לקראת דוחות מיקרוסופט: האם פעילות הענן תמשיך להיות מנוע הצמיחה של החברה?

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט היא הראשונה מבין הענקיות שמפרסמת דוחות כספיים • קצב הצמיחה של פעילות הענן מאט, אך החברה מגדילה את נתח השוק

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: דניס בליבוס, רויטרס
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: דניס בליבוס, רויטרס

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט  צפויה לפרסם הלילה (ד') את תוצאותיה הפיננסיות לרבעון הפיסקלי הראשון של 2019. היא תהיה הראשונה מבין חמש הענקיות לפרסם את תוצאותיה בעונת הדוחות הנוכחית, כאשר אמזון צפויה לפרסם תוצאות מחר, ואפל, פייסבוק ואלפבית, החברה האם של גוגל, יפרסמו בשבוע הבא.

האנליסטים צופים כי מיקרוסופט תציג הכנסות רבעוניות של 32.2 מיליארד דולר ברבעון זה, שמשקפות צמיחה של 11% לעומת הרבעון המקביל, בו החברה הציגה הכנסות של 29.1 מיליארד דולר לפני שנה. מבחינת רווח למניה, תחזית האנליסטים היא שהחברה תדווח הלילה על רווח של 1.2 דולרים למניה, לעומת 1.1 דולר ברבעון המקביל של שנה שעברה.

מיקרוסופט סיימה את השנה הפיסקלית 2019 עם צמיחה של 14% בהכנסות השנתיות. שווי השוק שלה הוא מעל טריליון דולר, ומניות החברה עלו ביותר מ-35% במהלך 2019. אף אנליסט שמסקר את החברה לא ממליץ כרגע למכור את המניה שלה, 30 ממליצים לקנות אותה ושניים ממליצים להחזיק אותה.

שליש מהחברות משקיעות יותר בענן

מיקרוסופט נחשבת לחברה עם הכנסות מגוונות, שמתחלקות בין שלוש היחידות העסקיות שלה. ההכנסות צפויות להתחלק ברבעון הנוכחי באופן הבא: 10.9 מיליארד דולר מחטיבת הפרודוקטיביות והתהליכים העסקיים של החברה, שכוללת את אופיס, הענן דיינמיקס והרשת החברתית המקצועית לינקדאין; הענן החכם של מיקרוסופט, חטיבה עסקית שכוללת את שירותי ענן אז'ור, מכירות שרתים, שירות אחסון הקוד גיטהאב ועוד, צפויה לפי אנליסטים להכניס 10.4 מיליארד דולר ברבעון זה; וקבוצת המחשוב האישי, שכוללת בין היתר את ווינדוס, מחשבי סרפס ומכשירי אקסבוקס, צפויה להכניס לחברה 10.8 מיליארד דולר.

לשם השוואה, ברבעון הפיסקלי הרביעי של 2019 חטיבת הענן החכם רשמה הכנסות של 11.4 מיליארד דולר ואת מקצב הצמיחה הגבוה מבין השלוש - 19%. חטיבת המחשוב האישי הכניסה 11.3 מיליארד דולר, עם צמיחה של 4% בלבד, והכנסות חטיבת הפרודוקטיביות עמדו על 11 מיליארד דולר ומשקפות צמיחה של 14%.

הענן צפוי להמשיך להיות מנוע צמיחה חשוב עבור מיקרוסופט, בעוד שיותר חברות מעבירות את התשתית הטכנולוגית שלהן אל הענן, וענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט ואמזון צפויות לזכות במרבית העסקים האלו. לפי חברת המחקר והייעוץ גרטנר, מעל שליש מהחברות בעולם רואות בענן את אחת משלוש העדיפויות הגבוהות ביותר להשקעה עבורן, מה שיהפוך את שוק הענן הציבורי לבעל שווי של מעל 331 מיליארד דולר עד 2022, לעומת 182 מיליארד דולר בשנה שעברה. חברת המחקר IDC צופה כי ההוצאות הגלובליות על שירותי ענן ציבוריים יוכפלו עד 2023 לכמעט 500 מיליארד דולר.

מיקרוסופט צפויה לחתום על חוזי ענק

לאז'ור, הענן הציבורי של מיקרוסופט, אמנם יש נתח שוק קטן משל שירותי מחשוב הענן AWS של אמזון, לפי הערכות, אך צמיחתו מהירה יותר. ברבעון הקודם, AWS צמח ב-37% והכניס 8.4 מיליארד דולר. שירות אז'ור לעומת זאת צמח ב-64%, קצב צמיחה גבוה בהרבה - למרות שמדובר בצמיחה האיטית ביותר של השירות בארבע השנים האחרונות. מיקרוסופט לא מפרסמת את נתוני ההכנסות המדויקים של אז'ור.

אנליסטים מחברת Cowen אמרו לקראת פרסום הדוחות על שירות הענן אז'ור כי הוא "ממשיך להשיג יותר נתח שוק ולא מראה סימני האטה. אנחנו מאמינים כי מיקרוסופט תמשיך לחתום על חוזי ענן מסחרי בהיקף של מולטי-מיליונים, וכי הרבה מהם ייסגרו עד סוף השנה הקלנדרית 2019 ועשויים להעלות את ציפיות האנליסטים לרבעון הפיסקלי השני של 2020".

אנליסטים של חברת Instinet הסבירו כי המיקוד של עסק הענן של מיקרוסופט בחברות גדולות במקום בסטארט-אפים כנראה יסייע לחברה להמשיך להצמיח את העסק, גם במקרה בו הסטארט-אפים יתקלו בקשיים. "במקרה של האטה בהוצאות בעולם הסטארט-אפים, מיקרוסופט נבדלת משאר ספקיות הענן מאחר שרוב בסיס הלקוחות שלה מורכב מארגונים גדולים", כתבו.

אנליסטים בחברת ג'יי.פי. מורגן כתבו כי ייתכן שמיקרוסופט חתמה על עסקה עבור אז'ור "עם חברת מדיה ובידור אמריקאית גדולה", בסדר גודל דומה לחוזה של שני מיליארד דולר של מיקרוסופט עם AT&T שהוכרז ביולי.