התקפת מל"טים קיצצה את תפוקת הנפט של סעודיה ביותר מ-50%

מייק פומפיאו, שר החוץ האמריקאי: "התקפה חסרת תקדים של איראן על אספקת האנרגיה הגלובלית" • המורדים החותים בתימן נטלו את האחריות להתקפה, אך פומפיאו אומר כי אין שום הוכחה שההתקפה יצאה מתימן

מכלית נפט סעודית שנפגעה / צילום: רויטרס
מכלית נפט סעודית שנפגעה / צילום: רויטרס

התקפת מל"טים על תשתיות נפט בערב הסעודית, אתמול (שבת) חוללה נזקים כבדים בשני מתקני נפט גדולים במדינה - אחד מהם הוא הגדול ביותר בעולם - וגרמה לקיצוץ יותר של מ-50% מתפוקת הנפט היומית שלה. אנליסטים מצפים עתה לעלייה חדה במחירי הנפט.

שני המתקנים שנפגעו מפיקים יחדיו 8.45 מיליון חביות נפט ביום. חברת אראמקו, בעלת השליטה על תשתיות הנפט בערב הסעודית, הודיעה על "השעיית" התפוקה של 5.7 מיליון חביות ביום. כמות זו מהווה כ-6% מתפוקת הנפט העולמית.

בשלב זה טרם ברור מה חומרת הפגיעה במתקנים, אך קיצוץ תפוקה בסדר גודל כזה, שיימשך יותר משבוע, עלול לפגוע באספקת הנפט הגלובלית ולחולל העלאת מחירים משמעותית בשווקים. אראמקו מסרה כי אינה יודעת מתי יחזרו המתקנים לפעולה סדירה.

המורדים החותים בתימן, שנהנים מתמיכה מסיבית של איראן ומהווים למעשה זרוע צבאית שלה, כמו חיזבאללה, נטלו על עצמם את האחריות להתקפה. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ביצעו את ההתקפה עשרה מל"טים. זו ההתקפה ההרסנית ביותר של החותים בערב הסעודית במשך ארבע שנות המלחמה בינה לבין המורדים והיא מעוררת ספקות לגבי יכולתה של הממלכה להגן על התשתיות הקריטיות שלה.

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, האשים אתמול את איראן באחריות ישירה להתקפה. "איראן ניצבת מאחורי כמעט 100 התקפות על ערב הסעודית בשעה שהנשיא רוחאני ושר החוץ זאריף מתיימרים לעסוק בדיפלומטיה", צייץ פומפיאו. "לנוכח כל הקריאות להפחתת המתיחות, איראן ביצעה התקפה חסרת תקדים על אספקת האנרגיה הגלובלית. אין שום הוכחה לכך שההתקפה יצאה מתימן".

הבית הלבן הודיע אמש כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, גינה את ההתקפה בשיחה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן, והודיע על תמיכת ממשלו ב"הגנה העצמית של ערב הסעודית". בהודעה נאמר, ש"ארה"ב מוסיפה להיות מחויבת להבטחת אספקה שוטפת לשווי הנפט הגלובליים".

משרד האנרגיה בוושינגטון הודיע אמש כי הממשל מוכן עתה להשתמש בעתודות הנפט של ארה"ב לשעת חירום כדי למנוע שיבושים במערכת אספקת הנפט הגלובלית.