היועמ"ש נגד "התערבות נתניהו במדיניות האכיפה ביו"ש": "צבר מקרים חמורים, פגיעה בשלטון החוק"

עו"ד ארז קמיניץ במכתב חריף: ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו פועל למנוע פינוי התיישבות לא חוקית ביהודה ושומרון • בפגישה שנערכה מנדלבליט דרש מנתניהו כי יבהיר כי אסור למשרדו להתערב בהליכי האכיפה והפיקוח בהתנחלויות

נתניהו ומנדלבליט/  צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות
נתניהו ומנדלבליט/ צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות

המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, שיגר מכתב חריף למנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, ובו הוא מבקר קשות את פעולות ראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע פינוי התיישבות לא חוקית ביהודה ושומרון.

דבריו של קמיניץ מגיעים בעקבות פגישת עבודה שקיים היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עם ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, ובה הוא הבהיר לו כי התערבותו פוגעת בשלטון החוק. לדברי גורם הבקי בפרטים, נתניהו הודה בטעותו ואמר למנדלבליט כי יש להסדיר את הנושא. מנדלבליט דרש מנתניהו כי יבהיר לעוזר שר הביטחון אבי רואה ולאנשי משרדו כי אסור להם להתערב בהליכי האכיפה והפיקוח בהתנחלויות.

בעקבות הפגישה שיגר כאמור קמיניץ את המכתב, ובו כתב כי "לאחרונה אירעו מספר מקרים שבהם גורמים בדרג המדיני במשרד הביטחון פעלו באופן יזום להקפאת הליכי פיקוח ואכיפה שנועדו למנוע ביסוסה של בנייה בלתי חוקית". לדברי קמיניץ, נתניהו ועוזריו פעלו כדי להעניק ארכות לפינוי המאחזים "באופן המסכל למעשה את האפשרות לאכוף את החוק ולנקוט פעולות פיקוח יעילות מכוח דיני האזור".

לטענת המשנה ליועמ"ש במכתבו "מדובר בצבר חמור מאוד של מקרים, אשר מעלה חשש מפני התפתחותה של מגמה בעייתית עד מאוד, החותרת תחת שלטון החוק". על פי התקנות, מוסמכות הרשויות לפעול לתפיסת מבנים יבילים גם אם הונחו על הקרקע, כל עוד חתם פקח או מפקד על תצהיר המעיד על כך שטרם חלפו 60 ימים מן המועד בו הוצב המבנה. לשיטת משרד המשפטים מדובר בסמכות חשובה ויעילה שתפקידה למנוע ביסוסה של בנייה בלתי חוקית בעודה טרייה וניידת.

לדברי קמיניץ במכתבו, "הנחיות הדרג המדיני להקפאת הליכי פיקוח ספיציפיים מכוח סמכות הרשויות לתפיסת יבילים מעקרת במידה רבה את האפשרות לעשות שימוש בכלי אכיפה חשוב. כך לדוגמה, המבנים במאחז "שדה אפרים" הוצבו במקומם בראשית חודש אפריל, בעוד ניתנה ארכה מטעם ראש הממשלה למניעת פינוי המאחז עד לאמצע חודש יוני. משכך, דחיית מועד פינויים בשלב זה, משמעותה הייתה סיום תקופת התפיסה בת 60 הימים הקבועה בתקנות". 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
 המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

"הדרג המדיני אינו מוסמך להתערב בהחלטות הקשורות לאכיפת הדין באיו"ש"

לטענת משרד המשפטים מדובר בעליית מדרגה בהתערבות הדרג המדיני באכיפת החוק ביהודה ושומרון. בעוד בעבר הדרג המדיני התערב רק במקרים של התנחלויות ותיקות שהתבססו בקרקע במצב משפטי אפור וגבולי, כעת פועל הדרג המדיני כדי להלבין גם מאחזים טריים, שברור לכל כי מדובר בבנייה בלתי חוקית.

בין ההוראות שהגיעו ממשרד הביטחון, חלקן מראש הממשלה ושר הביטחון בעצמו, ניתן למנות את ההוראה להימנע מפינוי המאחז "שדה אפרים", הימנעות מפינוי קרוואנים חדשים ב"גבעת אסף", חווה חקלאית בהרחבה של ההתנחלות נגוהות המכונה "חוות נגוהות, ואף הוראה להימנע מפינוי "מצפה יהודה" זאת בזמן שגורמי הפיקוח כבר היו בשטח והחלו בפעולות הפינוי.

קמיניץ מוסיף במכתבו ומבהיר כי נתניהו והדרג המדיני שמתחתיו חרגו מסמכות בהתערבותם במדיניות האכיפה ביו"ש. "חשוב להבהיר כי ככלל, הדרג המדיני אינו מוסמך להתערב בהחלטות הקשורות לאכיפת הדין באיו"ש".

קמיניץ מבהיר כי אמנם "יש לדבר חריגים אך הם מצומצמים ביותר, ומותנים באישור היועץ המשפטי לממשלה לקיומם. הדבר נועד להבטיח כי אכיפת החוק לא תהיה מושפעת משיקולים שאינם ממין העניין".

גורמים במערכת אכיפת החוק טוענים כי ניסיונותיו של נתניהו למנוע פינויים של התנחלויות לא חוקיות, החלה לאחר כינון הכנסת ה-21 ולקראת הבחירות לכנסת ה-22. לטענת הגורמים מדובר בהחלטה פוליטית ממניעים זרים, שאסור להסכים לה. גורם במערכת הפוליטית טען כי נתניהו הנחה באופן גורף להימנע מכל הריסת בתים ביהודה ושומרון, בין של יהודים ובין של פלסטינים עד להודעה חדשה.

יש לציין כי ראש הממשלה נתניהו בפגישתו עם היועמ"ש הכחיש כי הוציא הנחיה גורפת וכי יש לו מדיניות שכזו. קמיניץ הבהיר כי הוראותיו של נתניהו אינן יכולות לעמוד משפטית. "ההחלטה להימנע מפינוי ומשימוש בסמכות בתוך 60 הימים הקבועים בדין, תוך מתן ארכות, לכאורה לצורך בחינה משפטית, אך בפועל באופן המסכל את השימוש בכלי האכיפה העומדים לטובת הרשות, היא החלטה שאינה יכולה לעמוד משפטית".

קמיניץ מונה שלוש סיבות שונות לבעייתיות ההחלטה, ועל כך מוסיף כי מעל לכול, כאמור, "החלטות בתחום אכיפת החוק נתונות לסמכותו ולאחריותו הבלעדית של היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו, וככלל לדרג המדיני אין סמכות להתערב בהן".

את מכתבו סיים קמיניץ בהוראה לממלא מקום מנכ"ל משרד רה"מ "להבהיר לכלל הגורמים הרלוונטיים במשרד הביטחון כי אין לאפשר התערבות של הדרג המדיני בהליכי האכיפה והפיקוח השוטפים", וכי הוא מבקש " לקבל עדכון בהקדם על כך שהנחיות אלו הועברו והוטמעו", וכי יש לפעול בנחיות להמשך הליכי האכיפה שסיכל הדרג המדיני נגד הבינוי הבלתי חוקי ביהודה ושומרון.