איך יראה שוק הרכב הישראלי ב-2020: רכבי הפנאי יצברו כוח

למרות שלא יהיו מהפכות, יהיו הרבה שינויים אבולוציונים, שיורגשו היטב בהיצע, ובפילוח המכירות של הרכב החדש

רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי
רכבי יבוא בנמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

שנת 2020 מתקרבת אלינו במהירות והיא עומדת לחולל לא מעט שינויים בענף הרכב הישראלי, שמגלגל כ-30 מיליארד שקל בשנה. למרות שאלה לא יהיו מהפכות, יהיו הרבה שינויים אבולוציונים, שיורגשו היטב בהיצע, ובפילוח המכירות של הרכב החדש.

בהערכה זהירה, עומד נתח השוק של רכבי הפנאי וה-SUV למיניהם, בכל הפלחים של שוק הרכב הישראלי, על 60%-70%. זה נתון מרשים וחסר תקדים גם בקנה מידה בינלאומי. משמעותו היא "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". שאר נפח המכירות התחלק בעיקר בין מכוניות מיני עירוניות, שעדיין זוכות לביקוש ער של קהל "עירוני", מקבלי רישיון חדש ולקוחות מבוגרים, לבין מכוניות "משפחתיות" בתצורה המסורתית (סדאן והאצ'בק) שהמכירות שלהן נשלטו עד כה על ידי דגמים היברידיים.

הדומיננטיות של רכבי הפנאי לא צפויה להיחלש ב-2020, במיוחד לאור העובדה, שגל של דגמים חדשים צפוי לנחות כאן בחודשים הקרובים ולכסות באופן יסודי נישות ביניים קיימות וחדשות בטווח המחירים המבוקש שבין 110 ל-160 אלף שקל.

השאלה היא מה יקרה לנפח המכירות היחסי של הפלחים האחרים. התחזית שלנו לגבי עתידן של המשפחתיות אינה מזהירה. גם אם נאמץ תרחיש פסימי, שהעלאת המס תכווץ את מכירותיהן של ההיברידיות משמעותית ב-2020, בכשליש עד מחצית, סביר להניח שנפח המכירות ש"יתפנה", רובו בציי רכב, ייתפס על ידי רכב פנאי ולא על ידי משפחתיות בנזין מקובלות. כתוצאה פלח רכבי הפנאי עשוי לתפוס ב-2020 יותר מ-75% מהשוק.