קנביט בהסכם לרכישת פעילות תיקון עולם בישראל ב-42 מיליון דולר ו-4.99% מהחברה

קנביט קונה את תיקון עולם ב-42 מיליון דולר, וכאשר החברה תגיע למיליארד שקל, ישולמו עוד 18 מיליון דולר • קנביט תממן את הרכישה בעיקר מגיוס מהציבור

יפעת קריב, מנכ"ל קנביט / צילום: איל יצהר, גלובס
יפעת קריב, מנכ"ל קנביט / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת הקנאביס קנביט , אשר נמצאת לקראת תחילת פעילות מסחרית בתחום הקנאביס בישראל, הודיעה על מזכר הבנות לרכישת פעילות הישראלית של חברת תיקון עולם תמורת סכום התחלתי של 42 מיליון דולר ו-4.99% מקנביט, וכן תמלוגים שתיתן קנביט לתיקון עולם מכל מכירה של מוצר ממותגי תיקון עולם. תיקון עולם, שבשליטת צחי כהן, מוכרת גם את הזכויות לשימוש במותג תיקון עולם בישראל ובמדינה אחת נוספת. כמו כן תהיה לקנביט אפשרות לשנות את שמה או להקים חברה בת כך ששם החברה יכלול את השם "תיקון עולם".

אם קנביט תיסחר יום אחד בשווי של מיליארד שקל ומעלה במשך 10 ימים, כהן יקבל 18 מיליון דולר נוספים.

על פי תפיסתה של קנביט, העסקה תקדם אותה מידית להיות בין מובילות שוק הקנאביס הרפואי בישראל. בעקבות ההודעה, עולה מניית קנביט 10.5% והחברה נסחרת לפי שווי של 266 מיליון שקל. קנביט צפויה לממן את העסקה באמצעות גיוס הון מן הציבור.

מדובר בעסקה יוצאת דופן בגודלה בשוק הקנאביס הישראלי, שעד כה נערכו בו בעיקר מיזוגים לשלדים בורסאיים, גיוסי הון ספורים בהיקפים של 10-15 מיליון דולר ללא גיוס הון (חברות ספורות), ורכישות בסכומים של מספר מיליוני דולרים בלבד.

1. מדוע כהן מוכר את הפעילות?

כהן מוכר את פעילות תיקון עולם בישראל בעקבות דרישת השופט בהליך משפטי שמתנהל בין כהן לבין משרד הבריאות. במסגרת המשפט הוצגו לשופט בלבד עדויות שהגיעו למשטרה, לפיהן לכהן קשר עם ארגון פשע. אף שהעדויות לא נחשפו בפני הציבור ולכהן לא ניתנה האפשרות לענות להן ישירות, הסכים השופט כי מותר למשרד הבריאות לדרוש מכהן למכור את מניותיו בחברה בישראל וכך גם את כל מניות בני משפחתו.

את המו"מ מול תיקון עולם ניהל מטען קנביט ברק רוזן, בעלי השליטה באפריקה ישראל, ומי שמחזיק מעט פחות מ-5% מקנביט. רוזן עצמו מנוע היום מלהחזיק מעל 5% מקנביט, על פי החלטת משרד הבריאות, אשר גם היא מבוססת על מידע שהגיע מן המשטרה. העניין נמצא עדיין בבדיקה של היק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות).

אולם, רוזן ממשיך להיות איש המפתח בחברה, וכאמור הוביל את המו"מ עם כהן. מנכ"ל קנביט היא הח"כ לשעבר יפעת קריב.

2. מה בעצם קונה קנביט? 

הנכס הבלתי מוחשי המשמעותי ביותר שתקבל קנביט הוא שם המותג "תיקון עולם" ושמות מותגי הזנים, כמו "אלסקה" ו"אבידקל". המותגים הללו מוערכים מאוד בשוק.

עם זאת, קנביט לא תקבל את הזכות לייצא קנאביס תוך שימוש בשמות המותג האלה, למעט במדינה אחת באירופה, כך על פי ההסכם.

תיקון עולם הבינלאומית כבר משווקת את המותגים הללו בארה"ב, באוסטרליה, בבריטניה ומתכננת לשווקת במדינות נוספות באירופה, כאשר בקנדה הם משווקים על ידי חברת אורורה. כלומר הפעילות של קנביט בחו"ל במותג תיקון עולם תהיה מצומצמת ולו מעצם העובדה שתיקון עולם הבינלאומית עצמה כבר שולטת בגזרה הזו. עם זאת, ייתכן כי קנביט תוכל להנפיק את פעילותה בחו"ל, תוך שהשם 'תיקון עולם' מועיל לה לפחות ליצור את הענייןה ראשוני.

מבחינת נכסים מוחשיים, קנביט רוכשת 74% ממתקן הגידול של תיקון עולם (היתר הם בידי בעלי הקרקע). זהו מתקן זה הוא יחסית קטן אך כזה שיש לו כבר אפשרות להפיק קנאביס בהתאם לתקנות רפורמת הקנאביס החדשה. כמו כן היא רוכשת את רוב הבעלות על מפעל הקנאביס של תיקון עולם, מפעל גדול וחדיש, אשר לדברי החברה אמור להיות פעיל בשנה הבאה. אתמול כתבנו בהקשר זה כי ידרשו כ-15 מיליון שקל נוספים להשלמת המפעל. על פי ההסכם בין הצדדים, המוכרת ולא הרוכשת היא שתישא בעלויות השלמת המפעל. בנוסף יועברו בעסקה הזכויות על נקודת המכירה וקליניקת האחיות של תיקון עולם בתל אביב, ובית מרקחת בהקמה בקרבת מקום, וכן מערך הפצה.

נכס לא מוחשי נוסף שיש לחברה הוא מאגר מידע של המפגשים של מטופליה בהם מתועדת השפעת זנים שונים של קנאביס על המטופלים, וכן ניסויים קליניים שערכה.

לתיקון עולם כוח אדם מיומן, כגון אחיות ואנשי מחקר, אולם חלק מאלה עזבו בשנה האחרונה על רקע הקשיים מהם סבלה החברה.

האם זו עסקה וודאית? הרכישה תלויה במספרת תנאים ביניהם היכולת הפיננסית של קנביט. כמו כן יהיה צורך באישור העסקה על ידי משרד הבריאות, שיקבל עבורה תמיכה של המשטרה. כפי שראינו, ההחלטות בהקשר הזה הן לפעמים בלתי צפויות ולא שקופות עד הסוף לציבור.

יש לציין כי שני דירקטורים בקנביט לא הצביעו בעד העסקה. הדח"צ רוני הראל הצביע נגד והדירקטורית אורית נוקד (לשעבר שרת החקלאות) נמנעה.

העסקה היא עדיין בשלב מזכר ההבנות וטרם נחתם הסכם סופי. לא פורטו תנאים מתלים נוספים.

3. מה יקרה בשוק הקנאביס הישראלי בעקבות הרכישה?

לתיקון עולם היו בשיא פעילותה מעל 10,000 מטופלים שרכשו קנאביס רק -ממנה (בלעדיות כזו בין מטפל לחברה הייתה נהוגה בשוק הקנאביס לפני הרפורמה האחרונה). כיום, בעקבות המגבלות שהטיל עליה משרד הבריאות בגלל המידע מן המשטרה, היא מטפלת רק בכמה אלפי מטופלים, ובעיקר ממוצרי השמן מן המלאי שלה. מטופליה נויידו לחברות אחרות, בעיקר ל-BOL.

אם העסקה תצא לפועל ותאושר על ידי משרד הבריאות ללא מגבלות נוספות, קנביט תוכל למכור את מוצרי תיקון עולם מייד לאחר השלמת העסקה. המתקן בכפר יהושע מפיק בערך טון אחד של קנאביס, ולתיקון עולם ישראל ישנם הסכמים עם מספר חברות נוספות בארץ, ביניהן קנביט עצמה, לגדל קנאביס על פי הידע והמומחיות של תיקון עולם במתקני גידול מאושרים של החברות האחרות.

הצמצום הדרמטי בפעילות תיקון עולם בחודשים האחרונים, תחילה בשל קשיים טכניים ובעיות איכות ואחר כך בשל הסוגיה המשפטית, השאיר מחסור בחומר גלם בשוק הקנאביס. כמו כן, מטופלים רבים נותקו מן המוצרים המועדפים עליהם.

חזרתה של תיקון עולם לשוק, אם וכאשר תתרחש אחרי המכירה, צפויה לעזור להתגבר על המחסור - אך יש להניח כי זה יצטמצם באמצעים אחרים עד להשלמת העסקה.

סביר להניח כי חלק, אך לא כל המטופלים של תיקון עולם, ישמחו לחזור למוצרי החברה, על חשבון המוצרים אותם הם צורכים היום.

אולם, תיקון עולם זכתה לתהילתה בעיקר עבור מוצרים ששווקו תחת תקינת הקנאביס הישנה, והיא תצטרך לפתור את הסוגיה: כיצד להמשיך לשווק את אותו זן שהמטופלים אוהבים ומכירים, כך שיעמוד בתקני הרפורמה החדשה, ובנוסף גם יתאים לדרישות ה"ספר הירוק" של משרד הבריאות, שמחייב את הרופאים לרשום רק מוצרים עם הרכב חומרים פעילים מסויים למחלות מסוימות.