שר-החוץ האמריקאי לשעבר: הישראלים עבדו על טראמפ בעיניים

רקס טילרסון אמר את הדברים בדיון באוניבריסטת הארווארד • עוד אמר כי "כשיש לכם עסק עם נתניהו, תתחמשו במנה גדולה של ספקנות. נתניהו הוא פוליטיקאי בעל כישורים יוצאים מהכלל, אך הוא קצת כמו מקיאוולי"

רקס טילרסון / צילום: שאטרסטוק
רקס טילרסון / צילום: שאטרסטוק

"פקידים ישראליים עבדו על דונלד טראמפ בעיניים... כשיש לכם עסק עם בנימין נתניהו, תתחמשו במידה גדושה של ספקנות". כך אמר אתמול (ד') שר החוץ האמריקאי לשעבר, רקס טילרסון, בדיון ציבורי באוניברסיטת הארווארד. דיווח על האירוע מתפרסם ב"הארווארד גאזט".

"(הישראלים) עבדו על טראמפ בכמה הזדמנויות ושכנעו אותו ש'אנחנו החבר'ה הטובים, והם (הפלסטינים) החבר'ה הרעים'", סיפר טילרסון. "...מאוחר יותר חשפנו את הדבר באזני הנשיא כדי שהוא יבין מה קורה... אמרנו לו: 'עבדו עליך'".

טראמפ פיטר את טילרסון ב-13 במרץ אשתקד ומינה במקומו את מייק פומפיאו, שמוסיף לכהן עתה כשר החוץ. הנשיא אמר לאחר מכן, כי הוא "הסתדר יפה" עם טילרסון אך היו להם חילוקי דעות בסוגיות שונות. אחת מהסוגיות השנויות במחלוקת היתה ההסכם עם איראן, שטראמפ הגדירו כ"נורא". טילרסון חשב אחרת. "לפומפיאו ולי הליך חשיבה דומה", אמר אז הנשיא.

בדיון בהארווארד אמר טילרסון, כי נתניהו הוא פוליטיקאי ודיפלומט עם "כישורים יוצאים מהכלל" אך הוא גם "קצת כמו מקיאוולי" (ניקולו מקיאוולי, בן אצולה איטלקי מימי הביניים ומחבר הספר "הנסיך", שבו הוא טען ששליט יעיל צריך לנקוט מדיניות כוחנית אכזרית, לא לברור באמצעים ולא להירתע משיקולים מוסריים - ר.ד.).

טילרסון טוען, כי ישראל חלקה עם הממשל בוושינגטון מידע כוזב כדי לשכנע את ארה"ב לפעול באופן שרצוי לישראל. "מטריד אותי שבעל ברית קרוב כל כך וחשוב כל כך ינהג בנו כך", הוא אמר.

שר החוץ לשעבר סיפר, כי בהיכנסו לתפקיד הוא סבר שיש סיכוי להשכין שלום במזה"ת. "האמנתי שאנו נמצאים בשלב בהיסטוריה שבו יהיה אפשר לשרטט תוואי שלפיו העולם הערבי יוכל לתמוך בהסדר, גם אם הפלסטינים יחשבו שהוא לא מושלם. עד אז, אם הפיתרון המוצע לא היה מושלם - הוא נמחק. חשבנו שאם קצת עידוד ולחץ של העולם הערבי על הפלסטינים, הם יקבלו זאת. לדעתי, הפיתרון היה שתי מדינות".

אך, לדבריו, התכנית לא יצאה אל הפועל בגלל יחסיו הגרועים עם טראמפ, שנהג לבקש עצות בתחומי מדיניות החוץ משורת אנשים מחוץ לממשל ונתן חלקים מתיק החוץ, לרבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לחתנו, ג'אד קושנר.

וכך, לדברי טילרסון, הוא ויתר על קבלת החלטות בסכסוך במזה"ת והסתפק בתפקיד יועץ בלתי פורמלי בסוגיה זו.