מסתמן: ארגון העיתונאים בדרך החוצה מההסתדרות; מו"מ על הפיכתו לעצמאי

אחרי 7 שנים של פעילות משותפת, ל"גלובס" נודע כי בין ארגון העיתונאים להנהלת ההסתדרות מתנהל מו"מ על תנאים שיאפשרו ניתוק בין הגופים • הרקע: שורת צעדים שנקטה ההסתדרות באופן חד-צדדי הנתפסים כמחלישים את הארגון

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים / צילום: שלומי יוסף
יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

האם ארגון העיתונאים בדרך החוצה מההסתדרות? ל"גלובס" נודע כי בין הארגון להנהלת ההסתדרות מתנהל משא-ומתן על תנאים שיאפשרו ניתוק של הארגון מההסתדרות והפיכתו לגוף עצמאי.

הרקע למהלך ההפרדות נעוץ בשורת צעדים שנקטה ההסתדרות באופן חד-צדדי הנתפסים כצעדים המחלישים את ארגון העיתונאים. הקש ששבר את גב הגמל היה הפרדת הפעילות של חלק גדול מעובדי תאגיד השידור הציבורי מייצוג של ארגון העיתונאים והכפפתם לארגון עובדי המדינה.

נסביר כי בתאגיד השידור פועלים כיום שלושה ועדים: ועד העיתונאים, ועד ההנדסאים וועד עובדי המדינה. עד לאחרונה, מתוקף היותם מקום עבודה אחד, ראש הצוות שריכז את עבודת שלושת האיגודים היה יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי. אולם בהתאם לרוח החדשה בהסתדרות, הוא קיבל לאחרונה מכתב המבשר על העברת הייצוג של שני הארגונים האחרים. 

ארגון העיתונאים, שנוסד בשנת 2012, הוא הגוף הגדול ביותר המייצג עיתונאים בישראל, וחברים בו כ-3,500 עיתונאים מ-25 גופי התקשורת מרכזיים בישראל בהם הוקמו ועדי עובדים. בין הגופים: גלובס, חדשות 12, חדשות 13, תאגיד השידור הציבורי "כאן", "ידיעות אחרונות" ועוד. התאגיד הוקם בשלהי המחאה החברתית, ומיום הקמתו הוא חלק מההסתדרות.

עם השנים שחלפו והמשבר ההולך וגובר בתחום המדיה, הלך הארגון והתחזק גם מבחינת מספר הגופים שאת עובדיהם הוא מייצג וגם מבחינת המשקל הציבורי שלו. למעשה, בשנים האחרונות לא היה מאבק משמעותי בתחום התקשורת שלארגון העיתונאים לא היה בו חלק משמעותי ומרכזי.

כאמור, ארגון העיתונאים היה חלק מההסתדרות מאז הקמתו, אך החיבור עורר מחלוקת בקרב חבריו מיומו הראשון. היו שראו בעיה בחיבור לגוף משמעותי במשק המסוקר באופן קבוע, שמעסיק עובדים, ושראשיו אנשים פוליטיים. בנוסף, הצביון של ההסתדרות הקשה במשך תקופה על ועדים של כלי תקשורת מסוימים להצטרף. עם זאת, למרות סימני השאלה, במשך שנים פעל הארגון תחת כנפי ההסתדרות, אך מאז מינויו של ארנון בר-דוד ליו"ר ההסתדרות, החלו לנשב רוחות חדשות.

כך למשל, הארגון נדרש לפנות בהתראה קצרה מאוד את המשרדים שלו בהסתדרות שלושה חודשים בלבד לאחר שעבר אליהם. עיתוי ההודעה, כך לפי גורמים המעורים בפרטים, נתפס כתמוה - זמן קצר לאחר שיו"ר הארגון, יאיר טרצ'יצקי, הגיש עתירה אישית נגד החלפת יושב-הראש של ההסתדרות ללא הליך בחירות מסודר, ועל רקע הניסיון של הארגון לאגד את עובדי אתר "דבר ראשון" מבית ההסתדרות, לאחר שזה ירד מהאוויר בפתאומיות יום לפני הבחירות ונסגר. על-פי הגורמים, גם המרחב הפיזי החדש שניתן לארגון נתפס ככזה שמנסה "להקטין": גודלו היה בדיוק מחצית מהמשרדים הקודמים, ולא ניתן היה להכיל בו את ששת עובדים של הארגון. 

עתה, כאמור, נראה כי בשני הצדדים הבשילה ההבנה כי הגיעה השעה להיפרד, ועתה מתנהל תהליך מסודר על האופן שבו תיעשה ההיפרדות בהסכמה.

יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות, יניב לוי, אישר כי אכן מתנהלות שיחות בין הצדדים. לדבריו, "השיח מתנהל ברוח טובה, וכשיהיה מה לעדכן, נוציא הודעה מסודרת". 

*** גילוי מלא: עובדי מערכת "גלובס" חברים בארגון העיתונאים