עמותת אלע"ד טוענת לקיפוח באישור תוכנית בנייה נרחבת בי-ם

תוכנית "אמת המים" שמקדמת רשות מקרקעי ישראל תכלול לצד 447 דירות, שטחי תעסוקה נרחבים ומבני ציבור • עמותת אלע"ד, שמחזיקה בחלק מהמתחם, מתנגדת לתוכנית המוצעת בטענה כי זכויותיה נפגעות • רמ"י: "נגיב לטענות בוועדה המחוזית"

הדמיה לתוכנית בנייה במתחם אמת המים בדרך חברון ירושלים / צילום: משרד אדריכלים ארי כהן
הדמיה לתוכנית בנייה במתחם אמת המים בדרך חברון ירושלים / צילום: משרד אדריכלים ארי כהן

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה להפקדה תוכנית לבניית 447 דירות בדרך חברון בעיר. מדובר בתוכנית "מתחם אמת המים", הממוקמת לאורך הגדה המזרחית של דרך חברון, בפינת רחוב אשר וינר. הבעלות בשטח נחלקת בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עמותת אלעד ופרטיים.

שטח משותף לכמה רשויות

מדובר בשטח שגודלו כ-20 דונם ושנמצא בתחום שיפוט משותף לירושלים ולקיבוץ רמת רחל שנכלל במועצה המקומית מטה יהודה. התוכנית משנה את ייעוד הקרקע מחקלאות, דרך ושטח פרטי פתוח ומייעדת אותו למגורים, מסחר ותעסוקה תוך שימור של מבנים וגם של אמת המים שנבנתה בימי בית שני ושנמצאת בשטח.

התוכנית מחלקת את השטח למספר מגרשים, כשהמגרש הדרומי ששטחו 5.4 דונם, מיועד לבנייה של שלושה מבנים בני 30 קומות לשימושים של מבני ציבור, מגורים ומסחר בהיקפי בנייה של כ-48 אלף מ"ר. במגרש הצפוני הצמוד לאמת המים, שגודלו 2.6 דונם, קיים מבנה המיועד לשימור ולשימושים של מגורים ומשרדים. במגרש זה גם מתוכננים שלושה מבנים בני 10 קומות לשימושי מגורים מסחר ותעסוקה בהיקפי בנייה של כ- 8,000 מ"ר.

מגרש נוסף בצפון שטח התוכנית, בשטח של 855 מ"ר, כולל מבנה לשימור ומיועד לתעסוקה בהיקפי בנייה של 805 מ"ר. התוכנית אף כוללת הקמה של כיכר עירונית ויצירת שטח ציבורי פתוח לאורך אמת המים. אדריכל התוכנית הוא ארי כהן, האחראי בין היתר גם לתכנון מתחם המגורים בשדה דב בתל-אביב, תוכניות מתאר לישובים ושכונות למגזר הבדואי בנגב, ולפרוייקטי התחדשות עירונית בירושלים ועוד.

עמותת אלע"ד: "התוכנית פוגענית כלפינו"

יזמית התוכנית היא רמ"י ומאחר וחלק מבעלי הקרקע הם פרטיים, התוכנית כללה איחוד וחלוקה ללא הסכמת כל הבעלים. לתוכנית הוגשה התנגדות על ידי עמותת אלע"ד (אל עיר דוד), שמחזיקה בקרקע בחלק הצפוני של המתחם. לטענת העמותה התוכנית הינה "שגויה תכנונית, פוגענית, מקוממת ומפלה", משום שאחוזי הבנייה בקרקע של העמותה נמוכים לעומת מגרשים אחרים במתחם, וביחס לבנייה בקרקעות אחרות ליד ציר הרכבת הקלה שנמצאת באזור. כן התלוננו בעמותה כי למבנה המנדטורי שבשטח התוכנית, ושהוכרז לשימור, אין כל ערך תכנוני.

לדברי המתנגדים "העמותה היא זו שקידמה ו"דחפה" על חשבונה את התכנון בסביבה במשך שנים ארוכות", ולכן יש להכלילה במתחמי האיחוד והחלוקה של התוכנית ואף לאפשר בתחומה אחוזי בנייה גבוהים יותר. את העמותה ייצג משרד עורכי הדין אגמון, רוזנברג ושות'.

התנגדות נוספת לתוכנית הוגשה על ידי בעלי קרקע פרטיים. אלה טענו שזכויות הבנייה מרוכזות בשטח השייך לרמ"י, וכי והם הופלו לרעה. "אנחנו לא מתנגדים לתוכנית. אנחנו כן מעוניינים לקדם את התוכנית. הטענה שלנו היא שחלוקת הזכויות איננה שוויונית", טען בשמם עו"ד אורי לומברוזו. ההתנגדויות הועברו לוועדה המחוזית והיא תדון בהם בקרוב.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "הרשות גיבשה תוכנית בנוגע למתחם אמת המים בירושלים. תוכנית זו משקללת נכונה בין הצרכים התכנוניים לבין פיתוח בירת ישראל עם שמירה והגנה על האינטרס הציבורי שרמ"י מופקדת עליו. התוכנית מצויה כעת בעיצומו של שלב ההפקדה. טרם התקיים דיון בהתנגדויות בוועדה המחוזית.

"אנחנו מנועים מלהתייחס מהותית לתוכן עמדתנו לפני הדיון, אולם ידוע לנו כי הוגשו התנגדויות לתוכנית. רשות מקרקעי ישראל תתייחס להתנגדויות, במעמד הדיון בוועדה המחוזית".