אתר הבנייה קיבל צו בטיחות, ושבוע לאחר מכן נהרג בו פועל

הפועל בן 31, נשוי ואב לשלושה, תושב נצרת, אזרח ישראלי •  ממשטרת ישראל נמסר כי מותו נקבע במקום וכי נפתחה חקירה בעניין

תאונת העבודה בקז"ן 10 ברעננה / צילום: אלון רון, גלובס
תאונת העבודה בקז"ן 10 ברעננה / צילום: אלון רון, גלובס

פועל בניין כבן 40 נהרג היום (ה') בנפילה מגובה באתר בנייה ברחוב קזן 10 ברעננה. ממשטרת ישראל נמסר כי מותו נקבע במקום וכי נפתחה חקירה בעניין. לדברי המשטרה, הקבלן המבצע במקום הוא ד. חייק חברה לבנין בע"מ, והיזמית היא חברת רנאי.

"הובילו אותנו לתוך אתר הבנייה, שם ראינו גבר כבן 40 שוכב על הקרקע. סיפרו לנו שהוא נפל מגובה של מספר קומות", סיפר פרמדיק מד"א אלעד דרעי. "ביצענו בדיקות רפואיות. הוא היה ללא סימני חיים וסבל מחבלה רב מערכתית קשה, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

אתר הבנייה שבו נהרג היום הפועל קיבל לפני שבוע בלבד (ב-3.10) צו בטיחות. על פי הפרטים המופיעים באתר מינהל הבטיחות בעבודה של משרד הרווחה, הליקוי שבגינו הוצא הצו הוא "הפיגום לא הותקן כיאות למטרה שלה הוא מיועד - סכנת התמוטטותו של הפיגום או נפילת אדם או חפץ מעליו".

הפועל בן 31, נשוי ואב לשלושה, תושב נצרת, אזרח ישראלי. שמו של הפועל שנהרג הוא בלאל ערקאווי.

לדברי המשטרה, הקבלן המבצע במקום הוא ד. חייק חברה לבנין בע"מ, והיזמית היא חברת רנאי.

מתחילת 2019 נהרגו 36 פועלי בניין. נפילה מגובה היא השכיחה ביותר בקרב התאונות.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר היום כי: "עצם העובדה שנהרג פועל באתר בנייה שבו הוציא מנהל הבטיחות בעבודה צו הפסקת עבודה מלמדת כי מבצעי העבודה כלל אינם מכבדים את צווי הבטיחות ואינם מתייחסים אליהם ברצינות וזאת מהסיבה הפשוטה שמעולם מנהל הבטיחות לא נקט סנקציות פליליות כנגד מפרי הצווים.

"אין זו הפעם הראשונה שבה מוציא מנהל הבטיחות צו בטיחות ולאחר מכן מתרחשת תאונה בגלל אותם הליקויים שנרשמו בצו. כך קרה במקרה של עלי חטיב שנהרג עקב נפילה מפיגום ובמקרה של סמיון חודוש שנהרג מנפילה מעגורן צריח. על מנת למנוע מצבים אלו על מנהל הבטיחות בעבודה להודיע לועדה המקומית לתכנון ובנייה כל צווי הבטיחות כך שהרשות המקומית תפעיל את סמכותה לפי סעיף 236 לפקודת העיריות ותסגור את האתר בצו מנהלי".

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה כי: "זוהי תאונת העבודה הקטלנית השלישית מתחילת חודש זה שהחל רק לפני 10 ימים, בהן שתי תאונות התרחשו באתרי הבנייה והתשתיות ושנסיבותיהן מעלות חשש כבד להתרשלות בהתנהלות הבטיחות באתרים ומעידות על כישלון הפיקוח וההתרעה המדינתיים מפני הפקרות בטיחותית.

"בתחילת השבוע הודיע משרד העבודה והרווחה על כוונתו לתקן את תקנות הבטיחות בבנייה, כך שתורחב האחריות לבטיחות העובדים גם לבכירים בחברות היזמיות והקבלניות - יש לקוות שצעד חיוני זה אכן יבשיל וייושם בהקדם האפשרי.

"לצד זאת, נדרש מנהל הבטיחות התעסוקתית לפתוח לאלתר קו חם לתלונות על הפרות בטיחות במקומות העבודה, שהעובדים והציבור יוכלו לפנות אליהם בבקשה להפעיל פיקוח על בטיחותם".

מהחברה היזמית רנאי נדל"ן לא נמסרה תגובה.