פרשת קריפטו קפיטל: נשיא החברה נעצר בפולין ומואשם בהלבנת הון

המעצר של איבן מנואל מולינה לי אתמול הוא התפתחות משמעותית בפרשה פלילית בינלאומית, שנחשפה לראשונה לפני כחצי שנה, ובמרכזה ניצבות חברת קריפטו קפיטל ובורסת ביטפינקס • במסגרת הפרשה מואשמים בארה"ב איש העסקים האמריקאי רג'י פאולר והישראלית רביד יוסף בהונאה בנקאית של מאות מיליוני דולרים

המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock
המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock

נשיא חברת Crypto Capital, איבן מנואל מולינה לי, נעצר אתמול על-ידי משטרת פולין, כך על-פי דיווחים באתרי חדשות פולניים. מולינה לי מואשם במעורבות בפעילות הלבנת הון של קרטלי סמים קולומביאניים באמצעות בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים Bitfinex.

על-פי הדיווחים, נשיא קריפטו קפיטל נתפס אתמול על-ידי רשויות החוק ביוון והוטס למעצר בפולין. המעצר נעשה לאחר מאמץ בינלאומי של רשויות אכיפת החוק בחצי השנה האחרונה, שבו לקחו חלק האינטרפול, היורופול (סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי) והרשות האמריקאית לאכיפת חוקי הסמים (DEA).

המעצר של מולינה לי הוא התפתחות משמעותית בפרשה פלילית בינלאומית שנחשפה לראשונה לפני כחצי שנה, ובמרכזה ניצבות חברת קריפטו קפיטל ובורסת ביטפינקס. בפרשה הזאת מעורבים, בין השאר, איש העסקים האמריקאי רג'ינלד (רג'י) פאולר, שהיה בעבר מבעלי קבוצת הפוטבול מינסוטה ויקינגס; וגם שני ישראלים - אישה בשם רביד יוסף, שנגדה ונגד פאולר הוגש באפריל האחרון כתב אישום בארה"ב בגין הונאה בנקאית, ואחיה, עוז יוסף, שעבד לכאורה כמנהל בקריפטו קפיטל ושימש איש קשר מטעמה מול ביטפינקס ובורסות קריפטו אחרות. לפי כתבת תחקיר שהתפרסמה באתר Decrypt במאי האחרון, מלבד ביטפינקס השתמשו בשירותי הבנקאות של קריפטו קפיטל עוד כמה מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, ובהן Binance, Kraken ו-BitMEX.

כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף אפריל 2019, במסגרת הפרשה הגיש משרד המשפטים האמריקאי כתבי אישום נגד שני נאשמים - רביד יוסף, ישראלית בת 36 מתל-אביב, ואיש העסקים רג'י פאולר מאריזונה. על-פי האישומים, השניים ניהלו בנק צללים, שבמסגרתו הועברו מאות מיליוני דולרים מכמה בורסות קריפטו לחשבונות בנקים של חברות ששיתפו פעולה עם קריפטו קפיטל בארה"ב ובמדינות נוספות. פאולר, שנעצר בארה"ב בסוף אפריל, שוחרר בערבות של 5 מיליון דולר כשבועיים לאחר מכן, והתביעה נגדו ממשיכה להתנהל בבית משפט בניו יורק. רביד, לעומתו, לא נעצרה עד היום.

ביטפינקס, המוחזקת על-ידי חברת iFinex מהונג קונג, טוענת כי במהלך 2018 איבדה גישה ל-880 מיליון דולר מכספיה בחשבונות בנקים, שנוהלו בעבורה על-ידי קריפטו קפיטל בארה"ב, בפורטוגל ובפולין ושנתפסו על-ידי רשויות החוק במדינות אלה במסגרת חקירות שנפתחו נגד החברה. כדי לכסות על ההון החסר, גייסה ביטפינקס במאי האחרון סכום של מיליארד דולר בהנפקה של המטבע הדיגיטלי LEO.

בחצי השנה האחרונה מתנהלת נגד ביטפינקס חקירה של משרד התובע הכללי בניו יורק, ובה היא מואשמת כי נטלה הלוואה של 700 מיליון דולר מחברה-אחות, Tether (גם היא שייכת לחברה האם iFinex), כדי לכסות על הכספים שלה שחולטו בחשבונות הבנקים, וזאת בלי ליידע את לקוחות הבורסה. Tether היא החברה המנפיקה של המטבע הדיגיטלי "היציב" (Stablecoin) צמוד-הדולר Tether (המכונה USDT), שהשימוש בו נפוץ במסחר בבורסות הקריפטו בעולם.

החילוט הגדול בהיסטוריה של פולין

בשבוע שעבר הגישה ביטפינקס לבית המשפט בקליפורניה בקשה לזמן עדות, שעשויה לסייע לה להשיב לעצמה את מאות מיליוני הדולרים בחשבונות הבנקים שחולטו על-ידי רשויות החוק. בורסת הקריפטו מבקשת מבית המשפט לזמן את רונדל קלייד מונרו, סגן נשיא לשעבר של חברת TCA Bancorp, ולקבל לידיה תיעוד של התקשורת בין מונרו לבין עובדי חברת קריפטו קפיטל. לטענת ביטפינקס, קריפטו קפיטל הפקידה בחשבונות בנק שהוחזקו על-ידי TCA Bancorp את כספי הבורסה. בבקשה לזמן לעדות את מונרו, ציינה ביטפינקס כי קשריה העסקיים עם קריפטו קפיטל התנהלו באופן תקין, עד שבאפריל 2018 התפרסמו דיווחים על חילוט כספים בחשבונות שניהלה החברה בבנקים בפולין ובפורטוגל.

בין השאר, על-פי אותם דיווחים, משטרת פולין תפסה חשבונות בנק שנרשמו תחת שתי חברות, Crypto SP. Z O.O ו-NESP SP. Z O.O, בסכום כולל של 350 מיליון דולר. שתי החברות האלה נחשדו כי שיתפו פעולה עם חברת קריפטו קפיטל ועם נשיאה, מולינה לי, בהלבנת הון. לדברי משרד המשפטים הפולני, תפיסת הכספים בחשבונות הבנק של שתי החברות היא החילוט הגדול ביותר בהיסטוריה של פולין.

על-פי ביטפינקס, יותר מ-300 מיליון דולר מכספיה הועברו למשמורת של TCA Bancorp על-ידי חברת Global Trade Solutions AG, שפעלה תחת השם "קריפטו קפיטל". ביטפינקס מבקשת לחשוף תכתובות שנעשו בין מונרו לבין כמה אנשים: רג'ינלד פאולר, בעל המניות היחיד בחברת Global Trade Solutions AG; בנו של פאולר, טרנט דניס פאולר, הרשום כבעל חשבון בנק ששימש את קריפטו קפיטל להפקדת כספי לקוחות של ביטפינקס; וכן עוז יוסף (Ozzie Yosef), שפעל כמנהל בקריפטו קפיטל, ואחותו, רביד יוסף (שנגדה הוגש כאמור כתב אישום בארה"ב לצדו של רג'ינלד פאולר).

בתגובה לדיווח על מעצרו בפולין של נשיא קריפטו קפיטל, מולינה לי, פרסמה ביטפינקס ביום שישי הודעה שלפיה היא נפלה קורבן להונאה בידיה של קריפטו קפיטל. בהודעה מסרה ביטפינקס כי היא מתכוונת להבהיר את עמדתה לרשויות בארה"ב ובפולין, וכי תמשיך לנסות להשיב לה את הכספים שקריפטו קפיטל איבדה. "איננו יכולים לדבר על לקוחות אחרים של קריפטו קפיטל, אבל כל טענה כי קריפטו קפיטל הלבינה כספי סמים או כל הון בלתי חוקי אחר בהוראתה של ביטפינקס, היא שקרית באופן קטגורי", נכתב בהודעתה של בורסת הקריפטו.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.