גרמניה: שני הרוגים במתקפה על בית כנסת ביום כיפור

התקרית התרחשה בבית כנסת בעיר האלה • לפי הדיווחים, התוקף, פעיל ניאו-נאצי לבוש באפוד מגן וחובש קסדה, תקף ביריות, ברימונים ובמטעני נפץ מאולתרים את בית הכנסת בעיר, שבו התכנסו עשרות יהודים לתפילת יום כיפור, בניסיון להיכנס לתוכו

כוחות המשפטרה מחוץ לבית הכנסת בהאלה היום / צילום: רויטרס
כוחות המשפטרה מחוץ לבית הכנסת בהאלה היום / צילום: רויטרס

לפחות שני בני אדם נהרגו היום בהתקפה על בית כנסת בעיר האלה שבגרמניה במהלך יום-כיפור. לפי הדיווחים, התוקף, פעיל ניאו-נאצי לבוש באפוד מגן וחובש קסדה, תקף ביריות, ברימונים ובמטעני נפץ מאולתרים את בית הכנסת בעיר, שבו התכנסו עשרות יהודים לתפילת יום כיפור, בניסיון להיכנס לתוכו. לא ברור אם הוא פעל לבדו או שהיו תוקפים נוספים. דלתות בית הכנסת הנעולות הדפו את ההתקפה, והתוקף המשיך לירות לעבר עוברים ושבים ליד מסעדה מקומית ובית הקברות היהודי הסמוך לבית הכנסת, ונמלט מהאזור ברכב. כתוצאה מכך נהרגו לפי הדיווחים לפחות שני בני אדם - גבר ששהה במסעדה ואשה ששהתה סמוך לבית הכנסת.

היום בערב (ד') חשפו כלי התקשורת בגרמניה כי הרוצח הוא שטפן בליאט, פעיל ניאו-נאצי בן 27, שגם שידר את מסע הרצח בפייסבוק. בתיעוד העצמי הוא אומר כי "השואה מעולם לא היתה" ומאשים את היהודים בבעיות העולמיות. הוא גם מתעד את ניסיון הפריצה שלו למה שנראה כמו דלת צדדית לכניסה לבית הכנסת. הוא יורה במנעול כמה פעמים, אך המנעול אינו נכנע והתוקף מקלל בגרמנית. לאחר מכן, לפי הדיווחים, המשיך התוקף ותיעד כיצד הוא יורה בשני בני אדם.

ראש הקהילה בהאלה, מקס פריבורוצקי, סיפר לכלי התקשורת בגרמניה כי "היו כ-70 עד 80 בני אדם בבית הכנסת", וכי "האבטחה הצליחה להדוף את ההתקפה". הוא אמר כי צילומי האבטחה מראים כיצד התוקף מנסה להיכנס לבית הכנסת, אך הדלתות היו נעולות. הוא סיפר כי המתפללים חסמו בעזרת רהיטים את דלתות הכניסה אחרי היריות ופיצוצי הרימונים כדי למנוע פריצה לבית הכנסת. לא ברור אם היו שוטרים במקום, כפי שבדרך כלל נהוג בגרמניה כחלק מהאבטחה במוסדות יהודיים. וידיאו שפורסם היום אחר הצהריים מראה את הפעיל הניאו-נאצי כשהוא מסתובב ויורה ברחוב ראשי בפרבר של האלה, עיר תעשייתית במזרח גרמניה לשעבר, הרחוקה כשעה בלבד מברלין. הוא לבוש אפוד קרב, חובש קסדה ויורה כשהוא משתמש במכונית כמסתור.

מצוד התנהל מאז שעות הצהריים אחר התוקף או התוקפים, והמשטרה קראה לתושבי האלה להסתגר בבתים ולהימנע משהייה במקומות ציבוריים. משרד הפנים הגרמני אמר בצהריים כי "הרקע למתקפה עדיין אינו ברור", אולם שר הפנים הורסט זיהופר הבהיר הערב כי "ברור שמדובר לפחות במתקפה אנטישמית". דובר ממשלת גרמניה שלח את תנחומיו למשפחות הקורבנות. לפי הערכות בגרמניה, מדובר ככל הנראה בטרור מצד הימין הקיצוני, ולא טרור איסאלמי. המסעדה שהותקפה ליד בית הכנסת היא מסעדת "דונר" טורקית. אחד מעדי הראייה סיפר כי התוקף או התוקפים ניסו לפני היריות לזרוק רימון פנימה, אך הוא נתקל במשקוף וניתז החוצה לרחוב, שם התפוצץ.

בבית הכנסת בריקשטראסה בברלין ניתן היה לראות היום כי הוגברה האבטחה, ושוטרים חמושים במקלעים - בנוסף לשוטרים המאבטחים הרגילים המוצבים בכל מוסד יהודי ברחבי גרמניה - עמדו מול הכניסה היום אחר הצהריים. המתפללים במקום לא ידעו עדיין על התקרית. יום הכיפורים מסתיים בגרמניה ב-20:16 (שעון ישראל). רב בית הכנסת אמר ל"גלובס" כי הוא אינו מופתע מ"האירוע הטרגי הזה", וכי יימנע מלספר לקהל המתפללים במקום עליו עד שיוכלו להתעדכן בעצמם. מתפללים ששהו בחצר סיפרו ל"גלובס" כי "זהו חלק מהחיים היהודים בגרמניה. תמיד יש ניסיונות פגיעה בנו". הם הביעו דאגה לשלום מתפללים בהאלה, עיר במזרח גרמניה לשעבר, באזור הנחשב לחממה של הימין הקיצוני ותנועות ניאו-נאציות. לפנות ערב הגיעו כוחות גדולים של המשטרה, ולפחות 20 שוטרים הוצבו במקום.

כלי התקשורת בגרמניה, שמסקרים את הנושא בכותרות ראשיות מאז הצהריים, דיווחו בערב על הסרת העוצר בעיר האלה ועל חזרה לשגרה. כמו כן, דווח כי שני פצועים נוספים מטופלים בבית החולים האוניברסיטאי בהאלה. רק בשש (שעון ישראל) הוצאו המתפללים ששהו בבית הכנסת בהאלה בזמן המתקפה החוצה.

הקאנצלרית אנגלה מרקל הגיעה להביע תמיכה והזדהות עם הקהילה היהודית, והצטרפה לעשרות בני אדם שהתאספו מול בית הכנסת ברחוב אורניינבורגר בלב ברלין.