משרד הכלכלה: עסקים קטנים יכנסו לרשימת הספקים של החברות הגדולות

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי אמר בשיחה עם "גלובס" כי במסגרת התכנית כבר הושגו סיכומים עם כ-20 חברות וגופים גדולים במשק – לקראת הרחבת התקשרויותיהם עם עסקים קטנים ובינוניים במסגרת תהליכי הרכש השוטפים שהם מקיימים

רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה מקדמת תכנית חדשה להרחבת ההתקשרויות של חברות גדולות במשק עם עסקים קטנים ובינוניים.

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי אמר בשיחה עם "גלובס" כי במסגרת התכנית כבר הושגו סיכומים עם כ-20 חברות וגופים גדולים במשק - לקראת הרחבת התקשרויותיהם עם עסקים קטנים ובינוניים במסגרת תהליכי הרכש השוטפים שהם מקיימים.

לתכנית שותפות החברה לשיווק משקאות קלים (קוקה קולה); אינטל ישראל; שירותי בריאות כללית; שטראוס; חברת נמל חיפה; חברת החשמל; מספר רשויות מקומיות וגופים נוספים: "בכל יום מתווספים לתכנית גופים נוספים וניכר שהמהלך הזה צובר תאוצה", אמר קויתי ל"גלובס": "מדובר בגופים שחלקם פרטיים וחלקם ציבוריים שמוכנים להתאים את מהלכי הרכש שלהם באופן שגם עסקים קטנים ובינוניים יוכלו להשתתף בהם".

קויתי הוסיף כי "ההתקשרות בין אותם גופים לבין העסקים הקטנים והבינוניים - וולונטרית, שכן גופים ציבוריים שחוק חובת המכרזים חל עליהם לא חייבים להתקשר עם חברות קטנות ובינוניות ולכן, יש בתכנית הזאת בשורה למאות עסקים שעד כה לא הצליחו לגשת למכרזים שמפרסמים גופים גדולים במשק".

על פי הגדרות משרד הכלכלה עסק קטן הוא כזה שמעסיק 5 ל-20 עובדים ועסק בינוני הוא כזה שמעסיק בין 20 ל-100 עובדים. לפי נתוני המשרד, רק כשליש מהעסקים הקטנים והבינוניים מצליחים לגשת למכרזים שמפרסמים הגופים הגדולים במשק ולהערכת קויתי, התכנית החדשה עשויה להרחיב באופן משמעותי את גישתם לאותם מכרזים.

"סיכמנו עם שורה של גופים שהסוכנות תמפה את תחומי הרכש שלהם - ותחשוף אותם לפני העסקים הרלוונטיים שעד כה הגישה שלהם לתהליכים אלה לא התאפשרה, כי אותם גופים גדולים נהגו עד כה לפרסם מכרזי התקשרות שהיו נגישים בעיקר לספקים גדולים. הגופים הגדולים למדים שאם הם יפצלו מכרזים, הם יוכלו לשפר תהליכים, לקבל הצעות כספיות אטרקטיביות יותר מהחברות הקטנות והבינוניות וגם להיחשף למגוון רחב של טובין או שירות שאליו הם לא היו נחשפים במסגרת התקשרויות עם ספקים גדולים", אמר קויתי.

במסגרת התכנית שמוביל קויתי נערכו באחרונה מספר כנסי ספקים בהשתתפות נציגי החברות הגדולות במשק, משרדי ממשלה ולקוחות פוטנציאליים נוספים של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים: "המהלכים האלה מיטיבים עם הגופים הגדולים שמקבלים גישה לספקים חדשים ולא רק כחלק מתפיסה של אחריות תאגידית - אלא בראש ובראשונה כי יש בכך כדי להועיל לה מבחינה עסקית".