תושבי דניה: "תוספת יחידות דיור לשכונה תסכן אותה בשעת שריפה"

בכנס מתנגדים לפרויקט בשכונה סיפרו, כי כשניסו להימלט מהשריפה הגדולה שאירעה בסביבה ב-2010 - נתקעו בפקקים

שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו
שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו

תוספת גדולה של יחידות דיור לשכונת דניה, עלולה לסכן את התושבים, שהתקשו מאוד להמלט מהשריפות הגדולות שהתחוללו בכרמל, ושהתקרבו מאוד לשכונת היוקרה החיפאית, הגובלת בפארק הכרמל. זו אחת מהטענות העיקריות שהועלו אתמול (ה') בכנס חירום לתושבי השכונה, שבו השתתפו כמאה מתושבי דניה. זאת, בעקבות תוכנית לתוספת של 226 יחידות בשכונה, שהופקדה באחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

התוכנית המדוברת מכונה "דניה הירוקה". השטח שבו תוקם השכונה החדשה, 107 דונם, נמצא בין הרחובות נורבגיה לשוודיה וממזרח לרחוב שארית הפליטה, כשהוא גובל בדרומו בואדי נדר שבפארק הכרמל. היזמים, חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן, מנחם כרמל ועו"ד דודו ג'והן הפקידו את התוכנית במתכונתה הנוכחית, עם 226 דירות,מלון בוטיק בן 50 חדרים ומבנה ציבור.

בין המתנגדים לתוכנית גם דמויות מוכרות ובהן יונה יהב, ראש העיר חיפה לשעבר, פרופ' דן שכטמן ,זוכה פרס נובל לכימיה, עורכי דין , אנשי אקדמיה ועוד. את המתנגדים מייצגת עו"ד ענת בירן.

התושבים טוענים, כי הבנייה צפופה יחסית למקובל בשכונת צמודי הקרקע, וכי היא תפגע באופי השכונה, ובפארק הגובל בה ואולם אחת מהטענות העיקריות שלהם כנגד התוכנית היא, כאמור, הסיכונים שעלולים לנבוע ממנה בעיתות חירום. "אם כיום בשכונת דניה כ-1,500 בתי אב ובבוקר עומדים בפקק מטורף של כ-40 דקות בממוצע, כדי לצאת מהשכונה, בעתיד סך שעות מבוזבזות בממוצע של כל תושב כאלפי שעות בשנה", אמרה עו"ד הלן דורפמן, יו"ר עמותת 'שומרים על דניה', המנהלת את המאבק.

שכונת דניה היא שכונה שמקושרת לעיר באמצעות שתי יציאות בלבד: מרחובות ליבריה ודניה, שמובילות לציר גב ההר. מדובר בציר תחבורה כמעט יחידי שמקשר בין כל שכונות הכרמל, וכתוצאה מזה חלקים גדולים ממנו פקוקים במהלך היום. תושבים שהשתתפו באסיפה סיפרו, כי כשניסו להימלט מהשריפה הגדולה שהתרחשה לפני 9 שנים שכמעט הגיעה לשכונה, נתקעו בפקקים כבדים ביציאות מהשכונה, וחלקם נאלצו לחזור לביתם.

אחת מהבעיות התחבורתיות הקשות של חיפה היא הקישור הגרוע של הכרמל לכיוון כביש 4 במערב. כיום יש 3 צירי ירידה מהכרמל מערבה, שכולם הן תולדה של תכנון מנדטורי, ואולם ראשי העיר החיפאים התעכבו מאוד מלפתח חלופות נוספות.. מספר צירים נמצאים בשלבי תכנון שונים, ואחד מהם, בקרבת דניה, נמצא בהליכי תכנון ראשוניים, כך שקשה להעריך מתי ייסלל.

"מה יקרה כשנצטרך לפנות את השכונה בעת שריפה? אין כביש חלופי או דרך מילוט. אין בתוכנית כביש חלופי. התוכנית היחידה שיש מתנקזת ל-2 היציאות היחידות של דניה, תוספת של 226 יחידות דיור חדשות תגביר את הסכנה ותגרום לעיכוב בעת הבריחה מהשריפה", הזהירה דורפמן.

מחברת דניה הירוקה נמסר: "עורכת הדין של התושבים מתעלמת מהעובדה הנוגעת לתקופה שבה יונה יהב היה ראש העיר והתושבים מנעו בגופם מהעירייה לסלול כביש יציאה בין השכונה לטירת הכרמל. כמו כן, גורמים עלומים חסמו בסלעים דרך יציאה לשעת חירום מהשכונה. שיקולי הביטחון אינם נפגעים בשום דרך וגם לא הועלו בעבר מעולם ע"י אף גורם, ואין לנו ספק שהם נלקחו בחשבון ע"י כלל הגורמים המקצועיים.

"יזמי השכונה יפעלו ויסייעו לעירייה ככל שיהיה צורך, גם בנושא זה. תוספת היחידות לפי מומחה תנועה ששכרנו תוסיף פחות מ-5% לנפח התנועה הנוכחי".