שר החוץ ישראל כ"ץ: בעקבות שיחה עם הממונה על התקציבים, האוצר ישחרר תקציבים לפעולת משרד החוץ

שר החוץ  אמר הבוקר כי סיכם עם הממונה על התקציבים שהאוצר ישחרר סכום ראשון כדי לאפשר את הפעילות השוטפת של משרד החוץ • משרד החוץ הגיע לסף פשיטת רגל בהעדר תקציבים ואתמול שלח חשב משרד החוץ הנחיה לכל נציגויות ישראל בעולם לחדול מפעילויות באופן מלא • שר החוץ מסר שהוא ימשיך את השיחות כדי לגבש רפורמה כוללת

ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר היום (ב') בבוקר כי שוחח עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור וכי סיכם עמו שהאוצר ישחרר סכום ראשון כדי לאפשר את הפעילות השוטפת של משרד החוץ.

משרד החוץ הגיע לסף פשיטת רגל בהעדר תקציבים ואתמול שלח חשב משרד החוץ, יוסי שטראוס הנחיה לכל נציגויות ישראל בעולם לחדול מפעילויות באופן מלא, לעצור כנסים ואירועי הסברה, להשבית נסיעות, בארץ ובחו"ל.

שר החוץ מסר שהוא ימשיך את השיחות בין משרד החוץ למשרד האוצר כדי לגבש רפורמה כוללת שתאפשר למשרד החוץ למלא את מגוון היעדים החשובים עליהם הוא ממונה בקידום יחסי החוץ של ישראל ובחיזוק האינטרסים של ישראל.

יצוין שתהליך ייבוש משרד החוץ מכספים נמשך כבר כמה שנים, ובמיוחד בתקופה בה שימש נתניהו כראש הממשלה במקביל לתפקיד שר החוץ. אחד המהלכים המשמעותיים בממשלה ה-34 היה העברת פעילות המאבק בתחום ה-BDS לידי המשרד לנושאים אסטרטגיים. המשרד לנושאים אסטרטגיים קיבל תחת אחריותו גם את נושא ההסברה (אשר הופקד קודם לכן במשרד המודיעין) וכך הפך לזרוע יחסי החוץ של המדינה, תוך שימוש בתקציבים גדולים להוביל מהלכים בנושא הזה ברחבי העולם, אך שלא באמצעות הדיפלומטים של משרד החוץ.

מעמדו של משרד החוץ נמצא בשחיקה ממושכת בשנים האחרונות. מאז מונה ישראל כ"ץ כשר החוץ, הוא עדיין לא הצליח להוביל מהלכים מתקנים, שכן הממשלה הנוכחית מכהנת ללא אמון מכנסת ישראל וכך מינויים או פעילויות אחרות משותקים לגמרי מאז דצמבר 2018. בנוסף, תקציב המדינה לשנת 2019 נמצא לקראת סיום ומיד אחרי הבחירות יהיה צורך בהעברת תקציב באופן דחוף כדי ששנת 2020 תחל עם תקציב חדש. המדינה מצויה בגירעון עמוק, וכך לא בטוח שניתן יהיה להגדיל את תקציב משרד החוץ, אשר אינו מאפשר למשרד לתפקד.