מכה נוספת לג'ונסון: הפרלמנט התנגד שוב לבחירות מוקדמות

הלילה הפסיד ראש ממשלת בריטניה בהצעה שהגיש בפעם השנייה בתוך שבוע לקיים בחירות מוקדמות, כך שככל הנראה הוא ייאלץ לבקש מהאיחוד האירופי להאריך את מועד הברקזיט • פוחתים הסיכויים לפרישה חד-צדדית מהאיחוד

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON

בית הנבחרים הבריטי דחה אתמול (ב ') שוב הצעה שהגיש ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ללכת לבחירות מוקדמות. מדובר בהפסד שישי רצוף בבית הנבחרים לג'ונסון, שנקט קו קשוח מול חברי הפרלמנט ממפלגתו וממפלגות אחרות והבטיח להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר אפילו ללא הסכם.

ההצבעה אמש משקפת הסכם יוצא דופן אליו הגיעו מפלגות האופוזיציה - לסרב ללכת לבחירות חדשות עד ה-31 באוקטובר, מועד הפרישה המתוכנן, כדי להכריח את ג'ונסון לבקש באופן רשמי דחייה של שלושה חודשים מבריסל. החוק המחייב אותו לעשות זאת, שיזמו חברי פרלמנט מהלייבור יחד עם "מורדים" שמרנים ושעורר סערה במערכת הפוליטית בשבוע שעבר, קיבל אתמול את אישור המלכה ונכנס לספר החוקים.

ג'ונסון עצמו, שהצהיר בשבוע שעבר כי הוא יעדיף להיות "מת בתוך שוחה" מאשר לדרוש הארכה נוספת מבריסל, מחפש כעת דרכים חוקיות להימנע מליישם אותו. זאת במקביל לניסיון להגיע להסכם עם האיחוד האירופי שיפתור את המחלוקות ויאפשר פרישה בזמן. התפתחויות אלה הובילו לעלייה משמעותית בשער הליש"ט מול הדולר, והוא כעת בשיא של חודש וחצי, על רקע ההערכות כי פחתו הסיכויים ל"נו דיל ברקזיט".

הפרלמנט כעת ישוב ויתכנס רק ב-14 באוקטובר, אז תישא המלכה אליזבת נאום המציג את תוכניות הממשלה. חברי פרלמנט מהאופוזיציה הפכו את השעיית הפרלמנט אמש למחזה פוליטי, כשצעקו בוז לנציגת בית המלוכה שהודיעה על ההשעייה, וצעקו "בושה" לחברי הפרלמנט השמרנים. טענתם היא כי המהלך נעשה מטעמים פוליטיים, כדי למנוע את התערבות הפרלמנט במגעים עם האיחוד. הם אפילו הצליחו להעביר חוק המורה לראש הממשלה וליועציו להעביר לבית הנבחרים את כל התכתבויות הווטסאפ, המיילים והשיחות שקיימו בנושא השעיית הפרלמנט, אולם רוב ההערכות הן כי הממשלה לא תיאלץ לעשות זאת.

יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ברקו, בן למשפחה יהודית ובעבר חבר המפלגה השמרנית, הודיע כי יפרוש מתפקידו בתום כהונה של עשור. האופוזיציה חלקה לו כבוד ולחצה את ידו, אחרי שנקט כמה צעדים שהכעיסו מאוד את עמיתיו לשעבר השמרנים, ושנתפסו בעיניהם כהתערבות פוליטית נגדם.