ועדת הבחירות אחרי הצבעת הממשלה: חוק המצלמות עלול לפגוע בטוהר הבחירות

לפי הודעת דובר ועדת הבחירות המרכזית, הוועדה ביקשה להבהיר כי השמירה על טוהר הבחירות, הגינותן וניהול תקין של יום הבחירות הם בראש מעייניה • עוד נאמר בהודעת ועדת הבחירות כי מפקחי טוהר המידות יסיירו ביום הבחירות בכל הקלפיות בארץ ויוכלו להפעיל מצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף, גלובס
יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט חנן מלצר, פרסמה היום (א') הודעה אחרי שהממשלה הצביעה בעד חוק המצלמות. לפי הודעת דובר הוועדה, ועדת הבחירות ביקשה להבהיר כי השמירה על טוהר הבחירות, הגינותן וניהול תקין של יום הבחירות הם בראש מעייניה.

לאור זאת, גיבשה הוועדה, בנוסף לאמצעים שננקטו עד כה, "חליפת הגנה" להבטחת טוהר הבחירות. מדובר, בין היתר, בהפעלת סיירת פיקוח על טוהר הבחירות שתהיה מורכבת מכ-3,000 מפקחים, חלקם עורכי דין ורואי חשבון, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף משוכללות שעומדות בתקן של המשטרה.

עוד נאמר בהודעת ועדת הבחירות כי מפקחי טוהר המידות יסיירו ביום הבחירות בכל הקלפיות בארץ ויוכלו להפעיל מצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית "כל אימת שיתגלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות".

עוד מציינת ועדת הבחירות כי בעת ספירת הקולות , הליך הספירה יצולם במלואו בקלפיות בעייתיות מן העבר ובקלפיות שנבחרו עפ"י קריטריונים שגובשו בוועדת הבחירות המרכזית.

המתווה, הם אומרים, אושר על ידי יו"ר ועדת הבחירות ועל ידי נשיאות ועדת הבחירות שחברים בה, ח"כ דוד ביטן מטעם הליכוד, ח"כ משה ארבל מטעם ש"ס, גיל סגל מטעם כחול לבן וסמי שושן מטעם מפלגת העבודה.

"נשיאות הוועדה סברה כי יש במתווה זה, הסדר מספק לכל ההסתייגויות שהועלו, וכי נקיטה בדרך אחרת עלולה לפגוע בטוהר הבחירות ובסדר התקין של הבחירות".

בליכוד הגיבו להודעת ועדת הבחירות ואמרו שח"כ ביטן (המשמש כחלק מן הוועדה) אמר לליכוד שהחלטות ועדת הבחירות ביחס ליישום המתווה של השופט מלצר אינן נותנות מענה כולל לבעיית הזיופים בקלפיות: "מדובר בפיקוח על מיעוט הקלפיות וגם בהן רק חלק מהזמן, מה שמשאיר פרצה ענקית לזיופים. הצבת מצלמות נותנת פתרון ראוי לבעיה זו ומבטיחה את טוהר הבחירות. לכן הממשלה תביא מחר את חוק המצלמות לאישור הכנסת" נאמר בהודעת הליכוד.

לדבריהם, "הליכוד דוחה את ההתנגדות השערורייתית של לפיד-גנץ, ליברמן והרשימה המשותפת שנובעת אך ורק מרצונם לאפשר גנבת בחירות".