קנאביס בתוספת פטריות: "זה הכיוון שהתעשייה הולכת אליו"

חברת קנאבוטק רוצה להתאים תרכובות קנאביס ופטריות למחלות כמו סרטן וכבד שומני

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

פטריות מרפא בשילוב קנאביס? זה אולי נשמע כמו מרקחת של סטלן אמיץ במיוחד, אך זה המוצר הייחודי שחברת קנאבוטק מציעה. "אנחנו מעריכים שבעוד כמה שנים, גידול חקלאי של קנאביס יהיה תחום שאין בו בידול - החקלאים ברובם יהיו דומים זה לזה, כמו חקלאים של מוצרי מזון", אומר מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, אלחנן שקד. הבידול, הוא סבור, יגיע מתרכובות קנאביס ייחודיות ומשילוב של קנאביס עם צמחי מרפא אחרים, וביניהם פטריות.

"בכל צמח קנאביס יש כ-30-40 קנבינואידים שידועים כפעילים בגוף וכמה מאות קנבינואידים בסך הכול. אנחנו מאמינים שהסוד לפעילות הצמח, הוא דווקא כקנבינואידים המופיעים בכמויות קטנות. אם משנים אם היחסים ביניהם ומעלים את הריכוז שלהם במוצר הסופי, אפשר להגיע ליעלות רפואית גבוהה מאוד ולתערובות שהן ייחודיות לטיפול במחלות שונות".

החברה פיתחה עד היום חמישה מוצרים כאלה המיועדים לטיפול בסרטן המעי הגס, אי-פוריות בלתי מוסברת, כבד שומני, הפחתת פעילות דלקתית ומחלות לב וכלי דם. הם עדיין לא יצאו לשוק ונמצאים לקראת ניסויים קליניים.  

מטופלי קנאביס רבים נשבעים בסגולותיו של הצמח השלם, שבו יחס החומרים זהה לזה שמופיע בטבע. כיצד תשכנע אותם ש"משחק" ביחס החומרים הוא טוב יותר?

"נראה זאת באמצעות המדע. אנחנו מאמינים שכל התעשייה הולכת לכיוון הזה. היום רק כאחוז מהאוכלוסייה צורכים קנאביס. אנחנו מאמינים שאת התרכובות הייחודיות המוכחות מחקרית למחלות ספציפיות, יצרכו פלחי אוכלוסייה הרבה יותר גדולים".

התרכובות מפותחות בעזרתו של פרופ' פואד פארס, שהיה מממציאי הטכנולוגיה של חברת פרולור, שפיתחה טכנולוגיה לשחרור ממושך של תרופות מבוססות חלבונים, כדי להפוך מוצרים מוזרקים פעם ביום לכאלה שניתן להזריק אחת לשבוע או יותר.

יש כמה חברות, גם בישראל, שמתכננות לפתח תרכובות קנאביס באמצעות שינוי יחס הרכיבים הפעילים בצמח. הייחוד של קנאבוטק הוא השילוב עם פטריות. "פניצילין הוא חומר שמקורו בפטרייה, וגם כימותרפיה היא במקור מפטריות", אומר שקד. "יש להן סגולות שנחקרו במשך אלפי שנים. פרופ' סולומון ווסר חוקר את הפטריות באוניברסיטת חיפה כבר עשרות שנים. יש לו ספריות עצומות של חומרים שמקורם בפטריות ומידע שהוא אסף לאורך השנים לגבי הטיפול בהן והאינטראקציות שלהן עם חומרים אחרים".

לאחרונה יצאה החברה לפרויקט מימון המונים. "אנחנו מאמינים בבנייה של החברה מלמטה ולא להתחיל להיות מוטים על ידי אנשי שוק ההון", אומר שקד. "אני מאמין בגיוס הון ציבורי, אבל לא בלי קבלות. כרגע אנחנו עוד לא מתאימים להשקעה של קרנות הון סיכון, למרות שהן מתעניינות. כאשר נביא תוצאות, נעניין גופים גדולים יותר".