קיצוץ בפטורים על היטלי השבחה ושינויים בתמ"א 38 - במוקד הדיון היום באוצר

לפי המסתמן, הפטורים מהיטל השבחה יבוטלו בחלק גדול מהמקרים, ולרשויות המקומיות תינתן יכולת רבה לפקח על תמ"א 38 ולווסת בינה לבין פרויקטים של פינוי-בינוי

תמ"א 38 ברעננה / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 ברעננה / צילום: תמר מצפי

הרשויות המקומיות הן שיקבלו שליטה מוחלטת על תמ"א 38 - כך עולה ממספר עמדות שהוגשו לעיון משרד האוצר, לצורך דיון בעתיד התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. היטל ההשבחה הוא שיעמוד במרכז הדיון על עתיד תמ"א 38, שייערך היום (א') במשרד האוצר. הפטורים מהיטל השבחה יבוטלו בחלק גדול מהמקרים, ולרשויות המקומיות תינתן יכולת רבה לפקח על התוכנית ולווסת בינה לבין פרויקטים של פינוי-בינוי.

הישיבה תתקיים לאור חוסר הבהירות שנוצר בתחום ההתחדשות העירונית, לאור מועד הפקיעה הקרב של תמ"א 38, בחודש מאי הקרוב. מינהל התכנון הודיע כי אינו תומך בחידוש התוכנית, מינהל הדיור והרשות להתחדשות עירונית הביעו תמיכה בהמשך הפעלתה, ואולם נראה כי התמ"א 38 לא תחודש במתכונת זהה לזו הקיימת.

ל"גלובס" נודע כי הרשות להתחדשות עירונית כתבה בחוות-דעת מטעמה כי על התוכנית להמשיך בשנים הקרובות, ואולם לעתיד יש לקבוע עדיפות לתוכניות אחרות של התחדשות עירונית על פני תמ"א 38, שהיא נקודתית; עוד סבורה הרשות להתחדשות עירונית כי יש לבטל את הפטורים מהיטלי השבחה במקומות שבהם ערכי הקרקע גבוהים.

"באזורים בהם ערכי הקרקע גבוהים, יבוטל הפטור מהיטל השבחה. לחלופין הרשות המקומית תהא רשאית (בסמכותה) לקבוע תשלום בשיעור 25% מההשבחה", נכתב בחוות-הדעת.

עניין נוסף הוא הגרסה המקורית של תמ"א 38, החיזוק ותוספות הבנייה למבנים קיימים. במינהל התכנון מגובשים בעמדה כי גרסה זו אינה מחזקת מבנים, וכי יש לבטלה ולהותיר על כנה רק את גרסת ההריסה והבינוי מחדש (תמ"א 38/2). ברשות להתחדשות עירונית תומכים גם כן בהעדפת הגרסה של הריסה ובנייה מחדש.

פורום ה-15 של הערים החזקות במרכז השלטון המקומי הביע תמיכה מלאה בעמדת מינהל תכנון, כפי שהובעה לפני מספר חודשים בשורה של הצהרות, כי על תמ"א 38 במתכונתה להתבטל, וכי יש לבטל את ההקלות למיניהן, בהן הקלות שבס, הקלות כחלון ועוד.

ועם זאת, פורום ה-15 כותב כי על אף מגרעותיה של תמ"א 38, "במספר רשויות היא דווקא מהווה מכשיר זמין לקידום צרכים עירוניים מיוחדים (כמו הוספה של ממ"דים עבור מבנים מסוימים; חידוש מבנים באזורים בהם לא ניתן לקדם פינוי-בינוי במכפלות גבוהות), ועל כן רשות מקומית שמעוניינות להמשיך ולהפעיל את תמ"א 38, תוכל לעשות זאת בתוך משך שנה ממועד פקיעתה של תמ"א 38".

פורום ה-15 ממליץ לגבש חבילת מדיניות שתתאים לאזורי סיכון מרעידות אדמה ולאזורים שבהם מגנון השוק לא יכול לעודד התחדשות עירונית וחיזוק מבנים.