אחרי "פרשת איביזה" שהפילה את הממשלה הקודמת, אוסטריה הולכת שוב לבחירות

גם הפעם מערכת הבחירות רוויה הדלפות אנונימיות ותככים • בארבעת החודשים האחרונים כיהנה במדינה ממשלה טכנוקרטית, שזכתה לשיעורי תמיכה גבוהים

בירגיט בירליין וסבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס
בירגיט בירליין וסבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס

ארבעה חודשים אחרי שפרשת שחיתות הפילה את הממשלה האוסטרית, ילכו ביום ראשון תושבי המדינה לקלפיות כדי לבחור פרלמנט חדש.

"פרשת איביזה", שבה תועד היינץ-כריסטיאן שטראכה, מנהיג מפלגת הימין המתנגדת להגירה FPO, מציע שוחד תמורת סיוע בבחירות לצעירה שהתחזתה לאחיינית של אוליגרך רוסי - גרמה בסוף מאי לפירוק הקואליציה. אך בניגוד לבחירות הבזק המוצעות בבריטניה או לבחירות שיתקיימו בתוך פחות מחודשיים בספרד, נדרשו ארבעה חודשים כדי להכין את אוסטריה לסיבוב בחירות חדשות. בשל תקופת הזמן המשמעותית, בכל הזמן שעבר מאז כיהנה "ממשלה טכנוקרטית" שמונתה על ידי נשיא המדינה, אלכסנדר ואן דר באלן.

למעשה, ממשלה זו הייתה כה פופולרית עד שרבים במדינה מתקשים להיפרד ממנה. בירגיט בירליין, תובעת כללית לשעבר, מונתה לראשת הממשלה, והפכה לקנצלרית הראשונה בהיסטוריה של אוסטריה. תפקידי השרים חולקו שווה בשווה מבחינה מגדרית, ומי שמונו לתפקידים השונים היו בלתי מזוהים פוליטית. "שלטון הפקידים" עבד היטב בעבור האוסטרים, במיוחד אחרי המהומה הפוליטית שהתחוללה אחרי שפורסם התיעוד של שטראכה דן בהענקת חוזים ממשלתיים לאוליגרך הרוסי בתמורה לעזרה פוליטית באמצעות קניית עיתון.

שיעורי התמיכה בממשלת המעבר הטכנוקרטית הפכו אותה לאחת הפופולריות ביותר בעשור האחרון, עם 56% מהציבור שהגדירו אותה כ"טובה לאוסטריה". בירליין זוכה לשיעורי תמיכה גבוהים יותר מכל מועמד אחר לראשות הממשלה, למרות שכלל אינה במרוץ.

קורץ שוב מוביל

אך זמנה של הממשלה תם, וביום ראשון הקרוב ייקבע הרכב הפרלמנט. מי ששוב מוביל בסקרים, כפי שהיה לפני כשנתיים, הוא סבסטיאן קורץ (33), שלפני הבחירות הקודמות "חידש" את פניה של מפלגת העם האוסטרית (OVP) בסגנון נשיא צרפת עמנואל מקרון, עם צבעי מפלגה חדשים, מינוי בכירים מחוץ למערכת הפוליטית וקשר ישיר עם הבוחרים. הסקרים חוזים לקורץ שיעור תמיכה דומה לזה שקיבלה המפלגה בבחירות הקודמות, ואת זכות הראשונים לנסות להקים ממשלה.

גם הפעם הקואליציה שלו צפויה לכלול את מפלגת החירות הימנית, אלא שמי שעומד בראשה כעת הוא נורברט הופר, לאחר ששטראכה התפטר מכל תפקידיו במפלגה ועומד בפני חקירה סביב "פרשת איביזה". הופר כמעט ניצח בבחירות לנשיאות באוסטריה ב-2016, כיהן בממשלה היוצאת כשר התחבורה והטכנולוגיה, ונבחר לפני כשבועיים ברוב של 98% על ידי צירי המפלגה לכהן בראשה. הוא הבטיח לשקם אותה, ואמר כי יכוון להפוך אותה למפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט. "אף אחד לא יכול לעצור אותנו חוץ מעצמנו", אמר בהתייחסו לשערוריות שחוותה המפלגה, "זה מה שאני רוצה לשנות - שלא נכשיל שוב את עצמנו".

למרות "פרשת איביזה", כפי שהיא מכונה בתקשורת האוסטרית, התמיכה במפלגת החירות - שיזמה במהלך שהותה בממשלה שורת צעדים להגבלת ההגירה לאוסטריה ולהרעת התנאים של מהגרים ומבקשי מקלט בה - נשארה איתנה, ועומדת על כ-20% (לעומת 26% בבחירות ב-2017).

קואליציה לא בטוחה

אך הקואליציה עמה אינה בטוחה. בשל הניסיון המר של קורץ עם המפלגה, הוא עשוי לפנות ל"ירוקים" כדי להקים ממשלה, והדבר תלוי בתוצאות שישיגו שתי המפלגות. קורץ עמד בפני ביקורת רבה על כך ש"הכשיר" את מפלגת החירות והשיב אותה לממשלה אחרי שנים רבות באופוזיציה.

הפוליטיקה האוסטרית - שדה קרב של הדלפות, קמפיינים שליליים ותרגילים פוליטיים - הוכיחה את עצמה גם בסיבוב הזה. מבחינת מפלגת החירות, הפעם היו אלה חשבונות כרטיס האשראי של שטראכה ובכירים נוספים שהודלפו בימים האחרונים לתקשורת. הם כוללים לכאורה שימוש בכרטיסי אשראי מטעם המפלגה לשורת הוצאות אישיות, כמו ארוחות גורמה, ביגוד ושירותים נוספים. הטענות ייחקרו, אבל בינתיים כלי התקשורת באוסטריה מצביעים על אותה "יד מכוונת" שפירסמה את התיעוד המפליל מאיביזה ומציינת כי מדובר ב"שיטה דומה".

במקביל, גם נתונים פיננסיים של מפלגת העם בהובלת קורץ הודלפו למגזין אוסטרי, וגילו כי המפלגה נמצאת בחובות של מיליונים כתוצאה מהקמפיינים שלה, אך גם מהוצאות ישירות. הם העלו גם כי מאחורי הקלעים - הקנצלר היוצא הצעיר אינו כה חסכן וצנוע כפי שהוא מנסה להצטייר. כך, למשל, קורץ חזר בעבר בטיסת לואו-קוסט מרומא לווינה וגם פירסם ציוץ המתעד זאת, אולם המסמכים חושפים כי את הדרך לרומא הוא עשה במטוס פרטי, בעלות של 7,700 אירו.

"קיבלנו יותר ממספיק"

את השבוע האחרון לפני הבחירות הקדיש קורץ לנושא הביטחון האישי וספציפית למניעת הגירה. "אוסטריה כבר קיבלה יותר ממספיק", אמר קורץ בעצרת בחירות בתחילת השבוע, כשהוא מתייחס ליותר מ-100 אלף מבקשי מקלט, מהגרים ופליטים שנמצאים במדינה. "חלק מהאוסטרים כבר לא מרגישים בביתם בשכונות שלהם,", אמר באירוע אחר.

בעוד הבחירות הקודמות התרכזו בנושא זה, הפעם נושאי הדיון - בהשראת "פרשת איביזה" - היו שקיפות פוליטית ומימון מפלגות, לצד המאבק בשינויי האקלים. במישור הכלכלי, קורץ מבטיח לבוחרים רפורמה במערכת המיסוי, שתאפשר מצד אחד הקלה במיסוי לשכבות החלשות וסיוע ליזמים. הוא גם הבטיח לסייע לפנסיונרים ולהגדיל את הקצבאות עבורם. השלב הראשון של הרפורמה כבר עבר בפרלמנט היוצא, בתמיכה משותפת של מפלגתו ושל מפלגת החירות. תוצאות המדגמים צפויות להתפרסם ביום ראשון לפנות ערב.