עיריית ת"א תציג בשבועות הקרובים תוכנית התחדשות עירונית

עיריית ת"א-יפו תיכננה לצמצם את שטחי דירות התמורה לדיירים בפרויקטים של פינוי-בינוי כחלק מנסיון כולל לייצר מדיניות חברתית שתשאיר את דיירי מתחמי ההתחדשות העירונית בעיר • אך ברגע האחרון המסמך בנושא ירד מסדר היום

ראש עיריית  ת"א, רון חולדאי / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש עיריית ת"א, רון חולדאי / צילום: איל יצהר, גלובס

עיריית ת"א-יפו הכינה מסמך מדיניות עירונית הכולל הנחיות של מנהל ההנדסה לחברי הוועדה המקומית בנוגע לאישור תוכניות פינוי-בינוי ברחבי העיר. הבשורה העולה מהמסמך היא שעיריית ת"א-יפו מצמצמת את שטחי דירות התמורה לדיירים בפרויקטים של פינוי-בינוי כחלק מנסיון כולל לייצר מדיניות חברתית שתשאיר את דיירי מתחמי ההתחדשות העירונית בעיר. המסמך היה אמור לעלות לדיון מחר, יום ד', בוועדה המקומית, אך ברגע האחרון ירד מסדר היום.

על פי המסמך, הנוגע ל-70 מתחמי פינוי-בינוי שהוגדרו בתוכנית המתאר, הוועדה המקומית תאשר פרוייקטים חדשים על פי מפתח תמורות מתון יותר מאשר קודם: לדירה קיימת ששטחה עד 80 מ"ר יתווספו עד 12 מ"ר, שמשמעותם תוספת ממ"ד; לדירה קיימת ששטחה עולה על 80 מ"ר לא יתווספו שטחי תמורה. הוועדה המקומית תהיה רשאית להגדיל את שטח התוספת לדירה קיימת ששטחה קטן מ-40 מ"ר.

מסמך המדיניות מעלה עקרונות נוספים, וביניהם עריכת נספח חברתי הבוחן מי מתגורר כיום בדירות, האם קיימת נציגות מוסכמת, האם בידי היזם יש חתימות של הדיירים והאם הושגו בדרכים המקובלות, מה שיעור הקשישים בקרב הדיירים, האם ישנו היצע מספק להשכרה בקרבת מקום ועוד. כמו כן, מסמך המדיניות מחייב את היזמים להקים על חשבונם קרן הון שבמשך עשר שנים תשמש את הדיירים שחוזרים לפרויקט לצרכי תחזוקה שוטפת.

סגנית ראש העיר ת"א, מיטל להבי, מבקרת את גישת מסמך המדיניות החדש: "עוד לפני שהתעמקתי במסמך, זה ניראה שיש פה הגבלה של בעלי הקניין הפרטי להינות מתהליך ההתחדשות העירונית במידה שמגיעה להם. כל תהליך ההתחדשות העירונית מבוסס על תוספות בבניה בשטח של קניין פרטי, שמקנות עד פי 5 זכויות, עד פי 4 יח"ד, כולל שטחי ציבור שמגיעים לעיריה, היטל השבחה, קבלן שמרוויח, מדינה שמסמנת וי על להגדיל את מספר יחידות הדיור וגם בעל הדירה, שעל גבו מתבצעת ההתחדשות העירונית ואת הזכות שלו להרוויח מהעניין מגבילים. אני חושבת שלא סתם התעורר ארגון הקבלנים, מתוך חשש שאנשים יסרבו לחתום על עסקאות התחדשות עירונית".