מזמינים שתייה קלה בבית קפה? אולי תקבלו אותה בלי קש

עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" קוראת לבתי קפה ולמסעדות להפחית את השימוש בקשיות פלסטיק חד-פעמיות ע"י חלוקתן רק עפ"י בקשה או מעבר לחלופות מזהמות פחות • עשרות בתי עסק ברחבי הארץ התגייסו למהלך - אך מה בנוגע לעלויות?

יוזמה להפחתת קשיות פלסטיק חד-פעמיות במסעדות ובבתי קפה / צילום: שני מוזס, גלובס
יוזמה להפחתת קשיות פלסטיק חד-פעמיות במסעדות ובבתי קפה / צילום: שני מוזס, גלובס

בפעם הבאה שתזמינו שתייה קלה במסעדה או בבית קפה, אתם עשויים לקבל אותה ללא קש.

ההתמודדות עם משבר האקלים מגיעה לשוק ההסעדה בישראל: עסקי הסעדה ובתי קפה בישראל מתאחדים על-מנת להפחית שימוש בקשיות פלסטיק. עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" פרסמה אמש (ב') קריאה לעסקים להפחית שימוש בקשיות פלסטיק במסעדות ובבתי העסק שלהם.

"קשים מפלסטיק זה מזהם, לא תמיד נחוץ, וכתעשייה התרגלנו לשים בכל כוס שיוצאת ללקוח קש", כתב תומר מור, ממייסדי העמותה. "היום כל העולם כבר מבין את הסכנה בזיהום שטמון בקשים, ולא רק בקשים כמובן".

מור קרא לעסקים הפועלים בענף: "בואו כמסעדנים שאכפת להם לעשות שינוי - קטן, אבל ככה זה מתחיל - נפסיק להוציא קשים עם השתייה. אם לקוח מבקש, אפשר לתת. במקביל יש כבר אלטרנטיבות כגון קשים מנייר ממוחזר, קשים מנירוסטה רב-פעמיים, קשים מפסטה, קשים מנייר אורז". 

יוזמה להפחתת קשיות פלסטיק חד פעמיות במסעדות ובתי קפה    / צילום: שני מוזס, גלובס
 יוזמה להפחתת קשיות פלסטיק חד פעמיות במסעדות ובתי קפה / צילום: שני מוזס, גלובס

מור מלווה בימים אלה הקמה של עסק בשם "הצפון הישן", ובמהלך החשיבה איך לשפר את המסעדה החדשה, "אחת ההחלטות הייתה לנסות להיות ירוק יותר; אם בבחירת המנורות והעדפה של כאלה החסכוניות בצריכה - ועד החלטה שאצלנו לא יהיו קשים מפלסטיק או כלים חד-פעמיים שאינן מתכלים".

לדבריו, "החלטנו להעלות הילוך ולצאת בקריאה רשמית של 'מסעדנים חזקים ביחד', שחלק מערכיה הם קיימות ושמירה על הסביבה. גילינו שההיענות אדירה, וזה נושא שכבר אומץ על-ידי מספר עסקים מכל רחבי הארץ. אני פונה בשם 'מסעדנים חזקים ביחד' לגופים שמקדמים עשייה ירוקה ותווים ירוקים לענף המסעדנות, כדי שנוכל כולנו לנסות יחדיו לקדם תהליך למען שמירה על איכות הסביבה וכדור הארץ".

בחודשים האחרונים החלו בתי עסק בישראל לעבור להפחתה ולחלופות שאינן מפלסטיק. חלק מבתי העסק נמנעים ממתן קשיות בכלל, וחלק מציעים חלופות. בין בתי העסק שהצהירו כי הם מפחיתים שימוש בפלסטיק: רשת האוכל האסייתית "ג'פניקה", רשת הפסטות "פסטה בסטה", "ג'ירף", קבוצת "R2M", קבוצת "אימפרייל", מסעדת "המטבח של רמה", מסעדת "אלבי" בבאר-שבע, "בליקר" במשגב, "בליקר בייקרי" ו"ישראלה" בחיפה, "ביץ' בר" בנמל קיסריה ועוד. 

יוזמה להפחתת קשיות פלסטיק חד פעמיות במסעדות ובתי קפה    / צילום: שני מוזס, גלובס
 יוזמה להפחתת קשיות פלסטיק חד פעמיות במסעדות ובתי קפה / צילום: שני מוזס, גלובס

אחת הטענות של עסקים בישראל בנוגע למעבר למוצרים מתכלים היא העלויות הגבוהות הכרוכות בכך, שעשויות לעתים להגיע למחיר כפול או משולש ליחידה, אך בעמותה משוכנעים כי הצטרפות של כמות נרחבת מספיק של עסקים תגדיל את היקף היבוא, ובהתאם גם תביא להורדת עלויות. "הוזלת חלופות תמיד היא עניין של הצע וביקוש. כרגע הקשים המתכלים לא מגיעים ביבוא מסיבי, ולכן העלויות יותר יקרות. ברגע שהמהלך יתפוס, והאפשרויות יהיו ללא קש או קש מתכלה או רב-פעמי, אזי תהה הוזלה משמעותית, וסך ההוצאה על הקשים תצנח בעסקים", אומר מור.