כ"ץ לארדואן: "מי אתה שתטיף לישראל; אתה לא סולטן. תתבייש לך!"

שר החוץ בהתקפה אישית נדירה על נשיא טורקיה בעצרת או"ם • קרא למדינות העולם להפסיק כל סיוע לעזה עד שתחזיר את שני האזרחים הישראליים בשבי החמאס ואת גופות שני חיילי צה"ל • מושיט יד למדינות המפרץ: מקווה שיזמת מסילות הברזל ממדינות אלה לחיפה תניב הסכמי שלום

ישראל כ"ץ בעצרת האו"ם / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס
ישראל כ"ץ בעצרת האו"ם / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

בהתקפה אישית חריפה ביותר מעל בימת העצרת הכללית של או"ם, הוקיע אמש שר החוץ ישראל כ"ץ את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בגין הביקורת הנוקבת על ישראל שהשמיע ארדואן מעל אותה בימה יומיים קודם לכן.

"זה לא מכבר שמעתי כיצד ארדואן תוקף את ישראל ואני רוצה לומר לו: אתה, שמדכא באכזריות את העם הטורקי, טובח במיעוט הכורדי ותומך בארגון הטרור חמאס - אתה האדם האחרון שיכול להטיף לישראל", הכריז כ"ץ. "אתה אינך סולטן, וטורקיה אינה האימפריה העותומנית. תתבייש לך!".

התקפות אישיות מעל בימת העצרת הכללית נדירות ביותר והתבטאות כ"ץ הייתה יוצאת דופן בבוטות שלה. ארדואן ידוע כבעל עור דק במיוחד וסביר להניח שהוא לא יעבור בשתיקה על דברי כ"ץ.

ביום שלישי השבוע אמר ארודאן במושב המליאה של העצרת, כי ישראל היא "המדינה הפשיסטית והגזענית בעולם". עוד לפני הנאום דלפו התבטאויות שלו בכנס מוסלמי בניו יורק. הוא אמר שם, בין היתר: "הטבח ברצועת עזה כמהו כרצח היהודים ע"י הנאצים".

בנאומו בעצרת הציג ארדואן ארבע גרסאות של מפת ישראל: הקו שהפריד בין שטחים יהודיים וערביים ב-1947, תכנית החלוקה של או"ם, מפת ישראל מאז הקמת המדינה עד 1967 ומפה שמציינת את קו ההפרדה בין ישראל לשטחים פלסטיניים כיום. "מה הגבולות של מדינת ישראל" - הוא שאל. "1947? 1967?.... כיום אין כמעט נוכחות פלסטינית וכמעט כל הארץ שייכת לישראלים; הם רוצים להניח ידם על כמה שנותר".

כ"ץ הקדיש חלק ניכר מנאומו לאיראן, שאותה הגדיר כאיום הגדול ביותר על היציבות והביטחון במזרח התיכון. "איראן מאיימת שתשמיד את ישראל וחותרת תחת המשטרים במדינות רבות באזור", הוא אמר. "איראן עושה שימוש בארגוני טרור שסרים למרותה - חיזבאללה בלבנון, חמאס והג'יהאד האיסלמי הפלסטיני בעזה, החותים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק - והם פועלים נגד ישראל ומדינות אחרות במזה"ת. באחרונה היינו עדים להסלמה חמורה במצב כאשר טילים ששוגרו מאיראן פגעו במתקני נפט סעודיים במטרה לערער את יציבות שווקי הנפט בעולם". כ"ץ ציין, "שהתקפה זו נעשתה על סמך הוראה ישירה של של מנהיג איראן, עלי חאמייני".

"איראן היא מדינת הטרור הגדולה ביותר ויזמית הטרור הגדולה בעולם", הכריז שר החוץ. "אני קורא לקהיליה הבינלאומית להתאחד במטרה לבלום את איראן. העולם אינו יכול להתיר לאיראן לפתח כלי נשק גרעיניים. העולם אינו יכול להתיר לאיראן לפתח טילים בליסטיים, והעולם חייב לבלום את תמיכת איראן בארגוני טרור באזור".

כ"ץ אף קרא לאו"ם להכריז על חיזבאללה ועל משמרות המהפכה באיראן כארגוני טרור והדגיש שארגונים אלה מקדמים טרור במזה"ת, באירופה, באמריקה הלטינית ובשאר חלקי תבל. "העולם חייב לבלום אותם",הכריז שר החוץ.

הוא קרא לקהיליה הבינלאומית לתמוך במדיניות הלחץ המרבי של טראמפ נגד איראן. "המדיניות הזו היה הדרך היחידה לבלום את האיראנים", הצהיר כ"ץ. "אנו חייבים לבלום את איראן כיום כדי למנוע מלחמה מחר".

"אני רוצה לומר משהו להנהגה האיראנית בשפתה שלה: ג'ו ג'או אוחארה פואיז מיש-מוראן", אמר שר החוץ. ובעברית: "אל תספור את הציפורים (שירית בהן) לפני שהן נופלות על הקרקע".

בהמשך נאומו הוא קרא לרשות הפלסטינית להפסיק את ההסתה נגד ישראל, להפסיק לעודד טרור או לתמוך במימונו ולהכיר בזכות העם היהודי לחיות במדינה משלו. "אנו קוראים לפלסטינים לשוב לשולחן המו"מ הישיר עם ישראל ללא תנאים מוקדמים", הכריז כ"ץ.

הוא קרא לאו"ם ולמדינות העולם להפסיק מתן סיוע לעזה עד שחמאס יחזיר לישראל שני אזרחים ישראליים בשבי החמאס וגופותיהם של שני חיילים ישראלים, הדר גולדין ואורון שאול.

כ"ץ הדגיש את חשיבות ירושלים לעם היהודי, הודה לארה"ב על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים וקרא לכל מדינות העולם ללכת בעקבות ארה"ב.

שר החוץ הרחיב את הדיבור על "יזמת מסילות לשלום אזורי", שאותה גיבשו הוא עצמו ורה"מ בנימין נתניהו. מדובר ברשת מסילות ברזל שתחבר את מדינות המפרץ וירדן לנמל חיפה. לדבריו, שואפת ישראל לצרף את הרשות הפלסטינית לפרויקט, מהלך שיתן תנופה לכלכלתה.

"אין לנו סכסוך עם מדינות המפרץ הפרסי", הוא אמר. "יש לנו אינטרסים משותפים בזירת המאבק נגד האיום האיראני ובפיתוח פרוייקטים אזוריים משותפים... אני מקווה ששיתוף הפעולה האזורי יוביל להסכמי שלום בין מדינותינו, כפי שקרה עם מצריים וירדן".