היועמ"ש: מחיר למשתכן היא הגרלה שמצריכה קבלת היתר ממשרד האוצר

היועמ"ש אבייחי מנדלבליט דחה פנייה של משרד האוצר שביקש לפטור את ההגרלה ממתן היתר כזה, עקב עומס פניות ומשום שהגרלת הדירות היא דומה להימורים והגרלות שמאוזכרים בחוק

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע ליועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, כי הגרלות "מחיר למשתכן" שעורך משרד הבינוי והשיכון טעונות היתר ממשרד האוצר לעריכת הגרלות, וזאת בהתאם למנגנון ההיתרים שקבוע בחוק העונשין. זאת לאור החלטה שהתקבלה בעבר, ועליה חלק מסינג, כי מחיר למשתכן, בהיותה תוכנית שמגרילה דירות בהנחה, צריכה לקבל, כמו כל הגרלה חוקית אחרת, היתר ממשרד האוצר.

לפני שנה בדיוק קבעו המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עמית מררי וארז קמיניץ, כי ההגרלות שנעשות במסגרת מחיר למשתכן, נכללות בגדרי האיסור שנקבע בחוק העונשין על משחקים אסורים, הגרלות והימורים, ולכן התכנית טעונה היתר ממשרד האוצר. השניים הבהירו אז, כי העובדה שלא ניתן עד אז היתר כזה, אינו פוגע בדרך כלשהי בתוקפן של ההגרלות שהתקיימו.

ואולם הקביעה לא הניחה את דעתם של פקידי האוצר, ועל דעת מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, טען עו"ד מסינג, בין היתר, כי תכלית האיסורים על הגרלות הקבועים בחוק העונשין היא מניעת הסיכונים הכרוכים בהימורים, ביניהם התמכרות להימורים וביצוע עבירות נוספות. בנוסף, הציג מסינג פסקי דין של בתי המשפט השונים שבהם נקבע, כי הגרלה היא פרקטיקה אפשרית ולגיטימית במשפט המינהלי להקצאת משאבים וכי רשויות שונות עושות שימוש בפרקטיקה של הקצאת משאבים באמצעות הגרלה מבלי שקיבלו היתר, ולכן קיים קושי לקבוע כי מדובר בעבירה לפי חוק העונשין.

מסינג הסביר את פנייתו, בחשש מפני ריבוי פניות של גורמים ציבוריים ופרטיים לצורך מתן היתר, והעלה את האפשרות שישנם גופים נוספים שאינם מודעים לצורך בקבלת היתר וייתכן שהם פועלים בניגוד לחוק.

עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רועי כהן, השיב לאחרונה לעו"ד מסינג, על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, כי לא מצא לנכון לקבוע ישיבה נוספת כדי לדון בעניין זה בעצמו. הוא ציין כי עצם הטענה שקיימת פרקטיקה של עריכת הגרלות ללא מתן היתרים אינה מהווה נימוק משפטי המאפשר לפרש את החוק באופן שאינו תואם את לשונו.

באשר לקושי בריבוי הפניות לקבלת היתר לעריכת הגרלה משיב עו"ד כהן כי מדובר בקושי מובן, אך המענה לקושי זה הוא בקביעת היתר כללי להגרלות מסוגים מסוימים או לחלופין בתיקון חקיקה, ככל שיימצא כי יש מקום לכך.

הוא הדגיש, כי ככל שעמדת משרד האוצר היא שמנגנון ההיתרים הקיים כיום בחוק אינו מגשים כראוי את התכלית שעומדת בבסיסו, רשאים כמובן גורמי המשרד לפנות ולבקש את בחינת האפשרות לעריכת תיקון חקיקה בעניין זה. אולם, כל עוד החוק לא יתוקן, וכאשר החוק בנוסחו הקיים הוא ברור ולא מותיר מקום לפרשנות זו או אחרת שמאפשרת לקבוע, כי ההגרלות הן חוקיות גם ללא קבלת היתר, אזי המדינה על רשויותיה השונות, מחויבת לקיים את האמור בו.

נזכיר כי ההגרלה התשיעית של "מחיר למשתכן" תצא לדרכה בסוף החודש, כל על פי הודעת משרד הבינוי והשיכון אתמול, וזאת לאחר ששלשום המשרד הודיע על דחיית מועד ההגרלה. 

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "המשרד פועל מכוח היתר שניתן לו לביצוע הגרלות מטעם שר האוצר, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. ההגרלה הגדולה תתקיים כמתוכנן".