תקציב משרד החוץ הוקפא, כל הפעילויות בוטלו, נציגויות ישראל בעולם משותקות

בעקבות קיצוצים חמורים בתקציב המשרד, יצאה הנחיה מטעם החשב הכללי של משרד החוץ ובה הוראות ברורות להימנע מכל פעילות שהיא • דובר משרד החוץ, נזאר עאמר: מדובר במקרה חסר תקדים שבו פקידי האוצר משתקים משרד ממשלתי ללא כל דיון, ובכך גורמים לפגיעה חמורה ביחסי החוץ של מדינת ישראל

שגרירות ישראל בגרמניה (צילום: רויטרס)
שגרירות ישראל בגרמניה (צילום: רויטרס)

משרד החוץ הישראלי נכנס היום (א') למשבר החמור ביותר בתולדותיו. במשרד מדברים בשנים האחרונות על קיצוצים חמורים בתקציב המשרד והעברת תחומי עיסוק המשרד למשרדי ממשלה אחרים, כמו המאבק בתחום ה-BDS שהועבר כולו לתחום אחריותו של השר גלעד ארדן ונוהל מטעמו, באמצעות גופים שונים כ-out-sourcing בתקציב שאינו שקוף ואינו תחת פיקוח.

בנציגויות ישראל בעולם צמצמו תקנים והפחיתו פעילויות הסברה למינימום בשנה האחרונה, אך היום יצאה הנחיה מטעם יוסי שטראוס, החשב הכללי של משרד החוץ ובה הוראות ברורות להימנע מכל פעילות שהיא.

"בחודשים האחרונים התנהלו דיונים רבים בין נציגי משרד החוץ לבין נציגי אגף התקציבים באוצר, בהשתתפות נציגי החשב הכללי ומתוך מטרה להסדיר את הפערים העמוקים הנאמדים במאות מיליוני ש"ח בין חוק התקציב לרמת הפעילות המתקיימת. לצערנו, דיונים אלו לא הביאו לתוצאה הנדרשת" נכתב בהודעת שטראוס.

במכתב אשר שוגר לכל נציגויות ישראל בעולם ולכל קציני המנהלה הורה חשב משרד החוץ לכל שליחי ישראל בעולם: להפסיק לאלתר את כל נסיעות העבודה בכל התחומים, להפסיק יוזמות והתקשרויות חדשים ובאשר להתקשרויות קיימות, לעצור את ביצוע הרכש, כל עוד אין בכך הפרה חוזית.

בנוסף מבקש החשב הכללי של משרד החוץ, להפסיק לאלתר הפעלת יועצים בתשלום, לעצור את הפעלת עובדי אית"ן (אזרחי ישראל תומכי נציגויות), ועובדים מקומיים בשעות נוספות, לעצור את כל פעולות האירוח, כנסים, מפגשים רבי משתתפים.

בפועל, הוראת החשב הכללי משמעותה היא הקפאה כוללת של כל פעילות משרד החוץ.

בנוסף, מורה החשב הכללי של משרד החוץ לעצור את כל הפעילויות בארץ, לעצור פעילויות רווחה והדרכה, להפסיק קורסים המתקיימים במשרד החוץ, למעט הקורסים שכבר נערכים, לעצור נסיעות לחו"ל בכל הדרגים ולא להזמין יותר משלחות ו/או נציגים דיפלומטים לביקורים וכנסים בישראל.

דובר משרד החוץ, נזאר עאמר, מסר ל"גלובס" :"הוראת החשב הכללי של המשרד על הקפאת כל הפעילות התקציבית של משרד החוץ ניתנה בשל הגרעון החמור בבסיס התקציב הקשיח של משרד החוץ ועל מנת להתאים את הפעילות של המשרד להוראת חוק התקציב. המשמעות העיקרית היא כי בעת הרגישה הזו, אל מול האתגרים המדיניים והאסטרטגיים ובראשם האיום מצד איראן וגרורותיה וערב כינוס עצרת האו"ם - משרד החוץ ונציגויותיו בעולם ישותקו כמעט כליל".

עוד אמר נזאר כי "הגירעון העמוק, עליו התרענו השכם והערב, הוא תוצאה של תת-תקצוב ידוע מראש, מצד פקידות אגף התקציבים של האוצר. מדובר במקרה חסר תקדים שבו פקידי האוצר משתקים משרד ממשלתי ללא כל דיון, ובכך גורמים לפגיעה חמורה ביחסי החוץ של מדינת ישראל. שר החוץ פועל לפתרון המשבר. אנו מקווים כי פעילות המשרד החיונית לביטחון הלאומי ולביסוס מעמדה הבינלאומי של ישראל תשוב לסדרה".