קרן המטבע חותכת פעם נוספת את תחזית הצמיחה לישראל

קרן המטבע צופה צמיחה של 3.1% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.3%, שגם היא הונמכה בחודש אפריל • בנוסף, קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית ל-3% בלבד בצל מתיחות הסחר בין סין לארה"ב • התחזית הנוכחית שפרסמה קרן המטבע משקפת האטה בקרב 90% מהכלכלות בעולם

שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס

קרן המטבע הבינלאומית הורידה היום (ג') פעם נוספת בשנה הנוכחית את תחזית הצמיחה לישראל, וזאת בהתאם להורדת התחזית לכלכלה העולמית ולכלכלות נוספות בעולם. למעשה, התחזית הנוכחית שפרסמה קרן המטבע משקפת האטה בקרב 90% מהכלכלות בעולם.

בקרן המטבע צופים כי כלכלת ישראל תציג שיעור צמיחה של 3.1% בכל אחת מהשנתיים הקרובות, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.3% בשנת 2019. נזכיר כי גם התחזית הקודמת הונמכה בחודש אפריל האחרון מרמה של 3.5%, שגם היא הייתה תחזית שהונמכה בהתאם להאטה העולמית. עם זאת, בקרן המטבע צופים כי שיעור האבטלה בישראל צפוי להיוותר ברמה של 4% בכל אחת מהשנתיים הקרובות. גם בנק ישראל חתך במעמדה הודעת הריבית האחרונה את תחזית הצמיחה לכלכת ישראל ל-3% בלבד בשנת 2019.

בתוך כך, קרן המטבע הנמיכה את תחזית הצמיחה העולמית ל-3%, הרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2008, עת משבר הסאב-פריים, וזאת בצל מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. התחזית הקודמת מיולי האחרון הייתה לצמיחה של 3.2% לכלכלה העולמית. לגבי השנה הבאה, קרן המטבע צופה התאוששות לכלכלה העולמית עם שיעור צמיחה של 3.4%. עם זאת, לשם השוואה, מדובר בתחזית נמוכה מזו שניתנה לפני שישה חודשים של 3.6%. 

גיטה גופינאת, הכלכלנית הראשית של קרן המטבע, אמר כי לולא הורדות הריבית מצד הבנקים המרכזיים בעולם כולו, התחזית הייתה נמוכה עוד יותר ב-0.5%.

בתוך כך, התחזית לארה"ב נחתכה ב-0.2% ל-2.4% ב-2019. למעשה, לאף מדינה מקרב החברות ב-G7 לא ניתנה תחזית צמיחה שעולה על 2% השנה. תחזית הצמיחה לגוש האירו הונמכה ב-0.1% ל-1.2%, ותחזית הצמיחה לסין הונמכה ב-0.1% לרמה של 6.1%.