יצחק לאור חויב להתנצל ולפצות את עמית סגל; השופט: "לא קוראים לאף אחד היטלר בישראל"

על השוואות להיטלר משלמים: השופט גלעד הס הורה לפובליציסט יצחק לאור להתנצל בפני הפרשן הפוליטי עמית סגל ולפצות אותו, זאת לאחר שהשווה אותו בפוסט בפייסבוק לצורר היהודים הנאצי

עמית סגל / צילום: איל יצהר
עמית סגל / צילום: איל יצהר

על השוואות להיטלר משלמים: שופט בית המשפט השלום בהרצליה גלעד הס הורה לפובליציסט יצחק לאור להתנצל בפני עמית סגל ולפצות אותו, זאת לאחר שהשווה אותו בפוסט בפייסבוק לצורר היהודים אדולף היטלר.

פסק הדין של השופט הס ניתן היום (ד') במהלך דיון קדם-המשפט בתביעת הדיבה שהגיש הפרשן הפוליטי של חדשות 12 נגד לאור. הס היה נחרץ ותקף במהלך הדיון את ההתבטאות הקיצונית של לאור. "אני לא רואה איך תוכלו לנהל הגנה פה. לא קוראים לאף אחד היטלר בישראל". לדברי הס, "לא מגיע לילדים של התובע שיקראו בפייסבוק שאבא שלהם היטלר".

הס הפציר בלאור לסיים את התיק בהתנצלות ובפיצוי כספי. "תפצו, תתנצלו ונגמור עם זה. מר לאור כאיש רוח לא יכול לדבר ככה". השופט הציע כי עומק ההתנצלות יקבע את גובה הפיצוי.

בסופו של הדיון ניתן פסק דין, בו נכתב כי "לאור הסכמת הצדדים, אני קובע כי לסילוק סופי ומלא של כל טענות הצדדים תפורסם ההתנצלות בנוסח האמור: 'בעמוד הזה פרסמתי מם מטופש בו עשיתי השוואה מעליבה בין העיתונאי עמית סגל לאדולף היטלר. אף שהסרתי את הפרסום ההוא מקץ 4 שעות, סגל נפגע, ואני מתנצל מכל הלב. המעשה אינו ראוי'".

מלבד זאת נכתב בפסק הדין כי לאור יפצה את סגל בסכום מסוים שלא יפורסם, אולם ככל הנראה מדובר בסכום לא מבוטל.

כזכור, בחודש פברואר השנה הגיש עמית סגל תביעה, לאחר שלאור העלה את תמונותיו לרשת הפייסבוק, תוך שהוא מכנה אותו "א.היטלר". בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד ד"ר ישגב נקדימון נכתב כי "פרסום הדיבה, אשר משווה את התובע לאדולף היטלר - גדול הצוררים של העם היהודי ומי שאחראי לרצח של 6 מיליון נשים, גברים וילדים יהודים בשואה - מהווה פרסום לשון הרע חמור ביותר כלפי התובע".

סגל עצמו פרסם את הגשת התביעה ברשת הטוויטר וכתב: "הגשתי הבוקר לבית משפט השלום בהרצליה תביעת לשון הרע על סך 140,059 שקל נגד בכיר "הארץ" עד לאחרונה, יצחק לאור, שכינה אותי בפייסבוק 'א. היטלר'. ‏הגיע הזמן לשים קץ אחת ולתמיד לתופעה בזויה שהפכה לשגרה. כאן לא ישוו יותר יהודים לנאצים. ‏מי שישווה - ישלם, והרבה".

בכתב ההגנה טען לאור כי מדובר בתגובה אמנותית וביקורתית באופן סאטירי לדברים גזעניים וחשוכים שאמר סגל באותו ערב במהדורת החדשות. סגל אמר אז, במסגרת דיון באולפן חדשות 12, כי "כל מי שתוקפים את הברית עם עוצמה יהודית, איך הם לא זוכרים שבל"ד הוא ארגון טרור במימון מפלגות?". 

לדברי לאור, הדבר הקפיץ אותו, כי להבנתו "מדובר באמירה גזענית המזכירה תקופות חשוכות מההיסטוריה. בהתחשב בכך שהנתבע הוא אמן, משורר, סאטיריקן ומחזאי, הממוקם עמוק בשמאל הפוליטי, הרי דרך הביטוי שלו בתגובה לדברים היא אמנותית. כתגובה מהירה, בשליפה מהמותן, בלהט הרגע, הנתבע יצר 'מם' היתולי, לקח 4 תמונות של התובע וכתב בכיתוב 'א. היטלר', כדי להביע את מחאתו מהדברים הקשים שנאמרו, המזכירים, לטעמו, דעות גזעניות המתאימות לרוח המפלגה הנאצית, הפוסלת, על בסיס גזעי או קבוצתי, קבוצות שלמות באוכלוסייה".

במסגרת כתב ההגנה תקף לאור בכמה מקומות גם את חגי סגל, אביו של עמית, והזכיר את חלקו במחתרת היהודית של שנות ה-80. לאור טען עוד כי חגי ועמית סגל הם האחראיים להפצת הפוסט בחשבונות הטוויטר שלהם, ובשל כך הוא לא זכאי לפיצוי. "עיקר הפרסום של הדברים היה דרך עמית סגל התובע או אבא שלו ואנשי ימין אחרים. הם שהביאו את הדברים לתפוצה רחבה הרבה יותר מהתפוצה המקורית ברשת הפייסבוק והטוויטר. בכך יש לתובע ולאביו אשם תורם של 100%. הם המפיצים למעשה של הפרסום, והם שהחזיקו אותו בחיים לאחר שנמחק". לטענת לאור, הוא כתב את הדברים "בעידנא דריתחא".

לאור סיים את כתב ההגנה באמירה כי "אין לגרור את הנתבע לדיון על מם בן 4 שעות בו הביע אמנותית וביקורתית, באופן סאטירי, את תגובתו לאמירתו הקשה של התובע. יש לדחות את התביעה ולחייב את התובע בהוצאותיה. ברור מעיון בנספחים 4 ו-5 שלא 'פגיעה עמוקה' יש כאן, אלא 'סיבוב' על גבו של הנתבע ופרסום עצמי".

השופט הס המליץ ללאור למחוק את הטענות החריפות נגד חגי סגל שאיננו כלל צד להליך, זאת "על-מנת למקד את הדיון במחלוקת בין בעלי הדין", והורה על קיום דיון קדם-משפט, שהתנהל היום כאמור.

לאור חויב להתנצל עד ה10 לאוקטובר באמצעות פוסט בפייסבוק שיידרש להשאיר באוויר 48 שעות לפחות, וכאמור גם לפצות כספית את סגל על ההשוואה הקיצונית.