חודש שלישי ברציפות: הגירעון עומד על רמה של 3.8%

לפי נתוני ביצוע התקציב של האוצר, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 3.3% מהתוצר • אך בנטרול אוקטובר 2018, בו היו הכנסות מסים גבוהות באופן חריג, הגירעון המצטבר עומד על 3.8% מהתמ"ג

שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

אין שינוי בגירעון התקציבי, כך עולה מעדכון נתוני ביצוע תקציב המדינה שמפרסם הערב האוצר. למרות שהנתון הרשמי לגובה הגירעון ירד ל-3.3% הרי שהגירעון התקציבי נותר בפועל ברמה של 3.8 אחוזי תוצר זה החודש השלישי ברציפות. מדובר בנתון מאכזב משום שבאוצר מנסים בחודשים האחרונים לצמצם ככל הניתן את החריגה בהוצאות הממשלה.

על-פי נתוני ביצוע התקציב לחודש ספטמבר, שמפרסם היום האוצר, עומד הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2018 - ספטמבר 2019) על 3.3% מהתוצר. עם זאת, באוצר מודים כי נתון זה מוטה משום שהוא כולל את חודש אוקטובר 2018 שאליו הועברו הכנסות מסים מספטמבר בגובה 6 מיליארד שקל, כך שבנטרול דחיית המסים ב-2018 הגירעון המצטבר היה עומד על 3.8% מהתוצר. גם באוגוסט וגם ביולי עמד הגירעון על רמה דומה. 

נזכיר כי בשנה שעברה דחה האוצר בשל חגי תשרי את מועד תשלומי המסים לתחילת חודש אוקטובר וכתוצאה מכך זינק הגירעון בחודש ספטמבר 2018 מ-2.3 ל-8.4 מיליארד שקל. 6.1 מיליארד השקל האלה מביאים לכך שהגירעון הנוכחי קטן יותר ב-0.5 אחוזי תוצר מהגירעון האמיתי.

מתחילת השנה נמדד גירעון בסך 30.9 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך 17.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד (ללא דחיית המסים).

הוצאות משרדי הממשלה האזרחיים גדלו מתחילת השנה בשיעור של 9.7% (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) לעומת גידול מתוכנן של 6%. הוצאות מערכת הביטחון דווקא ירדו מתחילת השנה ב-0.4% לעומת גידול מתוכנן של 1.8%. מתחילת השנה עלו ההכנסות ממסים ב‑2%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-3% וההכנסות ממסים עקיפים נשארו כמעט ללא שינוי.