"הרגולטור מאפשר לבזק להשתמש בפלאפון כדי לרסק את פרטנר וסלקום"

פרופ' ירון זליכה תוקף את בזק ואת משרד התקשורת בטענה כי הם עושים יד אחת כדי לרסק את פרטנר וסלקום, תוך כדי הקרבתה של פלאפון

פרופ' ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף
פרופ' ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף

פרופ' ירון זליכה, המייעץ לוועד עובדי פלאפון וליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, תוקף בצורה קשה את בזק ואת משרד התקשורת, וטוען כי הם עושים יד אחת על-מנת לרסק את פרטנר וסלקום, תוך שבזק מקריבה את פלאפון למען האינטרסים שלה.

לדברי זליכה, החבר בצוות המשא-ומתן של עובדי פלאפון מול הנהלת החברה על הסכם קיבוצי, מי שמכתיב לחברה את דרך ניהול המשא-ומתן הוא שלמה רודב, יו"ר דירקטוריון קבוצת בזק. זליכה גם כתב חוות-דעת עבור פרטנר לקראת הרפורמה בשוק הסלולר, ואז כמו היום, הביע תמיכה ברפורמה, אך מנגד טען כי היא הייתה חייבת לכלול רפורמה מקבילה בשוק הנייח מול בזק והוט.

"התוצאה של הרפורמה בסלולר היא שהיא ממוטטת את סלקום ופרטנר כיריבים עתידיים לבזק ולהוט. בגלל שהרפורמה לא מאוזנת, ולא נותנים להם אפשרות לפצות את עצמם על אובדן ההכנסות בסלולר דרך רפורמה ברשתות בזק והוט, זו התוצאה. אגב בכל העולם עשו הפוך - קודם עשו שוק סיטונאי בתקשורת הנייחת ורק אחר-כך רפורמה בסלולר".

זליכה המשיך ותקף את ההגנה שנותנת המדינה למונופולים בזק והוט. לדבריו, כל המודל שקבע את מחירי השימוש ברשתות הסלולריות, הוא שונה מהמודל של שימוש ברשתות הנייחות, והתוצאה היא שמחירי השימוש מאוד גבוהים ברשתות הנייחות, בעוד שבסלולר המחיר מאוד נמוך.

"מצד אחד אתה נותן הקלות לשחקנים חדשים שנוגסים בהם מלמטה, מצד שני אתה נותן הקלות למונופולים של בזק והוט, ובאמצע השארת את פרטנר וסלקום, הבנת? ריסקת אותם. הריסוק הזה הרס לנצח-נצחים את שני המועמדים שהיו לנו להתחרות במונופול של בזק ובמונופול של הוט. הייתה לנו אפשרות ריאלית לשבור אותם, אבל מה שהרגולציה עשתה זה לשתף פעולה עם שני המונופולים בשביל לרסק את פרטנר וסלקום".

בהתייחס להחלטת פלאפון שלא להעלות מחירים לצרכן, לאחר שסלקום, פרטנר, הוט מובייל וגולן טלקום עשו זאת, תוהה זילכה "האם פלאפון משוחררת לקבוע את המחיר כאוות נפשה? או שבזק אומרת לה איזה מחירים לגבות כדי לרסק את סלקום ופרטנר?". 

זו האשמה מאד חמורה.

"אני אומר לך משהו יותר חמור, זו שערורייה ממדרגה ראשונה שמשרד התקשורת נתן לבזק למנות את דירקטוריון פלאפון באופן זהה לדירקטוריון בזק בינלאומי ו-yes. זה אותו מנכ"ל לכל החברות-הבנות, וכל האורגנים הניהוליים של פלאפון הם האורגנים של בזק. חברת פלאפון אמורה להיות יישות משפטית נפרדת, והיא לא. אין לך באמת תחרות מאוזנת בינה לבין מתחרותיה. זאת מכיוון שיש פה שחקן שיש לו אינטרסים בענפים אחרים, ואתה נותן לו לנווט את שוק הסלולר בהתאם לאינטרסים האחרים שלו".

בזק לא מאפשרת לפלאפון להתפתח טכנולוגית כדי לתקוע את כל שוק הסלולר? זה מה שאתה אומר?

"אתה מופתע? איך הבנקים עשו לחברות כרטיסי האשראי שלא נתנו להן להתפתח? זה בדיוק אותו הדבר. המצאנו משהו?".

החברה לא צריכה להתייעל?

"אני כן חושב שהיא צריכה להתייעל, אבל התייעלות נכונה לא נשענת אך ורק על העובדים, אלא היא נשענת על שלושה מרכיבים: איכות הניהול; פיתוח של מוצרים ושירותים; ועובדים. אנחנו מוכנים לתת את חלקנו ומציעים הצעות מרחיקות לכת, אבל יש פה עוד דברים שהרגולטור מאשר".

אתה מתכוון לשליטה של בזק בפלאפון?

"זה פוגע גם בסלקום ופרטנר, בשוק הסלולר ובצרכן. וזה יהיה עוד יותר גרוע כשנגיע לדור החמישי - או יותר נכון כשלא נגיע".