בלי כספומטים, בלי תחנות דלק: כשני מיליון אמריקאים מנותקים מחשמל

עד להחזרת החשמל, כ-2 מיליון מתושבי קליפורניה יחוו תקלות חשמליות כלשהן בשבוע הקרוב • האם עדיין יש תחבורה ציבורית? איפה אפשר להטעין את הטלפון, ולמה לנתק מדינה שלמה מהחשמל? "גלובס" עונה על השאלות הדחופות במשבר החשמל בקליפורניה

סן דייגו מוחשכת / צילום: מייק בלייק, רויטרס
סן דייגו מוחשכת / צילום: מייק בלייק, רויטרס

תושבי קליפורניה הופתעו מניתוק השירותים הגדול ביותר בהיסטוריה שלה, כולל הפסקת החשמל ליותר מ-1.5 מיליון איש באזור. זאת, למרות התרעות מוקדמות של השלטונות באזור כמה חודשים לפני. ניתוק השירותים בוצע על מנת למנוע שריפות פרא ביערות האזור, כפי שכבר התרחשו בשנים עברו.

תחזית של רוחות חזקות מחזקת את האיום הממשי מאוד לסכנת אש, מה שהוביל את חברת פסיפיק גז וחשמל (PG&E) לנתק את השירותים כדי הפחית את הסיכונים בשריפת ענק בקליפורניה כתוצאה מתקלות בעמודי חשמל, כך לפי דובר החברה.

על רקע ניתוקם של מיליוני אנשים משירותים כמו חשמל, "גלובס" מרכז את התשובות לכל השאלות החשובות במשבר החדש בקליפורניה.

■ כמה זמן יימשך הניתוק בחוף המערבי?
לפחות כשבוע ימים, עד שאיום השריפה ייפסק. הרוח צפויה להירגע עד יום שישי וצוותי שטח של חברת PG&E יבחנו את המערכות לנזק אפשרי, ולאחר מכן ישיבו את הכוח למערכת. השבת הכוח עשויה לקחת מספר ימים לאחר שהרוח תיפסק, כך לפי בכירי החברה.

■ כמה בני אדם יושפעו מהניתוק?
PG&E חתכה את האנרגיה לכמעט 800 אלף לקוחות בצפון קליפורניה ביום רביעי האחרון. החברה אמרה כי היא מצפה להחזיר את האנרגיה ל"עשרות אלפי" לקוחות עוד באותו היום אם הפעולה תוכל להתבצע בביטחה. עם תום הפעולות, לפחות 2 מיליון אנשים יושפעו מהניתוק, כך לפי ראש עיריית סן דייגו, סאם ליקרדו. לקוחות ב-34 מחוזות יושפעו.

■ מדוע לנתק את החשמל במכוון?
חלק מהשריפות הכי קטלניות בצפון קליפורניה החלו מתקלות בקווי חשמל. בשנה שעברה, השריפה שגבתה חייהם של 85 אנשים והשמידה אלפי מבנים, החלה מתקלת חשמל בקווים של PG&E. החברה הגישה בקשת לפשיטת רגל בינואר בגלל הלחצים מתביעות של מיליארדי דולרים שקשרו אותה לשריפות הקטלניות. כדי להתחמק מהאשמות בשריפת ענק נוספת, חברות השירותים החליטו לנתק את הקווי החשמל בזמן רוחות חזקות, כשסיכון האש עולה והופך לממשי יותר. חוץ מ-PG&E, גם חברת האנרגיה אדיסון מדרום קליפורניה תנתק את קוויה, מה שיפגע בכמות יחסית קטנה של אנשים באיזור.

עובדי PG&E מטפלים בעמוד חשמל שקרס / צילום: ג'ים אורקוהרט, רויטרס
 עובדי PG&E מטפלים בעמוד חשמל שקרס / צילום: ג'ים אורקוהרט, רויטרס

■ האם אנשים יוכלו עדיין לטעון את הטלפונים שלהם?
PG&E העמידה כ-30 מרכזים קהילתיים שיספקו שירותים כמו מיזוג אוויר, שירותים, מים מינרליים ונקודות טעינה לטלפונים.

■ האם התאורה ברחובות עובדת?
באזורים שמושפעים מהניתוק, ככל הנראה לא. השלטונות באזור לא ממליצים לעלות לכבישים. גם תחנות הדלק והכספומטים באיזור יושבתו לאורך ההחשכה.

■ האם הניתוק ישפיע על קליטה סלולרית?
חברות הסלולר הגדולות בארה"ב הודיעו כי הן עובדות על דרך להשאיר את שירותי הסלולר באוויר. חברות כמו ספרינט וטי-מובייל כבר הודיעו כי יש להן גנרטורים באזורי אנטנות גדולות כדי להבטיח את הקליטה הסלולרית.

אילו שירותים ציבוריים יסגרו?
מספר בתי ספר ואוניברסיטאות בקליפורניה כבר ביטלו את ימי הלימודים. בכירים בערים גדולות דוחקים בתושבים שמסתמכים על מכשור רפואי לטעון אותו מראש במרכזים הקהילתיים שיוותרו עם חשמל. שירותי הכיבוי, הביוב, איסוף האשפה והמשטרה ימשיכו כרגיל. כך גם מערכת התחבורה הציבורית, אם כי חלק מהתחנות יוחשכו בגלל אובדן כוח.