קנאביס | בלעדי

שואפת גבוה: חברת משאפי הקנאביס סאיקי פועלת להנפיק בקנדה לפי שווי של מאות מיליוני דולר

מפתחת ומשווקת המשאפים למתן מנות מדויקות של קנאביס רפואי מתכננת הנפקה בבורסה של טורונטו, וכבר החלה להיפגש עם חתמים מובילים בשוק • לפני כשנה גייסה החברה, שנוסדה ומנוהלת על ידי פרי דוידסון, סכום של 50 מיליון דולר - סבב גיוס ההון הגדול ביותר עד כה של חברת קנאביס ישראלית

פרי דוידסון, מנכ"ל ומייסד חברת סאיקי מדיקל / צילום: איל יצהר
פרי דוידסון, מנכ"ל ומייסד חברת סאיקי מדיקל / צילום: איל יצהר

חברת סאיקי מדיקל, המפתחת ומשווקת משאפים למתן מנות מדויקות של קנאביס רפואי, ומוצריה משווקים בישראל על ידי טבע ישראל החל מיוני האחרון, מתכננת הנפקה בבורסה של טורונטו, קנדה. החברה כבר החלה להיפגש עם חתמים מובילים בשוק, כאשר הכוונה היא לנסות ולהנפיק עד סוף השנה, לפי שווי שיכול להגיע למאות מיליוני דולר - כך נודע ל"גלובס".

לפני כשנה גייסה החברה, שנוסדה ומנוהלת על ידי פרי דוידסון, סכום של 50 מיליון דולר - סבב גיוס ההון הגדול ביותר עד כה של חברת קנאביס ישראלית. את הסבב דאז הובילה שביט קפיטל, הנוהגת להשקיע בחברות לפני הנפקה. בסבב השתתפו אז משקיע פרטי בתחום התרופות, וכן קרן PRM Holdings, זרוע ההשקעות של חברת צמחי המרפא Martin Bauer Group.

ההשקעה של חברת צמחי מרפא תואמת את הגישה של סאיקי, לפתח את המוצר שלה לתחומים נוספים של מתן תרופות צמחיות בשאיפה, מעבר לתחום הקנאביס. בין אלה נמצאים האופיום (אשר כיום אינו נמצא בשימוש בשאיפה, למעט באופן בלתי חוקי) ו-ולריאן. כמו כן, מעוניינת סאיקי לפתח משאפים למתן תרופות קונבנציונליות.

גיוסיה הראשונים של החברה היו בעיקר מקרן Ourcrowd ומהמשקיעים הפרטיים בארי שקד ובריאן קופר, לשעבר מייסדי חברת הטכנולוגיה ריטליקס שנמכרה באקזיט ענק. בעבר פורסם גם כי סאיקי קיבלה השקעה מחברת הטבק פיליפ מוריס, אולם החברה לא אישרה את הידיעה.

המוצר שפיתחה החברה הוא משאף שנועד לאדות מנות קצובות של קנאביס רפואי, ולאפשר את שאיפתן תוך שליטה מדויקת מאוד במינון קבוע, כולל אפשרות לשינוי המינון בהתאם למשתמש, ואף שינוי המינון מרחוק, על ידי הרופא המטפל. טבע תחל בקרוב לשווק את המוצר לשוק הביתי בארץ. בעבר נערך שימוש מוגבל בגרסה קודמת של הטכנולוגיה במשך כשנתיים בבית החולים רמב"ם.

המוצר הישראלי של סאיקי משלב קנאביס שמייבאת החברה בתוך משאף, במפעל מאושר בתקן GMP (כלומר מוצרי החברה תואמים את רפורמת הקנאביס החדשה שנכנסה לתוקף באפריל האחרון). מוצר זה הוא הראשון בישראל בו ניתן אישור משולב למכשיר שבאמצעותו מסופק הקנאביס והן את תרכובת הצמח עצמה.

דוידסון, בעבר איש הייטק ולאחר מכן אחד העובדים הראשונים בחברת גידול ושווק הקנאביס "תיקון עולם", הקים את סאיקי ב-2011. בראיון קודם ל"גלובס" אמר דוידסון כי הקים את סאיקי כדי לעשות סדר בתחום הקנאביס. סאיקי מנסה לפתור את הבעיה המרכזית בתחום - בעיית ההדירות, היכולת לשלוט בכמות החומרים הפעילים מן הצמח המגיעים למחזור הדם בכל מנה. ההדירות היא תנאי חשוב לקבלת המוצר על ידי הקהילה הרפואית.

איך המוצר עובד בפועל? המשאף של החברה מכיל מעין מחסניות המכילות את הצמח. כשרוצים להשתמש במוצר, נסגר על המחסנית הזו מעגל חשמלי, והיא הופכת להיות גוף חימום הפועל באופן אחיד לאורך זמן. כל שאיפה מדליקה מנגנון שגורם לסגירת המעגל החשמלי ושומר על טמפרטורה קבועה באמצעות חיישני חום. כמו כן, המשאף כולל פיה שמסתובבת באופן מבוקר לפי עוצמת הנשימה ומפצה על ההבדלים בשאיפות, למשל, בין ילד קטן עם מחלת ריאות לעומת חולה PTSD שנושם חזק מאוד. החברה ערכה ניסוי קליני במוצר ומדווחת כי אכן תמיד מתקבלת אותה המנה.

סאיקי אינה תלויה באישור יצוא קנאביס מישראל, שכן היא יכולה בעיקרון לייצר את המשאף בארץ ורק להוסיף לו את חומר הגלם בחו"ל, וכן להקים מפעלים בחו"ל. מה שהחברה מייצאת מישראל הוא הידע הייחודי שפיתחה בתחום המשאפים, כמו כל חברת הייטק או מכשור רפואי.

חברה אחת כבר ניסתה להנפיק בקנדה - BOL, המגדלת ומיצרת קנאביס בשוק הישראלי. BOL ביקשה להנפיק לפי שווי של מיליארד דולר תחילה, ואחר כך צמצמה את השווי המבוקש, אך לא הצליחה להשיג גם את השווי המצומצם יותר. החברות לא באמת דומות מלבד העובדה ששתיהן בתחום הקנאביס. BOL עוסקת בחקלאות ותעשיה בשוק קיים אך עתיר אילוצים, סאיקי מפתחת מוצר טכנולוגי שכוחו בערך המוסף שלו ובייחודיותו בשוק, אך ידרוש חינוך שוק.