חזית נוספת לנוני מוזס: ג'ודי שלום ניר מוזס מערערת לעליון

אחותו של המו"ל מערערת על ההחלטה שלא להתיר לה לעיין במסמכי עסקת "ידיעות אחרונות"-בנק הפועלים • טוענת כי העיון במסמכי עסקת מאות המיליונים שנפלה הוא "אינטרס ציבורי שעומד על סדר היום הציבורי", ולא רק אינטרס אישי-עסקי הנובע מהמחלוקת בינה לבין אחיה נוני מוזס

ג'ודי ניר-מוזס-שלום / צילום: לם וליץ
ג'ודי ניר-מוזס-שלום / צילום: לם וליץ

ג'ודי ניר-מוזס-שלום, המחזיקה בכ-12% ממניות "ידיעות אחרונות", הגישה הבוקר (ד') ערעור לבית המשפט העליון על החלטתו של נשיא בית המשפט בתל-אביב, שדחה את בקשתה לעיין במסמכי עסקת "ידיעות אחרונות" שנפלה.

על רקע הפרסומים סביב עסקה שנרקמת למכירת המניות שמחזיק בנק הפועלים ככונס נכסים של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן ב"ידיעות אחרונות" לארנון (נוני) מוזס, הגישה ניר-מוזס-שלום בקשה לעיין במסמכי העסקה שהוגשו לבית המשפט אך נותרו חסויים.

במסגרת מתווה העסקה, שגילם שווי של 650 מיליון שקל ל"ידיעות אחרונות" ושכבר אושר על-ידי השופט המחוזי איתן אורנשטיין, היה אמור בנק הפועלים, המחזיק העיקרי ב"ידיעות" (34%), למכור את החזקותיו לנוני מוזס.

לטענת ניר-מוזס-שלום, בעסקה שנפלה היה כדי להשליך על החזקותיה ב"ידיעות", ולכן היה ראוי לחשוף בפניה את עיקריה. עוד היא טענה כי העסקה "נעשית במחשכים" והעלתה שלל סוגיות של ניגודי עניינים.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט אורנשטיין, דחה את בקשתה, תוך שהוא קובע כי אין על הצדקה לחשוף את המידע המבוקש בהיותו מידע פרטי ועסקי. בנוסף התייחס אורנשטיין לדם הרע בין האחים למשפחת מוזס, שלשיטתו עמד בבסיס הבקשה שנדחתה: "לא האינטרס הציבורי עומד ביסוד הבקשה, אלא מחלוקת פרסונלית בין המבקשת לבין אחיה מוזס, שנוגעת לשליטה בחברה".

בקשתה של ניר-מוזס-שלום אומנם נוגעת לעסקה שנפלה, אך כנראה שעדיין רלוונטית. זאת, לאור ההערכות שגם בימים אלה נעשה ניסיון נוסף לרקום עסקה ב"ידיעות לאחרונות", וכי הפעם ייקח חלק במהלך גם בנק דיסקונט, המחזיק ב-7.5% מהמניות שהיו שייכות למשפחת יודוקובסקי, בעלת מניות נוספת ב"ידיעות".

בהודעת הערעור שהגישה ניר-מוזס-שלום, באמצעות עורכי הדין גיא נוף ואיריס סניטקוב, היא טוענת כי העסקה שנרקמה "אינה עסקה זוטא, שכן על-פי פרסומים שונים מר נוני מוזס עתיד לרכוש את המניות באמצעות הלוואת ענק, שתועמד לו על-ידי 'ידיעות אחרונות' בעצמה". מכאן טוענת ניר-מוזס-שלום כי מדובר בעסקה שלה "עלולה להיות השפעת רחבת-היקף על 'ידיעות אחרונות' ועל בעלי מניותיה הנותרים בחברה לאחר העסקה".

עוד נכתב בהודעת הערעור כי החלטתו של אורנשטיין שדחתה את בקשתה לעיין במסמכי העסקה היא "החלטה גורפת שהפליגה אף מעבר לעמדות כונסי הנכסים (עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי), שבתגובתם טענו כי ניתן לחשוף בפניה את מסמכי העסקה שאינם חסויים בלבד. מכאן שהחלטה גורפת אינה מתקבלת על הדעת בכל הכבוד".

לטענת ניר-מוזס-שלום, החלטתו של נשיא בית המשפט המחוזי התעלמה מהלכת בית המשפט העליון אשר הרחיבה את זכאותו של אדם לעיין בתיק בית המשפט גם כשאינו צד להליך, וניתנה "בהתעלם מהפגיעה בקניינה ובזכויותיה בידיעות אחרונות".

ביחס לקביעתו של אורנשטיין כי מדובר במחלוקת פרסונלית בלבד בין ניר-מוזס-שלום לבין אחיה נוני, נכתב בהודעת הערעור כי מדובר בשגיאה, וכי לא מדובר בבקשה שעוסקת באינטרס אישי בלבד. לטענת ניר-מוזס-שלום, נשיא המחוזי בתל-אביב "התעלם מכך שמדובר באינטרס ציבורי, ולראיה - ידיעות אודות העסקה פורסמו פעם אחר פעם באמצעי התקשורת השונים. אין מדובר באינטרס עסקי-מסחרי בכלל ובין אחים בפרט, אלא באינטרס ציבורי שעומד על סדר היום הציבורי".

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלי השליטה הנוכחיים בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.