"כ-25% מהתוצאות שדיווחו לנו היו שקר. לקחתי בחשבון שזה יתחזק הפעם, אבל זה היה מטורף"

דודי חסיד, מנכ"ל קאנטר שביצעה אתמול את המדגם של כאן 11: "הרגשתי לחץ לא נורמלי, אבל כשראיתי את שני המדגמים האחרים, נרגעתי" • מנו גבע, שערך את מדגם חדשות 12: "חלק גדול מהעבודה לפני פרסום המדגם היה לתקן שקרים"

מנו גבע. "לתקן שקרים" / צילום: איל יצהר
מנו גבע. "לתקן שקרים" / צילום: איל יצהר

בערב הבחירות הקודם באפריל השנה נכנסו לאולפן חדשות 12 צמד הסוקרים הוותיק מינה צמח ומנו גבע והציגו ברוב טקס את המדגם שערכו, ממנו עלה כי כחול לבן ניצחה בבחירות. מאחר שקשת 12 וחברת החדשות שלה מנקזות את עיקר הצפייה בישראל - ובטח באירועים לאומיים כמו משדר בחירות - צופי הערוץ הלכו לישון במחשבה שבני גנץ עומד לקבל את משימת הרכבת הממשלה, והתעוררו בבוקר למציאות שבה הניצחון הוא שוב של בנימין נתניהו. בדיעבד הבינו צמח וגבע שלא הצליחו לזהות אחוזים גבוהים של מצביעים שהשתתפו במדגם ושיקרו לגבי המפלגה שעבורה הצביעו.

דווקא המתחרים בחברת חדשות 13, שהשתמשו בשירותיו של הסוקר קמיל פוקס, הציגו תחזית קרובה למציאות, אבל הצפייה במהדורה הייתה נמוכה יחסית, ולמרות שכל הערוצים הציגו את המדגמים של כולם, קשה היה לדעת עד הבוקר מהי תמונת האמת.

נראה כי השקרים בסבב הקודם והכישלון הפומבי כל-כך של צמח וגבע נצרב כמעט כטראומה אצל העושים במלאכה והביא ללחץ גדול גם בקרב הסוקרים וגם בקשת, רשת וכאן 11 שמפרסמים את המדגמים. 

כאן קרובים
 כאן קרובים

"לחץ לא נורמלי" 

"הרגשתי לחץ לא נורמלי", אומר דודי חסיד, מנכ"ל חברת קאנטר שביצעה את המדגם עבור ערוץ השידור הציבורי כאן 11. "זה דומה אולי למה שמרגישים לפני קפיצת בנג'י - ואפילו יותר מלחיץ. עובר בראש החשש שאולי המדגם שגוי לחלוטין, ואני שם את המוניטין שלי באופן אישי ואת המוניטין של החברה שאני מנהל על כף המאזניים בצורה פומבית וברורה. יש הרבה ציפיות של הכתבים, כי זאת תחרות שיש יותר בין הערוצים מאשר בין סוקרים. כשראיתי את שני המדגמים האחרים, נרגעתי, כי הבנתי שהסטיות שיכולות להיות הן לא גדולות. כשראיתי שהנתונים של חדשות 12 אחרי התיקונים מגיעים בערך למספרים שאנחנו סיפקנו בשעה 22:00, הבנתי שהמדגם שלנו טוב מאוד".

כאן קרובים - טבלה
 כאן קרובים - טבלה

גם מנו גבע, שערך את המדגם עבור חדשות 12, מתאר מתח גדול: "לפני פרסום תוצאות המדגם הלב היה על 200... הייתי בלחץ גדול ובמתח עצום, כי נתניהו פעמיים הלך על הראש של אבי וייס (מנכ"ל החדשות 12) ורצה להחרים אותם, כך שנכנסתי לתוך זירה שהייתה מלחיצה. אם לא הייתי מצליח לפצח את השקרים של מי שהשתתף במדגם, היו שואלים 'למה רק ערוץ 12?', אבל זה היה ברור גם שערוץ 12 הוא היעד, המטרה, רוח המפקד. הייתה מטרה לשקר אותו, אבל הפעם התגברנו על כך בצורה סבירה". 

"חלק גדול מהעבודה - לתקן שקרים" 

לדברי גבע, חלק גדול מהעבודה לפני פרסום המדגם היה לתקן שקרים. "לא הופתעתי הפעם מבחינת השקרים. כל ההכנות שלי למדגם הסתובבו סביב איך מתגברים על זה. ב-26 קלפיות מתוך 60 שהשתתפו במדגם שיקרו אותנו. לקחתי בחשבון שהשקרים הפעם יתחזקו, וזה היה מטורף. בסך-הכול, כ-25% מהתוצאות שדיווחו היו שקר. הרי אני יודע מה היו תוצאות האמת בקלפיות הללו, אז אפשר לחשב. עשינו תיקונים והפעלנו מודלים סטטיסטיים כדי להבין איפה היו אי-דיוקים ואיך ובכמה לתקן".

בסיבוב הנוכחי, במדגם שפרסמו גבע וחדשות 12 בשעה 22:00 היו טעויות מסוימות, אך התיקונים שהציג גבע על-פי המדגם של קלפיות האמת שיקף במדויק את תמונת המנדטים כפי שהיא מסתמנת במציאות.

נסביר כי בעריכת המדגמים יש שני שלבים: ראשית צריך לבחור את הקלפיות שהסוקר מאמין שתוצאות האמת שלהן ינבאו סטטיסטית את תוצאות הבחירות. בתוך קלפיות אלה מתבקשים המצביעים לשחזר את הצבעתם עבור הסוקרים. פרסום התוצאות הוא הפוך: ראשונות מתפרסמות תוצאות המדגם המבוססות על השחזור שנעשה, ורק מאוחר יותר ועדת הבחירות מעבירה את נתוני האמת מהקלפיות שבחר הסוקר, ואז מתפרסמים התיקונים.

גבע כאמור סבור כי גדולתו של הסוקר היא לבחור את הקלפיות שתוצאות האמת בהן ישקפו את תוצאות האמת של הבחירות. חסיד חולק עליו.

לדברי חסיד, "להמר מראש מהן הקלפיות שישקפו את התמונה הנכונה - את זה מצליחים לעשות כל הסוקרים. גם בעבר, במדגמים שבהם היו בעיות בתוצאות שפורסמו ראשונות, כמו בבחירות 2015, זה הגיע ממקומות אחרים ולא מבחירה לא נכונה של קלפיות. אנחנו בוחרים קלפיות שאמורות לשקף ברמה של סטייה של מנדט לכאן או לכאן את תוצאות האמת. זאת עבודה מסובכת, אבל מבחינה סטטיסטית אפשר להגיע אליה. אבל לא כולם מוכנים לשתף פעולה, וצריך לחשב האם התפלגות ההצבעה של האנשים שלא מוכנים להצביע בקלפי המדגם, זהה להתפלגות ההצבעה של אלה שכן מוכנים. יש תופעות כמו חרדים, עולי חבר העמים והליכודניקים שפחות משתפים פעולה, ויש מי שמטעה בכוונה את כל המדגמים".

עם זאת, חסיד לא חושב שיש כלי תקשורת שסופג במכוון יותר שקרים: "אני לא חושב שיש הבדל באחוזים של אלה שמשקרים לסוקרים. היו בעבר טעויות במדגם של חדשות 12, אבל אני לא חושב שחדשות 13 נתפסים בציבור כערוץ פחות 'שמאלני'; וראינו את קמיל עושה עבודה מדויקת בפעם הקודמת". 

"בסך-הכול אחוז אחד שזז מכאן לכאן" 

לדבריו, "הפערים בין התוצאות של המדגמים לבין תוצאות האמת הם בדרך-כלל לא גדולים. מה שקרה במדגם הקודם של מנו גבע ומינה צמח זה בסך-הכול אחוז אחד שזז מכאן לכאן. ברמה סטטיסטית בסוג אחר של עבודה לא מתייחסים לאחוז אחד כזה כמשהו משמעותי או קריטי; אבל בסיטואציה של מדגם בעשר בלילה שעושים לצורכי בידור ושיח עם פוליטיקאים לשלוש שעות, כל פסיק הופך לדרמה - בעיקר אם אותה טעות של אחוז מייצרת סיטואציה שבה בני גנץ מכריז על עצמו כזוכה". 

קיימים הבדלים באופן שבו הסוקרים עורכים את המדגמים. במדגם של חדשות 13 מעמידים אנשים מחוץ לקלפי, והם ניגשים למצביעים שסיימו להצביע ומבקשים מהם לשחזר באמצעות טאבלט את הצבעתם. במדגם של חדשות 12 ההצבעה נעשתה מאחורי פרגוד, אך לראשונה המצביעים שיחזרו הצבעתם באמצעות טאבלט. במדגם של כאן 11 שיחזרו את תהליך ההצבעה כפי שהוא נעשה בקלפי האמת, באמצעות פתקים.

לדברי חסיד, "זה קצת מקשה על הספירה, אך הספרות המקצועית טוענת כי ככל שמדמים את התהליך בצורה טובה יותר, יש יותר סיכוי לקבל שיתוף-פעולה מדויק".

לדברי גבע, "הצבעה באמצעות טאבלטים נותנת לנו שליטה יותר טובה. אין תלות בדיווחים ובספירה. הכול מיידי. החלטנו לשנות את שיטת ההצבעה, אבל שמרנו על רוח הטקס, שיהיה בצורה חשאית, בחדר עם פרגוד, כך שאי-אפשר לראות מה מצביעים. מי שרוצה לשקר - זה לא משנה באיזה שיטה תבקש ממנו להצביע, אבל היה לי חשוב לתת לאנשים את התחושה שזה רציני ודומה כמה שאפשר לבחירות בקלפיות האמת - ששומרים על חשאיות ההצבעה ועל 'קדושת' התהליך".

האם מי מהם מקווה למערכת בחירות שלישית? לגמרי לא. לדברי חסיד, "אני מאוד מקווה שלא תהיה מערכת בחירות שלישית, אבל לפי איך שנראות התוצאות - אי-אפשר לדעת".

לדברי גבע, "אני מקווה שזה לא יקרה. האפשרות לצאת לבחירות היא הגרועה ביותר, ואני מאמין שבסופו של דבר הפרקטיקה תנצח, וכולם יצטרכו להגיע לפשרות".