גפני לרשות המסים: "תציגו בתוך שבוע תוכנית לפיצוי עסקים בעוטף עזה"

יו"ר ועדת הכספים הזהיר כי אם הרשות ואגף התקציבים באוצר לא יציגו תוכנית להסדר תשלום פיצויים למסעדנים ולבעלי אולמות וגני אירועים בעוטף עזה, הוועדה תקדם חקיקה מיוחדת בנושא

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הורה לרשות המסים להציג לוועדה בתוך שבוע תוכנית להסדרת תשלום פיצויים למסעדנים ולבעלי אולמות וגני אירועים בעוטף עזה שניזוקו במהלך סבבי הלחימה התכופים בדרום.

במקביל, גפני הזהיר את הרשות ואת אגף התקציבים במשרד האוצר כי אם בימים הקרובים התוכנית לא תקודם - הוועדה שבראשותו תקדם חקיקה מיוחדת בנושא: "כעת ניתן לפתור את הבעיה בכמה מיליוני שקלים בודדים, ואם נביא את הנושא במסגרת של חקיקה - הוא יעלה למדינה מאות מיליונים", אמר.

בדיון השתתפו מסעדנים ובעלי אולמות וגני אירועים בדרום, שחלקם ספגנו בשנים האחרונות נזקים של מיליוני שקלים בעקבות סבבי הלחימה התכופים ברצועה.

אביב שזירי, שמנהל גן אירועים ליד שדרות, אמר: "עד כה עברנו 12 סבבי לחימה שהם לא מלחמה ולא מבצע צבאי, ונאלצתי לבטל חתונות ואירועים בעקבות הנחיות מידיות של פיקוד העורף שאוסרות התקהלויות מחשש לירי רקטות. בו במקום חתונות ואירועים מועברים למרכז הארץ, אך כמויות של אוכל, שאנחנו מכינים לקראת אותן שמחות, נזרקות לפח, ואף אחד לא מפצה אותי על ההפסדים האלה".

ניר שוחט, שייצג בדיון את המסעדנים מיישובי העוטף, התרעם על הימשכות ההליכים למציאת מתווה שיאפשר מתן פיצויים למסעדנים - מזה חודשים ארוכים: "עד שהרשויות יגבשו תקנות בנושא, אנחנו נגיע לפשיטת רגל. אתם אומרים לנו כל הזמן לחכות, שדנים על הנושא ובוחנים אותו, אבל בינתיים ארגוני הטרור בעזה לא מחכים, והם יורים עלינו. אתם חברי הכנסת מסכימים ומזדהים איתנו כל הזמן, אבל בקצה יש אפס מעשים".

בהמשך, הוועדה דנה על המצוקה הקשה ענף הטקסטיל בארץ ועל הדרישה של תעשיינים להעלות את מכסי המגן שירסנו את היבוא הזול של פריטי לבוש. "מאות עסקים נסגרו בשנה האחרונה בעקבות קדחת הקניות ברשת, ואנחנו מבקשים להחזיר את מכסי המגן כפי שהיו בעבר", אמר חבר באיגוד תעשיות הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, רמזי גבאי.

התאחדות המלאכה והתעשייה, שבראשות יוסי אלקובי, הציעה מתווה שלפיו המדינה תקבע מכס בגובה של 12% על יבוא של פריטי טקסטיל ממדינות עולם שלישי לפרק זמן קצוב שבמהלכו מתפרות ומפעלי הטקסטיל ישודרגו באופן שבו יוכלו להתחרות עם היבוא הזול.

יו"ר הוועדה גפני העיר בנושא כי חרף הורדת מכסי המגן על יבוא של פריטי טקסטיל, הוא לא השתכנע שהמחירים לצרכן ירדו. נציגת איגוד לשכות המסחר, ישראלה מני, העירה בנושא זה כי "המחירים ירדו, רק שנוספו להם עוד עלויות".

נציג אגף התקציבים באוצר אמר בהתייחס לטענות כי "יש בנושא שיקולים שונים, כמו גם שאלת יוקר המחיה". עם זאת, הוא סירב לפרט את עמדת האוצר בנושא, בנימוק ש"כרגע בוחנים את הנתונים, לא אומרים עליו כלום, ושר האוצר וראש הממשלה יקבלו את החלטתם בדצמבר".

מפאת קוצר זמן, הדיון הופסק, וגפני הבטיח לראשי ענף הטקסטיל שהגיעו אליו כי יקבע לו מועד חדש.