארה"ב יגיבו בהמשך היום.

המדדים בוול סטריט סגרו את השבוע הטוב מאז יוני, אך את החודש הגרוע מזה 3 חודשים. באוגוסט הדאו ג'ונס איבד 1.7%, הנאסד"ק נפל ב-2.6%, ומדד S&P 500 ירד ב-1.8%. במהלך יום המסחר ביום שישי הנאסד"ק השיל 0.1%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.16% מדד S&P 500 ננעל ללא שינוי.

בשורה של יציבות הגיעה אתמול גם מגרמניהף, שם נערכו בחירות במדינות המחוז סקסוניה וברנדנבורג. למרות התחזקות משמעותית של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" המתנגדת להגירה, מפלגות השלטון במדינה - השמרנים והסוציאל-דמוקרטים - שמרו כל אחת על מעמד המפלגה הגדולה.