האינטרס הציבורי מחייב הכרעה מהירה של מנדלבליט בתיקי ראש הממשלה

היועמ"ש צריך לקדם את קבלת ההחלטות בתיקי נתניהו במנותק משאלת השפעתו על המו"מ להרכבת הממשלה ועל סמך הראיות בלבד, אך תוך התחשבות באינטרס הציבורי להסרת עננת אי-הוודאות מעל מצבו המשפטי של נתניהו • דעה

נתניהו ומנדלבליט/  צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות
נתניהו ומנדלבליט/ צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות

יותר משתוצאות הבחירות לכנסת - היעדר רוב של 61 לאחד משני הגושים - גרמו לפלונטר במערכת הפוליטית, נוצר הפלונטר הפוליטי בשל מצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אילולא היה נתניהו חשוד בפלילים שכבר גובש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע, ממשלת אחדות בהובלת הליכוד וכחול לבן הייתה קמה כאן כבר אתמול בבוקר. ולכן התשובה לשאלה האם תקום כאן ממשלה חדשה או שניגרר למערכת בחירות נוספת, שלישית ברצף, תלויה במידה רבה בגורלו המשפטי של ראש הממשלה. שוב המשפט והפוליטיקה נפגשים.

בימים האחרונים צצו ועלו כמה רעיונות הזויים למדי לפתרון הסיטואציה המשפטית ובאמצעותה לפתרון הפלונטר הפוליטי. אחד מהם הוא שנתניהו יקבל חנינה מהנשיא לפני המשפט, בסגנון החנינה שניתנה בזמנו לאנשי השב"כ שהסתבכו בפרשת קו 300. הרעיון הזה עלה כנראה בין היתר על רקע הצטרפותו של עו"ד רם כספי לצוות ההגנה של נתניהו. כספי היה זה ש"תפר" את החנינה לאנשי השב"כ.

רעיון יצירתי מדי נוסף לפתרון התסבוכת המשפטית של נתניהו כדי לפתור את הפלונטר הפוליטי, הוא שהכנסת תשנה בחקיקה את הלכת דרעי-פנחסי של בית המשפט העליון, שמחייבת כיום את ראש הממשלה לפטר שר שהוגש נגדו כתב אישום. בדרך זו, סבורים הוגי הרעיון, יסכים נתניהו להיות שני ברוטציה בראשות הממשלה אחרי בני גנץ, ותיסלל הדרך להקמת ממשלת אחדות. 

ואולם בשני המקרים מדובר במהלכים שהם בלתי מתקבלים על הדעת, שכן הם עומדים בניגוד לעיקרון השוויון, הם פרסונליים במהותם ונועדו להיטיב רק עם נתניהו - ראש ממשלה שחשוד בעבירת השוחד, שהיא עבירת השחיתות החמורה ביותר בספר החוקים.

הדרך היחידה הנכונה והחוקית שבה מערכת המשפט והיועמ"ש אביחי מנדלבליט יכולים להתמודד עם המצב היא לקדם את ההליך הפלילי נגד נתניהו במנותק משאלת השפעתו על המשא-ומתן להרכבת ממשלה, אך תוך התחשבות באינטרס הציבורי להסרת עננת אי-הוודאות מעל מצבו המשפטי של נתניהו. על החלטתו של היועמ"ש להתקבל על סמך הראיות בלבד.

אחרי חודשים ושנים של חקירה וניתוח ממצאיה, אין עוד מקום להשתהות ולסחבת. היועמ"ש מחויב לעשות מאמץ לקבל החלטה סופית בתיקי נתניהו, בזמן הקצר ביותר האפשרי אחרי תום הליך השימוע. מהו לוח הזמנים הקצר ביותר האפשרי לקבלת החלטה סופית בתיקי ראש הממשלה? להערכתי, החלטה כזו יכולה להתקבל בתחילת-אמצע דצמבר 2019.

חישוב הזמנים הוא כזה: ישיבת השימוע הראשונה שבה יעלו סנגורי ראש הממשלה את טענות ההגנה שלהם בפני היועמ"ש תיערך ב-2 באוקטובר. ישיבה נוספת נקבעה ל-10 באוקטובר. שתי ישיבות, שצפויות להימשך לאורך כל שעות היממה, אמורות להספיק ולסיים את הליך השימוע. אם סנגורי נתניהו יידרשו למועד נוסף כדי להשלים את מסירת טענות ההגנה ליועמ"ש, עשויה להיקבע ישיבה נוספת שתתקיים כנראה באמצע-סוף חודש אוקטובר.

בהתחשב בכך שהיועמ"ש מכיר היטב-היטב, כבר היום, את חומרי החקירה בשלושת התיקים; ובהתחשב בכך שהליכי השימוע לחשודים הנוספים - שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', נוני מוזס וזאב רובינשטיין - כבר הסתיימו; לא אמורה להיות למנדלבליט בעיה לקבל הכרעה סופית תוך חודש מתום הליך השימוע לראש הממשלה.

בחודש מאי האחרון הודיע עו"ד גיל לימון, עוזרו הבכיר של היועמ"ש, לסנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, כי היועמ"ש החליט להיעתר לבקשת נתניהו ולדחות את מועד קיום השימוע בכשלושה חודשים נוספים, מעבר לשלושת החודשים שניתנו לשם כך במקור. "אין כל הצדקה לכך שהשימוע ייקבע - כבקשתך - לעוד שנה ממועד איסוף חומרי החקירה, דבר שיפגע באינטרס הציבורי החיוני של קבלת החלטה בתיק בהקדם האפשרי", כתב לימון לחדד. המונח "בהקדם האפשרי" הוא זה שצריך להנחות את היועמ"ש גם היום. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, לא הורשע בביצוע עבירה ועומדת לו חזקת החפות