הבורסה מקדמת: דירוג רבעוני פומבי של המסחר המתבצע דרך חברי הבורסה

בטיוטה שפרסמה היום הבורסה, ושמימושה תלוי באישור רשות ניירות ערך, כתבו בטיוטה כי "מוצע לפרסם באתר הבורסה, בתחילת כל רבעון, את הדירוג במסחר (בבורסה ומחוץ לבורסה) של כל אחד מחברי הבורסה, בניירות ערך ובנגזרים, ברבעון שחלף"

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

האם סוף סוף נדע בקרוב מיהם חברי הבורסה הדומיננטיים מבחינת המסחר בשווקים בשוק ההון המקומי? הבורסה פרסמה היום טיוטה, שבה נכתב כי "מוצע לפרסם באתר הבורסה, בתחילת כל רבעון, את הדירוג במסחר (בבורסה ומחוץ לבורסה) של כל אחד מחברי הבורסה, בניירות ערך ובנגזרים, ברבעון שחלף". מימוש המהלך תלוי באישור רשות ניירות ערך.

המהלך שמובילה הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, מתאפשר ככל הנראה רק משום שהבורסה כבר אינה בבעלות חבריה - בנקים ובתי ההשקעות - אלא חברה ציבורית שבשליטת קרנות השקעה זרות. מבחינת הבורסה מדובר בהגברת השקיפות לציבור, כשזה נעשה לצד הכנסת חברי בורסה חדשים.

ככל שאפשר עדיין לשפוט על פי חלוקת מניות של הבורסה שבוצעה ב-2015, חברי הבורסה של הבנק הבינלאומי היו בעלי הפעילות הגדולה ביותר בבורסה לאורך שנים, כשאחרי הבנק המוביל היו בסדר יורד הבנקים הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות. יתר חברי הבורסה קיבלו נתחים נמוכים יותר ודי דומים. עם זאת, ועד אשר יפורסם דירוג הבורסה לחלקם של חברי הבורסה, נתוני האמת אינם גלויים, כאשר סביר שחלו שינויים ביחס לעבר.

לדברי גורמים מעורים, חלקם של הבנקים במסחר "האמיתי" דומיננטי מאוד גם היום, כשהנסיבות שהיו נכונות לפני שנים כנראה נכונות עדיין במידה זו או אחרת גם היום. ברקע, בשנים האחרונות חווה השוק מגמת קונסולידציה ניכרת בתחום הברוקראז', והשוק כיום קטן מבעבר מבחינת מספר המתחרים.

נכון להיום לא ידוע כמה מסחר מרכז כל אחד מחברי הבורסה, אך ידוע, כפי שהבורסה מפרטת בדוחות שונים שהיא מפרסמת, כי מדובר במחזורי מסחר יומיים, שעמדו ברבעון השני השנה על 3.4 מיליארד שקל באג"ח ו-1.3 מיליארד שקל במניות. כמו כן, ברבעון השני השנה נסחרו מדי יום 145 אלף חוזי נגזרים. את המסחר האמור הניעו 14 חברי בורסה של בנקים (חלקם של אותו בנק, ואחד של בנק ישראל) ועשרה חברי בורסה שאינם בנקים (שחלקם חברים מרחוק וחלקם בנקים זרים).