גרינבלט לקראת פרסום תוכנית השלום: "שום דבר לא מושלם, צריך פשרות"

שליחו המיוחד של טראמפ למזה"ת המסיים את תפקידו הביע תקווה כי חזון הממשל האמריקני ידרבן את ישראל והפלסטינים להיכנס למו"מ שיוביל להסכם שלום וליציבות מעבר לירדן ולמצרים • "חמאס והג'יהאד מוכנים להרוס את חיי הפלסטינים במסעם להשמיד את ישראל", טען

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון / צילום: רויטרס
ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון / צילום: רויטרס

"שום דבר אינו מושלם ופשרות נחוצות" - כך טען שליחו של נשיא ארצות הברית היוצא, ג'ייסון גרינבלט, בנוגע לתהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים. בטור פרידה מיוחד שפרסם ברשת CNN, השליח גרינבלט שנפגש היום עם ראש הממשלה נתניהו, הביע תקווה החזון שיצר ממשל טראמפ ידרבן את ישראל והפלסטינים לפתוח בהליך הקשה של מו"מ מדיני לקראת הסכם, וכי השלום יתפשט למדינות נוספות באזור שמעבר לירדן ומצרים. "אם החזון שיצרנו יוביל להשגת שלום, חייהם של מיליוני אנשים יהפכו טובים יותר", כתב גרינבלט לקראת פרסום תוכנית המאה של הנשיא דונלד טראמפ.

במאמרו, טען גרינבלט כי את תקופת שירותו במזרח התיכון ניתן לתאר בחמש מילים: גאווה, אסירות תודה, הפתעה, עצב ותקווה. את גאוותו הסביר בהזדמנות לשרת בישראל שעל אף אתגריה "מעניקה לאזרחיה ביטחון וחופש, אולי כמו שלא הייתה אף מדינה אחרת", וכן בעבודה עם עמיתיו בממשל האמריקני והנשיא טראמפ "שהיה לחבר הגדול ביותר של ישראל בתולדותיה". את אסירות התודה ייחס לצוותו ולשותפיו, וכן על ההזדמנות לקחת חלק במאמצים בהשגת שלום.

הוא ציין כי הופתע מהמידע המוטעה הקיים בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני, מהנכונות להטעות עיתונאים ולהדליף מידע בהתאם לאג'נדה, ומהיעדר המוכנות לנהל דיאלוג. "אני מופתע מכך שחמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני מוכנים להרוס את חייהם של שני מיליון פלסטינים במסעם להשמיד את מדינת ישראל, ומופתע עוד יותר מהאמונה שלהם שיום אחד הם יצליחו", אמר.

את העצב שאפף את שליחותו, ייחס פרידמן למצבם של הפלסטינים בשל "הכנעתם של שני מיליון איש על ידי חמאס ושותפיו לטרור, בגלל היעדר פתרון מדיני". הוא הביע צער על הקורבנות שגבה הסכסוך עד כה, ועל כך שבקרב הפלסטינים "שחלקם למעשה מאמינים שקיים שוויון מוסרי בין הנרצחים בדם קר על ידי טרוריסטים לבין אלה שנהרגו בטעות בצורך המאתגר של ישראל להתגונן מפני מתקפות כאלה".

"אני מקווה שאנשים ישמעו את המסר שלנו וישכילו בנוגע לסכסוך, במקום להמשיך במבוי הסתום", כתב השליח גרינבלט. "אני מקווה שהפלסטינים הרבים שבהם פגשתי ימשיכו לתמוך במאמצינו לשלום, ושהצוות הנהלב שלנו ימשיך ליישם את החזון לשלום".

השיח סביב תוכנית השלום של הנשיא טראמפ עלה מחדש לאחרונה, כשנתניהו אמר כי העסקה תיחשף זמן קצר לאחר הבחירות בישראל. בכנס פעילים של הליכוד אמר ראש הממשלה כי "התבשרנו שהתוכנית המדינית של הנשיא טראמפ תוצא החוצה אחרי הבחירות - זה יהיה קרוב מאוד אחריהן". גרינבלט אמר כי הממשל החליט שלא לפרסם את תוכנית השלום או חלקים ממנה, לפני הבחירות בישראל. הוא הודיע על כך בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, יומיים לאחר שהנשיא עצמו אמר כי ייתכן שיחשוף חלקים מהתוכנית לפני הבחירות. למרות שהתוכנית לא נחשפה לבסוף במהלך מערכת הבחירות, היא הוזכרה לא פעם במהלכה, בין היתר בקמפיין מפלגת ימינה, שטען לבידוד של התנחלויות באיו"ש בלב שטחים פלסטיניים.