ה-CIA חילץ מרגל ממוסקבה מחשש שטראמפ יחשוף את זהותו לרוסים

חפרפרת רוסית, עם גישה לפוטין, הוברחה לארה"ב לאחר שיחה בין טראמפ לשר החוץ הרוסי ושגריר רוסיה בוושינגטון ב-2017, שבה התפאר הנשיא במידע מודיעיני רגיש שקיבלה ארה"ב מישראל • ככל הידוע, אין תקדים לכך שהממסד המודיעיני בארה"ב התייחס אי פעם לנשיא אמריקאי כלשהו כסיכון ביטחוני

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

סוכנות הביון המרכזית שלפה ממוסקבה חפרפרת רוסית, עם גישה לוולדימיר פוטין, שריגלה למען ארה"ב והייתה אחד מהנכסים המודיעינים החשובים ביותר שהצליח המודיעין האמריקאי לשתול בצמרת הממשל הרוסי. אחת מהסיבות לחילוץ המרגל: חשש שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יחשוף את קיומו באזני הרוסים. כך דיווחו אתמול כלי תקשורת בארה"ב. ככל הידוע, אין תקדים לכך שהממסד המודיעיני בארה"ב התייחס אי פעם לנשיא אמריקאי כלשהו כסיכון ביטחוני.

על פי דיווח ב-"CNN", כלי התקשורת הראשון שדיווח על הפרשה, הועברה החפרפרת לארה"ב ב-2017 בעקבות חששות בצמרת המודיעינית האמריקאית שטראמפ ובכירי ממשלו אינם מטפלים כראוי, פעם אחר פעם, בחומרים מודיעיניים מסווגים. נראה שההחלטה הסופית לחלץ את המרגל התקבלה בעקבות שיחה שניהל טראמפ עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לאברוב, ומי שהיה שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, במאי 2017, שבה חשף הנשיא לפני אורחיו מידע מודיעיני רגיש ביותר.

ב-22 בנובמבר 2017, דיווח המגזין "ואניטי פייר", כי טראמפ מסר לשני הרוסים מידע שקיבלה ארה"ב מישראל. המידע הופק בעקבות מבצע נועז של לוחמי סיירת מטכ"ל ומומחים טכנלוגיים של המוסד שהגיעו למתקן דאעש בסוריה והתקינו בו ציוד האזנה. באחת מהתקשורות שקלטה יחידה 8200 מאותו מתקן התגלה, כי דאעש מצא דרך להחדיר חומר נפץ למחשבים ניידים באופן שלא יהיה אפשר לחושפו בבדיקות בטחוניות בנמלי תעופה.

העובדה שטראמפ מצא לנכון לפטפט על כך עם בכירים רוסיים הדהימה את הממסד המודיעיני בארה"ב ובישראל. הפגישה הזו לא הייתה האירוע היחיד שהדאיג גורמי ביון מערביים. הם לא אהבו את העובדה שטראמפ נפגש עם פוטין ובכירים רוסיים אחרים בדלתיים סגורות, ללא נוכחות של אמריקאים אחרים, והם סלדו מכך שחלק מהציוצים שלו עסקו בנושאים ביטחונים רגישים בלי לחשוב שחשיפה כזו עלולה להסגיר מקורות מודיעיניים של האמריקאים.

"יש לפנינו נשיא שבניגוד לקודמיו בהיסטוריה המודרנית מוכן להשתמש בחומרים מודיעיניים מסווגים ורגישים בכל דרך שעולה על דעתו", אמר סטיוון הול, סוכן של CIA לשעבר, שעמד בראש הפעילות של סוכנות הביון נגד רוסיה. "טראמפ עושה זאת מול גורמים עוינים. הוא עושה זאת בטוויטר. אנו נמצאים במצב שאין לו תקדים". הול צוטט ב"ניו יורק טיימס".

על רקע זה עמדה לפני הצמרת המודיעינית האמריקאית דילמה קשה: האם לסכן את חייו של אחד מהמרגלים החשובים ביותר של ארה"ב בלב הקרמלין, או להעבירו לארה"ב ולהפסיד מידע מודיעיני חשוב שלא יהיה אפשר להשיגו בדרך אחרת. סוכנות הביון המרכזית בחרה בדרך השנייה. המרגל לשעבר חי עתה בפרבר של וושינגטון בווירג'יניה עם משפחתו, וכתב של "NBC" הצליח אפילו להתדפק על דלתו, לפני ששני אנשים - כנראה אנשי ביטחון אמריקאים - התערבו.

הפרשה הזו מצביעה על ממד חדש ביחסים בין פקידי ממשל בארה"ב לבין הנשיא, כתב אמש "וושינגטון פוסט". מתברר שעובדי מדינה נאלצים להגן על ארה"ב, על ממשלתה ועל האינטרסים הממלכתיים מפני הנשיא עצמו. זו משימה סבוכה שכרוכה בקשיים אדירים. במקרה כזה, יש סיכונים לא רק לביטחון הלאומי אלא גם לחיי אדם.

"שוו בנפשכם שמשהו דומה היה קורה לנשיא אחר, דמוקרטי או רפובליקאי", מציין ה"פוסט". "תארו לעצמכם אנשי מודיעין אמריקאים שאומרים, 'בואו נשלוף את המרגל הזה מהקרמלין לפני שהנשיא ידווח עליו לרוסים', והנשיא הזה הוא ג'ורג' בוש, או ביל קלינטון או רונלד רייגן או מי שלא יהיה. זה פשוט לא יכול להיות".