כפר סירקין יוצא למלחמה: נקטרינות ותפוחים או עוד שכונה חרדית?

הבוקר מתקיימת הפגנה של מאות מתושבי כפר סירקין ועוד פעילים מהאזור בכניסה לעיר אלעד • המאבק הוא נגד ניסיון של המדינה לקחת שטחים חקלאיים מעובדים של הכפר לטובת הקמת שכונה נוספת של העיר החרדית אלעד • נציג כפר סירקין: "אם לוקחים את השטח החקלאי שלנו, מחסלים לנו את היישוב"

הפגנת תושבי כפר סירקין באלעד / צילום: מטה המאבק
הפגנת תושבי כפר סירקין באלעד / צילום: מטה המאבק

הבוקר (ו') מתקיימת הפגנה של מאות מתושבי כפר סירקין ועוד פעילים מהאזור בכניסה לעיר אלעד. המאבק הוא נגד ניסיון של המדינה לקחת שטחים חקלאיים מעובדים של הכפר לטובת הקמת שכונה נוספת של העיר החרדית אלעד, שממוקמת בכלל מהעבר המזרחי של כביש 6, ובה כ-4,000 יחידות דיור. תושבי כפר סירקין חשים שסיפוח זה של אדמותיהם יהיה בבחינת האקט האחרון שיחסל את האופי הכפרי של המקום.

משה פישר, יו"ר מטה המאבק המכונה "בינוי שפוי", זועם על התוכנית: "ראש עיריית אלעד, מר ישראל פרוש, חתם על הסכם-גג וכדי לקבל את הכסף הוא חייב לבנות. בחברה להגנת הטבע, מנעו ממנו לבנות ממזרח. מצפון, ליד היישוב נחשונים, אישרו לו לבנות בסביבות 2,000 יחידות דיור וגם במערב, ליד כביש 444. בדרום יש את יער קולה, ושם החברה להגנת הטבע התנגדה, בצדק ואז, לפני כשנתיים, היה דיון בותמ"ל והוצע שיתנו לו את האדמות של מזור. הרעיון הזה נפסל והחליטו להתלבש על אדמות כפר סירקין. כך נולד הרעיון".

אבל איפה הבעיה מבחינתך?

פישר: "מה שהולכים לעשות כאן זה לקחת סוג של ריאה ירוקה אמיתית, שהציבור צריך אותה, כי השטח כבר רווי באלפי יחידות דיור שהולכות להיבנות. לוקחים שטח חקלאי, שלבנות עליו יגרום להסתיידות סופית ומוחלטת של כל הצירים התחבורתיים. יהיה פה כאוס גמור".

רועי סער, נציג כפר סירקין, לא מכחיש ששיטות העיבוד החקלאי וזיקת התושבים לחקלאות השתנו מאד בשנים האחרונות אך הוא חרד מאובדן האופי של היישוב: "אנחנו אחד ממושבי העובדים הראשונים בארץ. הראשון שבהם הוא עין גנים, שהוא היום עוד רחוב עם בניינים בפתח-תקווה. זה מה שנשאר. אף אחד אפילו לא יודע שזה היה מושב. אנחנו חוששים מגורל דומה. אנחנו לא רוצים שכפר סירקין יהפוך להיות שכונה של פתח-תקווה. אצלנו, בכל בית שני יש סוס. אנשים מסתובבים פה ברחובות עם טרקטורים. החיים פה הם של יישוב קהילתי. הבעיה הגדולה היא שאם לוקחים את השטח החקלאי שלנו, מחסלים לנו את היישוב".

ראש העיר הרב ישראל פרוש שהגיע להפגנה, מסר היום ל"גלובס" כי: "מזה מספר שנים אנחנו פועלים כדי להרחיב את העיר אלעד, ולאפשר בניית אלפי יחידות דיור נוספות. ישנן כמה וכמה אפשרויות להרחבה, וכולן נידונות בימים אלה בוועדות התכנון השונות. מטבע הדברים יש גם התנגדויות, ולכן אנחנו בודקים, יחד עם כל הגופים, את כל האפשרויות העומדות על הפרק, כדי למצוא את הדרך הנכונה לאפשר בינוי מחד, ולשמור על הסביבה מאידך.

"כפר סירקין הוא בהחלט אחד הכיוונים שנבדקים, ואפשר לומר שבכיוון חיובי מצד רוב הגופים, שתומכים בכך. אך חשוב להבהיר, התכנון לבנייה בשטח כפר סירקין הגיע הרבה לפני שדובר על סיפוחו לאלעד. הוא עוד אופציה שנבחנת להרחבת אלעד. כפי שהבהרתי למפגינים בשטח.

"חשוב לי לגנות את שלטי ההסתה בגנותם של החרדים שהונפו בהפגנה. אין מקום לשיח של שנאה בשום ויכוח לגיטימי בארץ. כך או אחרת, לאלעד יתווספו אלפי יחידות דיור כי בסוף גם המתנגדים יבינו שאי אפשר לחנוק עיר ולא לאפשר לה להתרחב".