גנץ יקבל ראשון את הרכבת הממשלה? המשותפת שוקלת בחיוב להמליץ עליו וליברמן לא חושף את הקלפים

מדובר בהחלטה תקדימית של המפלגות הערביות שבעבר העדיפו להימנע מהמלצה כלשהי • השינוי בגישת המפלגות הערביות נובע בעיקרו מדרישת החברה הערבית להיות מעורבים יותר בקבלת ההחלטות ובענייני היום יום

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה
איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה

הרשימה המשותפת החליטה שלא להודיע סופית על המלצתה לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ, על אף ההסכמה העקרונית הכללית. בתום הדיון התפרסמה ההודעה הבאה: היה דיון מעמיק ורציני. לא התקבלה החלטה. מחר ייפגשו ארבעת ראשי המשותפת לישיבה מכרעת לפני הפגישה עם הנשיא בנוגע להמלצה על המועמד להרכבת הממשלה.

אחד ממשתתפי הישיבה שהתקיימה היום בכפר קאסם וכללה את כל חברי הכנסת של המשותפת, אמר ל"גלובס" כי הם ממתינים לתשובות ולהבהרות מכחול לבן באשר לכמה מהשאלות והדרישות שהועברו אליהם, וכי הכדור כעת אצל גנץ.

חברי הכנסת העניקו לארבעת ראשי המפלגות החברות בה, איימן עודה, אחמד טיבי, מנסור עבאד ואמטנס שחאדה את הסמכות לקבל את ההחלטה הסופית. עם זאת לדבריו, רוח הישיבה הייתה כי לפחות בכל הנוגע להמלצה, המשותפת באופן תקדימי תמליץ על מועמד ממפלגה ציונית, כדי לסייע בהבאת השינוי וכן, כדי לייצר עמדת השפעה לטובת החברה הערבית.

בישיבה התברר כי יש הסכמה עקרונית להמלצה עם גנץ גם ממפלגת בל"ד הלאומנית, שבעבר ראשיה היו מהמתנגדים העיקריים לשיתוף פוליטי כלשהו עם מפלגות ציוניות. וגם אם יחליט שחאדה, יו"ר בלד, להתנגד מחר, בשל הסעיף בהסכם הקמתה של הרשימה המשותפת מחדש, שקבע כי החלטות מסוג זה לא חייבות להתקבל פה אחד כפי שהיה ברשימה המשותפת הקודמת אלא ברוב קולו, ההמלצה תינתן בשם המשותפת.

עם זאת, התמיכה הזו בגנץ - אין משמעה הצטרפות לקואליציה בראשותו או אפילו גוש חוסם - שכן לכך יש התנגדות רבה הן בתוך הרשימה המשותפת והן בכחול לבן, מפלגתו של בני גנץ המועמד המיועד לראשות הממשלה.

בטרם הישיבה היום היו כבר כמה שיחות בין איימן עודה ואחמד טיבי לגנץ ואנשיו, שיחות שבהן הובעה הסכמה של כחול לבן לבחון בחיוב רב את הדרישות הכלכליות והחברתיות של המשותפת לרבות המאבק בפשע ובאלימות, תכנית חומש כלכלית חדשה הממשיכה את החלטה 922 של ממשלת נתניהו ועוד. אין הסכמה באשר לחוק הלאום שבו כחול לבן מוכנה רק להוספת סעיף של שוויון לחוק ואילו המשותפת דורשת לבטלו לחלוטין.

השינוי בגישת המפלגות הערביות נובע בעיקרו מדרישת החברה הערבית שלפי מחקרים ולפי דרישות שהגיעו אליה מפעילים בשטח, להיות מעורבים יותר בקבלת ההחלטות ובענייני היום יום של החברה הערבית-ישראלית ופחות בסוגיה הפלשתינית.

יו"ר המשותפת איימן עודה הצהיר על כך לראשונה מפורשות בראיון ל"גלובס" לפני הבחירות הקודמות וחזר על כך בראיון לידיעות אחרונות. מנסור עבאס, יו"ר רע"מ האיסלמית, תמך עקרונית בהצהרות עודה אך הבהיר כי הפעם זה יסתכם בתמיכה אצל הנשיא אבל לא יותר מכך, ובשיתוף פעולה מול משרדי הממשלה השונים לפתרון בעיות החברה הערבית.

המפתיע מכולם היה ג'מאל זחאלקה, לשעבר יו"ר בל,ד שאמר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי גם בל"ד מוכנה לגישה החדשה של עודה ושבתאנים מסוימים תתמוך בגנץ כדי להפיל את נתניהו ובעיקר כדי לדאוג לחברה הערבית.