68 אלף סיבות לארדואן לזרוק את המכתב של טראמפ לפח

טראמפ אמר כי הטורקים "עושים הרבה כסף" מייצוא פלדה לארה"ב, אך לפי נתוני משרד הסחר האמריקאי, התמונה נראית אחרת • מעבר לכך, על התרומה לשוק העבודה האמריקאי של ייצוא הסחורות והשירותים לטורקיה, בהם הייצוא הביטחוני, טראמפ לא היה מעוניין לוותר • הנה המספרים

דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס
דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

הביקורת שספג הנשיא טראמפ על הוצאת כוחות הצבא האמריקאי מהמזה"ת והותרת הכורדים לחסדי הטורקים, הביאה את הנשיא האמריקאי לאיים על הכלכלה הטורקית, ואף להטיל מכסים בגובה 50% על פלדה מיובאת מטורקיה אחרי ששיעור המכס הזה הופחת במאי. בהמשך לכך, היום נחשף באופן מפתיע מכתב ששלח טראמפ לנשיא ארדואן, במה שנראה כמו מס שפתיים כאיום על הכתב, אך לפי הדיווחים, ארדואן זרק את המכתב לפח. לפי נתוני משרד הסחר האמריקאי על יחסי הסחר בין המדינות בשנה החולפת, נראה כי היו לו סיבות טובות לכך.

בניסיון להגן על החלטתו, שזכתה היום לגינוי באופן רשמי מהסנאט, אמר השבוע טראמפ כי ארה"ב נוהגת ביד קשה נגד טורקיה, ואף הטיל מכסים "מאסיביים" בשיעור של 50% על פלדה מיובאת מטורקיה. טראמפ אמר כי טורקיה שולחת הרבה פלדה לארה"ב, והם "עושים הרבה כסף" מזה. עם זאת, מבחינת נתוני הסחר של הממשל האמריקאי בין המדינות, התמונה קצת שונה מכפי שהנשיא האמריקאי היה מעוניין לצייר. 

פלדה, 5.5% בלבד מסך הייבוא האמריקאי מטורקיה ב-2018

ייבוא הפלדה מטורקיה לארה"ב ירד באופן דרמטי בשנים האחרונות, ובשנה שעברה הסתכם בכ-559 מיליון דולר בלבד, כך לפי משרד הסחר האמריקאי. כלל הייבוא של ארה"ב מטורקיה הסתכם ב-10.3 מיליארד דולר בשנת 2018, (עלייה של 9.8% לעומת שנת 2017, וזינוק של 122.7% לעומת שנת 2008). כלומר, הפלדה מהווה רק 5.5% מכלל הייבוא מטורקיה לארה"ב בשנה שעברה. 

הקטגוריות המובילות במשלוחים מטורקיה לארה"ב באותה שנה היו מיכשור ומכונות (בהיקף של 1.2 מיליארד דולר), רכבים (בהיקף של 1.1 מיליארד דולר), שטיחים ומוצרי טקסטיל (בהיקף של 591 מיליון דולר), ורק אחרי כל אלו חומרי מתכת ופלדה. משכך, למכסים על הפלדה הטורקית המיוצאת לארה"ב יהיה אפקט מינימלי על הכלכלה הטורקית. אם טראמפ היה רוצה להנחית מכה מורגשת יותר על הטורקים הוא יכול היה לחסום את הגישה של הבנקים הטורקיים לשווקים בארה"ב ולמטבע הדולרי, או לפחות להתחיל במיסוי מכונות ורכבים מטורקיה, שמשקלם גבוה יותר מייבוא פלדה.

מהצד השני, הייצוא מארה"ב לטורקיה נמצא בעלייה ובראשם הייצוא הביטחוני. בשנה החולפת הייצוא האמריקאי לטורקיה עלה ב-4.6% לעומת 2017 ל-10.2 מיליארד דולר, כשהקטגוריה המובילה היתה של כלי טייס (בגובה 2.1 מיליארד דולר). לאחר שארה"ב לא ראתה בעין יפה את הרכישות שביצעו הטורקים מרוסיה של טילי S-400, בחודש שעבר ארדואן רמז כי יש חלופה למטוסי F-35 שטורקיה רוכשת מארה"ב. משכך, נמוכות הציפיות שטראמפ ילך בעקבות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שהודיעה היום כי תפסיק לייצר נשק לטורקיה על רקע תקיפת הכורדים. 

ייצוא סחורות ושירותים לטורקיה ייצר 68 אלף משרות בארה"ב

סיבה נוספת שלפיה טראמפ לא היה מעוניין להרוס את היחסים עם טורקיה מיוחסת לשוק העבודה האמריקאי. לפי לפי הערכות של משרד הסחר האמריקאי, ייצוא הסחורות והשירותים מארה"ב לטורקיה תרם 68 אלף משרות למשק האמריקאי בשנת 2015, כאשר 48 אלף מהם מיוחסים לייצוא סחורות ו-20 אלף מכלל זה לייצוא שירותים.

בעוד נתוני שוק העבודה האמריקאי מהווים טריגר רגיש לקראת סבב בחירות נוסף בארה"ב, נראה כי הצעדים של טראמפ - שהשפיעו באופן זמני על הלירה הטורקית שעוד קודם לכן ספגה מכה אנושה על רקע בריחת הזרים מהמדינה ואזלת היד של הבנק המרכזי - לא מספיקים כדי להרעיד את ברכיו של ארדואן, שמרשה לעצמו לזרוק את האיומים של מנהיג העולם החופשי לפח, וסולל את דרכו לביעור צפון סוריה מנוכחות כורדית.