עודה נגד נתניהו: צילם את רה"מ מטווח אפס והורחק מהדיון

בנאומו מעל דוכן המליאה אמר בנימין נתניהו  כי יביא ביום ראשון לממשלה החלטה להסדיר את מעמדה של ההתנחלות מבואות יריחו בבקעת הירדן •  עם רדתו מהדוכן קרב אליו ח"כ איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת וצילם את נתניהו מטווח קרוב במיוחד בטלפון הסלולרי שלו

איימן עודה נגד נתניהו / צילום: דוברות הכנסת
איימן עודה נגד נתניהו / צילום: דוברות הכנסת

בנאום מעל דוכן המליאה בעת הדיון על הצעת חוק המצלמות אמר נתניהו כי הכרזתו אתמול על החלת הריבונות זכתה לתגובה חיובית של הממשל האמריקני. אתמול פורסם ב"גלובס" כי בבית הלבן דווקא לא אהבו את הכוונה להכריז על החלת הריבונות ובין השאר בשל התנגדותם נתניהו שינה את נאומו בדקה ה-90 ורק הבטיח כי בממשלה הבאה יחיל את הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח. עוד אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יביא ביום ראשון לממשלה החלטה להסדיר את מעמדה של ההתנחלות מבואות יריחו בבקעת הירדן. מדובר בהתנחלות שקמה לפני 20 שנה כחווה חקלאית, ובהמשך הפכה לישוב קהילתי אך מעמדה לא הוסדר.

בעניין המצלמות אמר נתניהו כי "מי שמתנגד לחוק של הליכוד משמע, שהוא מגן על הזיופים שנועדו לגנוב את הבחירות". עם רדתו מהדוכן קרב אליו ח"כ איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת וצילם את נתניהו מטווח קרוב במיוחד בטלפון הסלולרי שלו. נתניהו חייך ופנה לעודה ואף טפח על גבו, אך כמה מחברי הכנסת מהליכוד זינקו לחצוץ ביניהם. היו"ר יולי אדלשטיין הוציא בשל כך את עודה מהאולם.

רוב חברי האופוזיציה נעדרים מהדיון. ישראל ביתנו של ליברמן החליטה שלא להופיע כלל.

חבר הכנסת צבי האוזר (כחול לבן) איגף את נתניהו מימין ואמר כי דווקא ממשלות נתניהו הן אלה שנקטו צעדים "שמאלניים" כמו מו"מ עם חמאס, נסיגות והקפאת ההתיישבות. הוא דחה את האשמות הליכוד כי לולא נתניהו תוקם ממשלה שתחזיר שטחים ותפקיר את הבטחון. לדבריו, "קרב החסינות של נתניהו פוגע בחוסן הלאומי של ישראל ובאתגריה האמיתיים". הוא הזהיר מפני האיום הקשה של הטילים מדרום ומצפון והממשלה הבאה תהיה חייבת להיות ממשלה מאחדת כדי להתמודד עם האיום הזה.

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר כי "את מערכת הבחירות הזו והתופעות שהיא מעלה ניתן לסכם בארבע מילים: יותר מדי שנים בתפקיד".

ח"כ עמיר פרץ שב והודיע כי העבודה-גשר לא ישבו בממשלת נתניהו. חבר הכנסת מיקי זוהר השיב לו "לא נזמין אותך". פרץ מיקד את הנאום במתקפה על מדיניות נתניהו הכושלת מהתמודדות עם איומי חמאס והפחד שבו חיים תושבי העוטף, וכן בבעיות הכלכליות.

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן אמרה בדיון כי "חוק המצלמות והצילום בקלפיות לא מפחיד את הבוחרים הערבים, והם יבואו לקלפיות ויצלמו עצמם בסלפי במהלך ההצבעה".

"אתם מבקשים לגנוב את הבחירות" האשימה סולימאן. היא הבטיחה כי החברה הערבית תהיה גורם מכריע בהפלת נתניהו.

ח"כ מיקי זוהר, שהיה מהקופצים להרחיק את עודה מנתניהו, אמר על הדוכן: מה שאיימן עודה עשה, צילום מטווח אפס והתחככות בראש הממשלה נגד רצונו היא תקיפה אלימה. אני לא סומך על עודה, בעיקר אחרי שתקף את נתניהו בעניין מדיניות. זה צריך לקבל מענה ברור מרשויות החוק והכנסת. 

המליאה אמורה להצביע בקריאה ראשונה בתום הדיון על הצעת החוק.

איתמר בן גביר, העומד בראש עוצמה יהודית: "בפעם הבאה בה איימן עודה יתקרב בצורה מאיימת לראש הממשלה מטווח אפס הוא כבר עלול להוציא סכין. איימן עודה הוא האיש שמצדד ברצח חיילי צה"ל, ומקומו בסוריה ולא בכנסת ישראל".

פרסום תוצאות הקלפיות: רק באחר הצהריים

בינתיים קיימה ועדת הבחירות המרכזית מסיבת עיתונאים ובה הציגה את אמצעים החדשים למניעת זיוף וטעויות בהליכי הבחירה והספירה. בשל ההליכים החדשים, תוצאות הבחירות לכנסת הבאה יתעכבו ולפי אורלי עדס, מנכ"לית הוועדה, פרסום רוב התוצאות של כ-80% מהקלפיות שבדרך כלל קרה בבוקר שלאחר הבחירות ידחה לשעות אחר הצהריים. עם זאת, הבטיחה כי הועדה תעמוד במועד הקבוע בחוק לפרסום התוצאות הרשמיות, 8 ימים אחרי הבחירות.

הוועדה עדיין לא הצליחה לגייס את 3,000 המפקחים לבחירות, רק שני שלישים גויסו עד כה ובהם כ-700 מפקחים אמורים להיות מגויסים באמצעות לשכת עורכי הדין, ו-300 באמצעות מועצת רואי החשבון. לרשות הועדה עומדות כמעט 3,000 מצלמות שגוייסו ממקורות שונים ולדברי עדס המפקחים שיישאו תגי זיהוי, ואפוד מזהה יוכלו לצלם את הליך הבחירה, למעט כמובן מאחורי הקלפיות, אך יצטרכו לקבל אישור טלפוני מועדת הבחירות המרכזית. החומר המצולם יישאר בכרטיסי הזיכרון של המצלמות, ולא יועבר למאגר דיגיטלי, מחשש לפריצתו ודליפת הצילומים.  עלות הצבת הפקחים והמצלמות מסתכמת בכ-15 מיליון שקלים.

כן נקבע כי בחלק מהקלפיות יוצבו שני מזכירים כדי למנוע שיתוף פעולה או ניטרול של אחד מהם על ידי חברי הועדה האחרים. גם בהליכי הספירה וההקלדה הוכנסו הליכים חדשים של בקרה, ובכללם בדיקה כפולה של התאמה בין טופס הספירה לבין הנתונים שיוקלדו במערכת המרכזית של ועדת הבחירות.

עדס הוסיפה כי יפתח מוקד דיגיטלי וטלפוני של ועדת הבחירות המרכזית לדיווח של הציבור על חשש לזיופים או טעויות בקלפיות שבהן הצביעו. עדס ציינה כי ועדת הבחירות בוחנת גם את אפשרות קיומן של בחירות דיגיטליות, אך לדבריה מדובר בתהליך ארוך, ובשלב הראשון יהיה רק בחלק מתהליך ההצבעה והספירה.