ותודה לקולות החיילים: דרמת הבחירות שהסתתרה במעטפות הכפולות

מה שבעבר זכה לכינוי "קולות החיילים" הפך לגורם משמעותי בבחירות • מצביעי המעטפות הכפולות שהובילו בהצבעה לליכוד בבחירות מועד א', התהפכו לטובת כחול לבן במועד ב' • צוללים למעטפות. פרויקט מיוחד 

מעטפות כפולות / הדמיה: אפרת לוי, גלובס
מעטפות כפולות / הדמיה: אפרת לוי, גלובס

המעטפות הכפולות, שבעבר כונו "קולות החיילים", השפיעו באופן משמעותי על תוצאות בחירות מועד ב'. כבר מזמן לא מדובר בקולות בודדים, כפי שנהוג היה לחשוב, אלה במסה לא מבוטלת של בני אדם שמצביעים בקלפי שונה מזו שהוקצתה להם - ועשויים אף להכריע את הכף בדקה ה-90. אלה המצביעים שהעניקו לכחול לבן את המנדט ה-33, שסייע לה לפתוח פער של 2 מנדטים על הליכוד, ואלה גם המצביעים שבסופו של דבר העניקו לליכוד את המנדט ה-32 וסייעו לצמצום הפער למנדט אחד בלבד. 

מעבר לחיילים, הדיפלומטים, בעלי המוגבלויות, המאושפזים בבתי החולים ואנשים נוספים שנבצר מהם להגיע לקלפי שהקוצתה להם, בבחירות מועד ב' עשו שימוש במעטפות הכפולות גם בוחרים רבים שהחליטו לוותר על הנסיעה לכתובת המגורים שרשומה להם בתעודת הזהות (לדוגמה, צעירים שכבר לא גרים עם ההורים אבל עדיין רשומים שם במשרד הפנים), ולהצביע בקלפי נגישה מיוחדת באזור שבו הם מתגוררים באמת. עובדי קלפיות נגישות מיוחדות ברחבי הארץ דיווחו על תורים שלא נראו כמותם, לאחר שמצביעים רבים גילו שניתן להצביע בקלפי כזאת גם ללא נכות נראית לעין. ובהתאם - שיעור ההצבעה במעטפות אלה עלה משמעותית ביחס למערכות בחירות קודמות. 

את משמעות הצמיחה במספר המעטפות הכפולות אפשר לראות בשתי מערכות הבחירות של 2019: מספר הקולות במעטפות הכפולות גדל ב-17% (41,659 קולות) בין הבחירות במועד א' למועד ב' ועמד על 282,442 קולות. נכון למועד ב' 2019 עומד סך המעטפות הכפולות על 6.32% מהקולות הכשרים.

מסורתית נחשבות המעטפות הכפולות כנוטות לימין, בעיקר בגלל ייצוג גדול של חיילים. ימינה (7 מנדטים) של איילת שקד הייתה המפלגה השלישית בגודלה מבחינת ההצבעות במעטפות כפולות: כ-25 אלף קולות (8.85% מסך המעטפות הכפולות). שיטת ההצבעה הזאת סיפקה לימינה 9.52% מכלל הקולות שקיבלה. בבחירות הקודמות הרבה מהקולות האלה הלכו לאיבוד לאחר שהצביעו לזהות ולימין החדש, שהיו מאוד קרובות לאחוז החסימה, אך לא עברו בסופו של דבר. גם כחול לבן, הליכוד ומרצ הרוויחו לא מעט קולות מהמעטפות הכפולות.

העלייה הגדולה ביותר בין שני מועדי הבחירות במעטפות הכפולות היא במפלגת ישראל ביתנו, שהמעטפות היו אחראיות ל-4.52% מסך הקולות שקיבלה המפלגה.

בנוסף כדאי לשים לב שהמפלגה הגדולה ביותר במועד א' הייתה הליכוד עם 70 אלף קולות, מול כמעט 69 אלף קולות של כחול לבן. במועד ב' התחזקו שתי המפלגות בקרב המעטפות הכפולות, אבל היוצרות התהפכו, כשכחול לבן קיבלה כמעט 85 אלף קולות בעוד שהליכוד קיבל כ-78 אלף קולות.

דורון ברויטמן הוא אנליסט המתמחה בעיתונות נתונים ומייסד אתר "נתון בראש", מיזם עצמאי המבקש לקדם עיתונות נתונים בישראל