100 דירות ייבנו על עתודת הקרקע האחרונה של בית הכרם

הדירות ייבנו בשני בניינים בגובה 14 קומות • תושבים: "מדובר במחטף, שיתוף ציבור לא נעשה פה"

שכונת בית הכרם / צילום: shutterstock
שכונת בית הכרם / צילום: shutterstock

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה להפקיד תוכנית להקמת מתחם מגורים על שטח של כ-4.1 דונם בשכונת בית הכרם שבירושלים. מדובר בשטח שנמצא בין הרחובות רחל המשוררת ואיש שלום, בשטח בו הייתה ממוקמת תחנה של חברת חשמל. הקרקע נחשבת לעתודת הקרקע הגדולה האחרונה לפיתוח בשכונה.

התוכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל, ובתכנונה של האדריכלית איילה רונאל, מציעה להקים שני בניינים בני 14 קומות ובהם 100 יח"ד, כולל שטח ציבורי פתוח וחניון ציבורי ובו 50 מקומות חניה בתת-הקרקע.

תוכנית המתאר לשכונת בית הכרם, שמבקשת לשמור על אופיה של השכונה, קבעה שבאזור זה של השכונה הגובה המקסימלי יהיה 12 קומות. ואולם הוועדה המחוזית, שביקשה למצות את פוטנציאל הקרקע באזור, חרגה מתקנה זו. בדברי ההסבר נטען שהמגרש גדול מ-2.5 דונם ושבמתחם הארזים (פרויקט פינוי-בינוי נרחב. ג’נ’), שייבנה בקרבת מקום, מתוכננים מבנים בגובה 16 ו-18 קומות. 

קידום התוכנית מעורר התנגדות בקרב תושבים. יו"ר המנהל הקהילתי של שכונת בית הכרם, נגה לב-ציון נדן, אמרה היום ל"גלובס" כי תוכנית שני המגדלים "אינה רלוונטית", וכי "מדובר במחטף שאנחנו אפילו לא ידענו עליו, אחרי שהאדריכלית לא הסכימה אפילו לבוא למנהל הקהילתי להציג את התוכנית. שיתוף ציבור לא היה פה".

יו"ר הוועדה הפיזית של המנהל הקהילתי בית הכרם, דני טאובר, מתח גם הוא ביקורת על ההליך לקידום התוכנית. "אותו שטח נמצא בו-זמנית בשני דיונים שונים, הסותרים אחד את השני. התוכנית המכונה "16,000", היא תוכנית המתאר לשכונה, שדואגת ליצירת "איזונים שכונתיים", ואומרת שהשטח יהיה מגרש חניה. התוכנית הזאת (של שני המגדלים, ג'נ') אומרת שזה יהיה בינוי למגורים. אותה ועדה דנה בשני הדברים בו-זמנית. אין שערורייה יותר גדולה מזה".

אבל התוכנית מציעה מגרש חניה. איפה הבעיה?

"זה לא בנפחים שישרתו את השכונה. התחמ"ש (אתר הבניה המתוכנן) נמצא בתחילת רחוב המשוררת שהוא הבעייתי ביותר מבחינת חניה בשכונה. זה צרה אחת גדולה. בגלל זה הייתה הסכמה שהתחמ"ש יהיה פתרון לרחוב וגם לשכונה. תוך כדי דיון על חניה הוועדה המחוזית מעלה רעיון על מגורים".

מה אתם מתכוונים לעשות?

"אנחנו מתכוונים להתנגד. המסר שלנו הוא שלא יכול להיות שבו-זמנית מדברים איתנו בשני כיוונים שונים. ציפינו שקודם כל תהיה החלטה על תוכנית המתאר לשכונה. אם הוועדה המחוזית חושבת שלא צריך להיות שם מגרש חניה היו צריכים להגיד לנו את זה. לא נסכים לדו שיח כזה בינינו לבין המדינה".

מהוועדה המחוזית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר במתחם שגודלו מעל 4 דונם. זה לא נכון תכנונית להסב שטח בגודל כזה למתחם חניה. בטח לא בירושלים, עיר שיש בה מחסור אדיר של יח"ד. מעבר לזה, הבניה היא על ציר ראשי, במרחק של כ-200 מ' נמצאת תחנה של הרכבת הקלה".