מיסטר G | פיצ'ר

הכירו את כלי הרכב החשמליים מסין שהולכים להגיע לישראל

אחרי שהסינים הסתערו על כלי הרכב החשמליים, הממשלה החלה לקצץ בסובסידיות, והיצרנים שם מחפשים כעת שווקים חדשים במערב. גם אנחנו נהנה בקרוב מהטרנד הזה, אז קבלו כמה דוגמאות נבחרות

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911

הקמת חברה לייצור רכב חשמלי היא לא רק פעילות עסקית עם פוטנציאל לרווחיות אלא גם, ואולי בעיקר, סמל של סטטוס בקרב הטייקונים ותאגידי הענק בסין. לפיכך, לא נדיר לראות תאגידים תעשייתיים כבדים, ללא שום רקע בתעשיית הרכב, מקימים מותגי רכב חשמליים גלובליים מהיום למחר.

דוגמה אחת היא קונצרן SINOMACH הסיני, מקום 250 ברשימת פורצ’ן 500, שמציג הכנסות של 45 מיליארד דולר בשנה. הקונצרן עוסק בשגרה בפרויקטים הנדסיים ואלקטרו-מכאניים כבדים בהיקף גלובלי ושייך לתאגיד סיני ממשלתי. הפעילות העיקרית של הקבוצה בתחום הרכב הייתה עד כה חברה משגשגת לייצור כלי צמ"ה כבדים כמו גם בעלות על אחת מרשתות הדילרים הגדולות בסין לשיווק רכב.

החל מהקיץ יש לו גם מותג/חברה לייצור רכב חשמלי תחת השם ZEDRIV. באוגוסט חנכה החברה את מפעל הייצור הראשון של המותג, בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, עם טכנולוגיות ייצור וסטנדרטים מערביים גבוהים. בשלב הראשון מתכוונת החברה לשווק ג’יפון קומפקטי חביב בשם GX5, שאורכו 4.15 מ', רוחבו 1.8 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.65 מ'. סוללה של 46 קילוואט-שעה מספקת לרכב טווח של כ-320 ק"מ על-פי תקן NDEC, משהו כמו 250 ק"מ על-פי התקן האירופי העדכני, והיא תומכת בהטענה מהירה בתחנות ציבוריות.

אבל זו רק ההתחלה. החברה מתכוונת לשגר בארבע השנים הקרובות לשוק הסיני והעולמי עוד 25 דגמים, כולל מכונית ספורט חשמלית-קומפקטית, שנראית כמו שכפול בקנה מידה 3:4 - אורך 4 מ’, רוחב 1.65 מ’ - של פורשה 911 האייקונית. המכונית, שמן הסתם עוד תרגיז את הגרמנים, מסתפקת בינתיים בסוללה צנועה, מנוע של 131 כ"ס וטווח בין טעינות של כ-250 ק"מ. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות כך שפורשה יכולה להמשיך להיות רגועה. המחירים בסין יתחילו באזור ה-20 אלף דולר אחרי סובסידיות.

MG ZS חשמלי | תקינה אירופית ומחיר אטרקטיבי

הג’יפון ZS מבית המותג MG של חברת SAIC הסינית הוא כיום הרכב הפרטי היחיד מתוצרת סין שמשווק בישראל באופן סדיר עם מנוע בנזין. אבל בתוך חודשים ספורים הוא יקבל תגבורת מעניינת כאשר ינחת כאן אחיו החשמלי, שהושק בסין במארס תחת השם MG EZS.

הרכב שומר על המראה של אחיו מונע הבנזין למעט מתיחת פנים ועדכון כללי, שכל הסדרה עוברת בימים אלה. גם תא הנוסעים עודכן, בדגש על איכות ייצור אירופית, ובגרסה החשמלית הוא מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי ושלל גאדג’טים. החידוש הוא כמובן המנוע החשמלי שמשודך לסוללה מאסיבית שמורכבת בקרקעית הרכב. למרות המיקום, היצרנית טוענת שהסוללה ממוגנת היטב ומתוכננת לעמוד בתנאי נסיעת שטח נורמליים, כולל נסיעה על משטחי מים עד לעומק מסוים, נסיעה באבק, בוץ ועוד.

המנוע החשמלי הוא בהספק של כ-143 כ"ס וסוללת ליתיום של 44.5 קילוואט-שעה אמורה להעניק טווח של עד 263 ק"מ בין טעינות בממוצע על-פי תקן WLTP העדכני. החברה טוענת כי בנסיעה עירונית טיפוסית הוא מסוגל לצלוח עד 372 ק"מ בין טעינות. תמיכה בטעינה מהירה מאפשרת לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך פחות משעה.

כמקובל בכל סדרת ה-ZS, האבזור התקני עשיר מהמקובל. השאלה הגדולה היא כמובן המחיר בישראל. בבריטניה, השוק האירופי היחיד שבו משווקת כרגע המכונית, היא עולה כ-22 אלף פאונד לצרכן (כ-95 אלף שקל), אבל זה לאחר תמריץ ממשלתי לרכב חשמלי. המחיר "הטבעי" הוא בסביבות 140-130 אלף שקל כולל מע"מ, ויש לשער שזה גם טווח המחיר בשקלים בישראל בהינתן 10% מס קנייה ומע"מ.

CERES | הבייבי של פורשי טסלה

לפני 4-3 שנים נראה היה ששוק הרכב האמריקאי ממתין לסינים עם שטיח אדום, כשה"ההייפ" האדיר סביב הרכב החשמלי של טסלה יצר ביקוש לכלי רכב חשמליים איכותיים במחירים הרבה יותר נגישים - במילים אחרות, סיניים. האווירה הזו הובילה ענקים סינים להשיק בארצות הברית אופרציות לפיתוח, עיצוב וייצור רכב חשמלי בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. אחד המשקיעים היה קונצרן דונפנג הסיני, אחד משלושת היצרנים הגדולים בסין, שבשילוב עם חברת DFSK הקים שם חברה "תואמת טסלה" לתפארת. אבל החרפת מלחמת הסחר וצעדי מנע שנקט הממשל נגד השקעות סיניות, תקעו את התוכנית. ביולי הודיעה החברה כי היא מקפיאה את תוכניותיה בארה"ב עד להודעה חדשה.

בסין, לעומת זאת, התוכניות נמשכות כרגיל והקיפאון בחזית האמריקאית יכול להיות בשורה טובה עבור ישראל, מכיוון שהוא יקדם כנראה את לוח הזמנים להשקה בשוק האירופי. על-פי הידוע, בשלב הראשון צפויים להגיע אלינו שני דגמים חשמליים ממפעל "חכם" וסופר מודרני של החברה בדרום סין שהושק בחודשים האחרונים. אחד הוא קרוס-אובר ספורטיבי, שמזכיר קצת את פורשה מקאן, והשני מעין ספורט-קופה מוגבהת. שני הדגמים מבוססים על פלטפורמה מתקדמת נוסח טסלה, שפותחה ספציפית עבור המותג וכוללת מארז סוללות מאסיבי ברצפה וצמד מנועים חשמליים, אחד לכל סרן.

הקרוס-אובר נמתח לאורך 4.7 מ', מצויד במנוע הספק משולב של 494 כ"ס ומסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות. הגרסה המתקדמת שלו מציעה טווח של עד כ-400 ק"מ על-פי התקן האירופי המתקדם, ויש לה "מערך פיקוד דיגיטלי מקושר" עם שליטה דרך טאבלט אנכי ענק נוסח טסלה.

במקביל, הוצגה בסין גם גרסה עם מנוע בנזין "מאריך טווח" - לצד המנוע החשמלי מותקן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, שאינו מקושר ישירות אל הגלגלים אלא רק פועל בתור גנרטור להטענת הסוללות. הגרסה הזו מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות "בלבד". השיווק בסין רק החל ויש לשער שבישראל כלי הרכב לא ינחתו לפני סוף 2020.

GAC AION-S | טווח של מאות קילומטרים, מחיר נגיש

בסין צצו בשנים האחרונות עשרות חברות "סטארט-אפ" לרכב חשמלי, שנסמכות על כיסים עמוקים של משקיעים פרטיים או על גיוסים בשוק ההון. המותג AION, שהחל לשווק כלי רכב בסין באביב 2019, הוא בהחלט לא אחד מהם. זהו מותג רכב חשמלי של קבוצת הענק GAC ("גואנגזו אוטומוטיב"), שנהנה ממשאבי המו"פ והייצור הגלובליים של החברה האם, כולל "מפעל ירוק" חדש ומתקדם. המפעל הוקם במיוחד עבור המותג בהשקעה רצינית, ואמור להגיע לקיבולת ייצור עתידית של כ-900 אלף מכוניות בשנה.

החשמלית הראשונה בליין של המותג, מכונית פרמיום-סדאן בשם AION S, משקפת השקעה הנדסית מרשימה שבה לקחו חלק מרכזי העיצוב והפיתוח של קבוצת האם בארה"ב ובאירופה. הרכב מכוון אל הלקוחות של טסלה 3 באמצעות עיצוב מערבי ואווירודינמי מאוד - מקדם גרר מהנמוכים בענף, שמזכיר קצת את קורולה/קאמרי - והשקעה מופגנת באיכות הייצור.

המכונית נמתחת לאורך מכובד של 4.77 מ' ולרוחב 1.88 מ'. בסיס הגלגלים גם הוא נדיב, 2.75 מ', מה שמבטיח חלל נוסעים מרווח. תא הנוסעים עתיר במסכי תצוגה דיגיטליים ובמערכות קישוריות לענן, כמו שהסינים העשירים אוהבים בימינו, אבל הקלפים החזקים נמצאים מתחת לכסות החיצונית.

מארז סוללות של 60 קילוואט-שעה מהדור האחרון של היצרנית הסינית CATL מעניק לה טווח של כ-510 ק"מ בין טעינות על-פי תקן NEDC - משהו כמו 350 ק"מ על-פי תקן WLTP העדכני שבו משתמשים כיום היצרנים המערביים.

המנוע החשמלי מפיתוח סיני - שמשולב בסרן חשמלי ייחודי - מייצר כ-74 כ"ס ותאוצות מכובדות אם כי המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-156 קמ"ש. המחיר ללקוחות בסין נע בין כ-21 ל-30 אלף דולר אחרי סובסידיות, מה שאומר מחיר משוער של 150-130 אלף שקל בישראל כאשר יחל השיווק בשנה הבאה - בהנחה שאכן המכונית תופיע עם תקינה אירופית מלאה. לחברה יש בקנה גם לפחות עוד שני קרוסאוברים חשמליים מפוארים.