הכול פתוח: נציגי הציבור הערבי רוצים שיקשיבו להם. פחות משנה להם מי

הרשימה המשותפת גמלה בליבה לנסות להיות לשון מאזניים ובכך לזכות בתקציבים ובקשב ציבורי לצורכיהם • פחות משנה להם אם מדובר בנתניהו או בגנץ • פרשנות

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה
איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה

השבוע נפל דבר בפוליטיקה של נציגי החברה הערבית בישראל, ואין זה דבר של מה בכך. בפעם הראשונה מאז 1992, החליטו חברי הכנסת הבכירים של המשותפת להיכנס למגרש ולהפוך לשחקנים פוליטיים במשרה מלאה, על כל המשתמע מכך.

בשיחת הטלפון בין ח"כ לשעבר חאג' יחיא (רע"ם, הרשימה האיסלמית, לשעבר חלק מרע"ם-בל"ד), כאשר האחרון מאמין שהוא משוחח עם ראש הממשלה נתניהו, אפשר היה לשמוע את האמירה הברורה: אנחנו מוכנים לעשות עסקים עם כל צד, העיקר להביא תוצאות לציבור הערבי.

לחאג' יחיא, בתיאום עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס, לא היה שום קושי במו"מ עם ח"כ מיקי זוהר ועם נציגו של נתניהו במו"מ, נתן אשל. אותו השיח אף לווה בשני טורים בעיתונות, ב"הארץ" וב"מקור ראשון", ולמרות שנכתב בהם כי מדובר בטורים על דעתו של אשל בלבד, הרי שהם היו צעד משלים והכנה לעבודה פוליטית משותפת בין הליכוד לבין אותה הסיעה: רע"ם-בל"ד אשר בכנסת ה-21 מנתה ארבעה ח"כים. קראתם נכון - הליכוד הכין את הקרקע לעבודה פוליטית עם בל"ד, אותה המפלגה המתנגדת לישראל, אשר ממנה יצאו ח"כ באסל גטאס וחנין זועבי. אותה המפלגה אשר הליכוד ונתניהו וכל ראשי הליכוד משמיצים בוקר וערב כל אחד. גם מי שעשה להם לייק לסטטוס בפייסבוק הוא מושא למסע השמצות של נתניהו ותומכיו.

ובכן, בכנסת ה-21 מותר היה לעשות איתם עסקים, וגם אם ח"כ צביקה האוזר וח"כ יועז הנדל מהפלג הניצי-ימני יותר בכחול לבן ימשיכו להגיד שזה לא לגיטימי, בליכוד אין גבולות ואין קווים אדומים. הכול כשר.

ועל כן, כעת, כאשר נתניהו קיבל לידיו את המנדט להרכבת הממשלה, צפו מו"מ גם בנתיב הזה. זה היה לגיטימי להיעזר במנסור עבאס כדי להביא להיבחרו של מתניהו אנגלמן כמבקר המדינה, זה היה לגיטימי להיעזר כדי לדחוף את החוק לפיזור הכנסת ה-21 ולליכוד לא יהיה כל קושי להישען עליהם בהקדם.

ולמי שקרא עד כאן ועדיין לא הבין: הרשימה המשותפת גמלה בליבה לנסות להיות לשון מאזניים ובכך לזכות בתקציבים ובקשב ציבורי לצורכיהם. פחות משנה להם אם מדובר בנתניהו או בגנץ.